  • 1. Data: 2005-12-16 14:29:05
    Temat: Umowa przedwstepna -Pytanie
    Od: p...@o...pl

    Witam,

    Sprzedajac samochod podpisalem z kupujacym Umowe przedwstepna Kupna-sprzedazy
    ktora zalaczylem na dole.

    Kupujacy chce sie wycofac z kupna samochodu po prawie 3 miesiacach od
    wplacenia zaliczki i podpisania umowy. W umowie jest napisane iz kupujacy
    zaplaci w terminie pozostala czesc wartosci samochodu do dnia ...... i tu
    zostawilem wolne miejsce, zapomnialem wpisac date. Umawialem sie slownie z
    kupujacym ze bedzie to do konca listopada( myslalem ze wplaci pieniadze i nie
    bedzie problemu). Teraz dowiaduje sie ze nie ma zamiaru kupowac tego samochodu
    i zada zwrotu wplaconej zaliczki. Samochod przez te miesiace sporo stracil na
    wartosci. Czy musze mu oddawac wplacona zaliczke jezeli to on chce odstapic od
    umowy a ja sie na to nie zgadzam?

    Dziekuje za odpowiedzi i pozdrawiam

    ----------------------------------

    UMOWA PRZEDWSTĘPNA KUPNA - SPRZEDAŻY

    Sprzedający:xxxx....................................
    Zam..................xxxxxuxxxxxxx
    legitymujący się dowodem osobistym nr...xxxxx

    Kupujący: ..........xxxxx
    zam. w .......xxxxxx.......................................
    ..xxxxxxx
    legitymujący się dowodem osobistym xxxxx

    1. Przedmiotem umowy jest pojazd marki........xxxxx........., model......xxxx
    rok prod. .......xxxx....., nr silnika ........xxxxx...... , nr
    nadwozia ...xxxxx..................

    2. Sprzedający oświadcza, że pojazd będący przedmiotem umowy stanowi jego
    własność, jest wolny od wad prawnych osób trzecich, nie toczy się żadne
    postępowanie, którego przedmiotem jest pojazd, oraz że nie stanowi on
    przedmiotu zabezpieczenia.

    3. Strony ustaliły wartość pojazdu na kwotę .....14
    000,00zl........................(słownie:...CZTERNAŚ
    CIE TYŚIĘCY ZLOTYCH...).

    4. Kupujący oświadzcza ze zaplacil juz sprzedającemu tytulem zaliczki w dniu
    dzisiejszym kwote 8 000,00zl (slownie: osiem tysięcy zlotych) co sprzedający
    potwierdza. Pozostalą część ceny sprzedaży to jest kwote 6 000,00zl ( slownie:
    sześć tysięcy zlotych) kupujący zaplaci sprzedającemu w równych ratach w
    terminie do dnia ..........................................W tym dniu takze
    nastapi wydanie przedmiotowe pojazdu.

    5. Sprzedający oświadcza, że pojazd nie ma ukrytych wad technicznych, a
    kupujący potwierdza znajomość stanu technicznego pojazdu.

    6. Strony ustaliły, że wszelkiego rodzaju koszty transakcji wynikające z
    realizacji niniejszej umowy,
    w szczególności koszty opłaty skarbowej obciążają kupującego.

    7. Sprawy nie uregulowane niniejszą umową regulują przepisy kodeksu cywilnego.

    8. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
    każdej ze stron.

  • 2. Data: 2005-12-16 16:24:26
    Temat: Re: Umowa przedwstepna -Pytanie
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Świadczenie pieniężne dane przy zawarciu umowy (zwane "zadatkiem") ma to
    znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona
    może bez wyznaczania terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany
    zadatek zachować (art. 394 KC)
    Ponadto, jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy przyrzeczonej uchyla
    się od jej zawarcia, druga strona może żądać naprawienia szkody, którą
    poniosła przez to, ze liczyła na jej zawarcie (art. 390 KC).
    W tym przypadku umowa przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od których
    zależy ważność umowy przyrzeczonej (w szczególności wymaganiom co do formy),
    więc można dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej (art.390 KC)
    Możliwe są zatem następujące rozwiązania:
    1.Odstąpienie od umowy i zachowanie zadatku,
    2. Żądanie naprawienia szkody
    3. Dochodzenie zawarcia umowy przyrzeczonej (na drodze sądowej)
    --
    Marta
    -------------

  • 3. Data: 2005-12-16 17:03:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marta napisał(a):
> [...]
    > znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona
    > może bez wyznaczania terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany

    Pod warunkiem, że w umowie zastrzeżono zadatek - ze skutkami z kc, a nie
    zaliczkę.

> [...]
    > zależy ważność umowy przyrzeczonej (w szczególności wymaganiom co do formy),
    > więc można dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej (art.390 KC)

    A czy to w ogóle jest umowa przedwstępna? Bo raczej powiedziałbym, że
    jest to umowa sprzedaży, określająca tylko termin wydania samochodu i
    zapłatę ceny. Żaden fragment umowy nie zawiera moim zdaniem
    zobowiązania do zawarcia umowy przyrzeczonej, a raczej zobowiązanie do
    przeniesienia własności i zapłaty ceny. Jedynie tytuł zdaje się
    wskazywać, że chodziło o umowę przedwstępną...

    KG

  • 4. Data: 2005-12-16 21:35:31
    Od: "+r-m-k+" <r...@o...pl>

> [...]
    > zawarcia umowy przyrzeczonej, a raczej zobowiązanie do przeniesienia
    > własności i zapłaty ceny. Jedynie tytuł zdaje się wskazywać, że chodziło o

    Zgadzam sie w 100 %. Nic dodac, nic ujac.

    --
    P.
    radomiak[MALPA]o2.pl

  • 5. Data: 2005-12-16 22:48:46
    Od: p...@o...pl

    To w takim wypadku musze mu oddac te pieniadze czy nie bo nadal nic nie wiem?

    Jezeli tak to jestem statny niezla sumke gdyz w tym okresie samochod stracil
    na wartosci a moglem go innej osobie sprzedac;(

  • 6. Data: 2005-12-17 11:52:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "+r-m-k+" <r...@o...pl> napisał:

    >Zgadzam sie w 100 %. Nic dodac, nic ujac.
    Po co to piszesz ? Wyobraź sobie, ze każdy czytący, który nie ma nic
    nowego do napisania, po to tylko, aby na liście zaistnieć wyśle taki
    list (do tego powielając list autora, doda swoją 1 linijkę). Będzie
    jeden wielki śmietnik. Poczytaj netykietę, może coś ci ona wyjaśni !

    Artur Golański

  • 7. Data: 2005-12-20 17:16:56
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    p...@o...pl napisał(a):
    > To w takim wypadku musze mu oddac te pieniadze czy nie bo nadal nic nie wiem?

    Jak dla mnie możesz dochodzić wykonania umowy. Możesz też wyznaczyć
    dodatkowy termin na dokonanie przez niego zapłaty, a potem od umowy
    odstąpić. Po odstąpieniu powinieneś zwrócić zaliczkę. Nie widzę podstaw
    by druga strona odstąpiła od umowy.

    KG

  • 8. Data: 2005-12-21 10:46:37
    Od: p...@o...pl

    > Jak dla mnie możesz dochodzić wykonania umowy. Możesz też wyznaczyć
    > dodatkowy termin na dokonanie przez niego zapłaty, a potem od umowy
    > odstąpić.

    Jak mam wyznaczyc ten dodatkowy termin. Poinformowac go telefonicznie czy
    listownie? W koncu on zawsze moze powiedziec ze o niczym nie wiedzial ze o
    niczym go nie informowalem.

    Po odstąpieniu powinieneś zwrócić zaliczkę. Nie widzę podstaw
    > by druga strona odstąpiła od umowy.

    Jezeli zwroce mu zaliczke to jestem stratny kilka tysiecy z winy kupujacego
    wiec dlaczego mam mu zwracac zaliczke?

    Pzodrawiam