  • 1. Data: 2005-10-06 19:34:41
    Temat: Umowa pozyczki a odsetki
    Od: "Wan" <w...@p...onet.pl>

    Witam i prosze o pomoc

    Pogooglowalem ale niewiele z tego wyszlo...

    Kiedys udzielilem pozyczki na 20% w skali roku z okreslonym terminem platnosci
    platnosc nie nastapila i chce odzyskac dlug - o jaka kwote powinienem sie
    ubiegac?
    Chodzi mi o to czy odsetki powinienem liczyc caly czas po 20% czy po uplywie
    terminu platnosci powinienem naliczac odsetki ustawowe?
    np 1 lipec 2002 - zawarcie umowy o pozyczke na 20 % - termin platnosci 31-12-
    2002 na kwote powiedzmy 100 pln
    czyli na koniec 2002 wychodzi 184/365 * 20% * 100 pln = 10,08 odsetek czyli
    dlug wynosi 110.08 pln (teraz chyba odsetki sie kapitalizuja)
    2003, 2004, 2005 - wg odsetek ustawowych czy wg odsetek zawartych w umowie?
    I chyba najwazniejsze pytanie - kiedy i czy wogole odsetki sie kapitalizuja? A
    poza tym to jak sie liczy odsetki ustawowe gdy rok jest przestepny (o ile
    wogole to cos zmienia)?

    Pozdrawiam i dzieki za pomoc

  • 2. Data: 2005-10-06 19:52:36
    Temat: Re: Umowa pozyczki a odsetki
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Wan pisze:

> [...]
    > Chodzi mi o to czy odsetki powinienem liczyc caly czas po 20% czy po uplywie
    > terminu platnosci powinienem naliczac odsetki ustawowe?
    Jeśli nie jest to uregulowane w umowie to powinieneś naliczać ods.
    ustawowe od kapitału.

    > I chyba najwazniejsze pytanie - kiedy i czy wogole odsetki sie kapitalizuja?
    Po upływie terminu płatności naliczałbym odsetki ciągle od kapitału,
    nie kapitalizując wymagalnych odsetek wynikających z umowy (20%).

    W dacie pisania np pozwu o nakaz zapłaty podajesz należność główną
    (kapitał + odsetki do daty pozwu). Następnie wnosisz o wydanie nakazu
    zapłaty tej należności wraz z odsetkami od dnia napisania pozwu, lub
    następnego... Ale to zależy w jaki sposób dochodzisz swojej należności.

    > poza tym to jak sie liczy odsetki ustawowe gdy rok jest przestepny (o ile
    > wogole to cos zmienia)?
    Dzielisz przez 365.

    --
    '''..\
    < _| (

  • 3. Data: 2005-10-06 23:04:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    jaszczur napisał(a):

    > Jeśli nie jest to uregulowane w umowie to powinieneś naliczać ods.
    > ustawowe od kapitału.

    Czyżby? Art. 481 par. 2 kc się zmienił?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 4. Data: 2005-10-07 06:39:50
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Johnson pisze:

    > Czyżby? Art. 481 par. 2 kc się zmienił?
    Racja! Może 20%.

    --
    mj

  • 5. Data: 2005-10-07 14:34:50
    Od: "Wan" <w...@p...onet.pl>

    Dzieki za odpowiedzi
    A czy jak licze wedlug procentu zawartego w umowie to odsetki sie kapitalizuja
    czy pozostaje tak samo jak w przypadku odsetek ustawowych?
    Dlug ma juz kilka lat i korzystniej jest mi liczyc wg odsetek w umowie
    A gdyby sie jeszcze kapitalizowaly to juz byloby super (ale to dalej wirtualny
    pieniadz :(((( )

    Pozdrawiam i dzieki za podpowiedzi
    Wan

  • 6. Data: 2005-10-07 15:25:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Wan napisał(a):

> [...]
    > A gdyby sie jeszcze kapitalizowaly to juz byloby super (ale to dalej wirtualny

    Czy ta twoja wierzytelność, przypadkiem się nie przedawniła?

  • 7. Data: 2005-10-07 15:52:09
    Od: w...@p...onet.pl

    > Czy ta twoja wierzytelność, przypadkiem się nie przedawniła?

    Umowa pozyczki wazna jest 10 lat z tego co mi wiadomo - a moze jest inaczej?