  • 1. Data: 2011-04-24 10:03:53
    Temat: Umowa o pracę i zakaz konkurencji
    Od: "Pytajnik" <p...@p...onet.pl>

    Czy zapis w umowie za zakazie konkurencji:

    "Pracownik w czasie zatrudnienia w XXX nie podejmie innego płatnego
    zatrudnienia oraz nie przyjmie zlecenia bez uprzedniej zgody XXX, wyrażonej pod
    nieważnością na piśmie."

    jest zgodny z prawem? Co z konstytucyjnym prawem do wolności pracy? Czy w prawie
    pracy nie ma zapisu, że umowa o zakazie konkurencji nie może obejmować
    czegokolwiek? Np. tworzę oprogramowanie, a muszę pytać pracodawcę, czy mogę
    gacie na straganie po godzinach sprzedawać. Zdrowy rozsadek podpowiada, że
    pracodawca się zgodzi, ale w zasadzie ma prawo wg tego zapisu powiedzieć "nie".
    Czy polskie prawo nie chroni przed taką chorą sytuacją? Czy nie podpisanie umowy
    o zakazie konkurencji, w której są zapisy niezgodne z polskim prawem może być
    powodem do zwolnienia pracownika? Czy jest jakiś paragraf, który mówi, że gdy
    się podpisuje papier, na którym są zapisy niezgodne z prawem, a ma się tego
    świadomość to można ponieść tego konsekwencje? Proszę o rzetelne odpowiedzi
    podparte tym gdzie szukać odpowiedzi - konkretny paragraf. Z wieloma osobami o
    tym rozmawiałem i gdzie 2 Polaków, tak 3 zdania :/ a atmosfera w pracy robi się
    coraz mniej przyjemna. Łącznie już 3. lojalkę przygotowują, sytuacja robi się
    chora po prostu.

  • 2. Data: 2011-04-24 10:25:04
    Temat: Re: Umowa o pracę i zakaz konkurencji
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-04-24 12:03, Użytkownik Pytajnik napisał:
> [...]
    > coraz mniej przyjemna. Łącznie już 3. lojalkę przygotowują, sytuacja robi się

    Przed taka sytuacja powinien chronić zdrowy rozsądek pracownika.
    Proponujesz firmie pracę bez tego cyrografu lub jego zmianę
    tak aby zakaz dotyczył tylko tego co robisz u pracodawcy.
    Nie zgodzą się to ty nie zgadzasz się na cyrograf i szukasz
    innego pracodawcy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-04-24 14:09:27
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "RadoslawF" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Nie. Zakres umowy o zakazie konkurencji dotyczy działalności konkurencyjnej
    wobec pracodawcy, zaś określają go zapisy art. 101^1 i 101^2 kodeksu pracy.
    Pisząc oprogramowanie nie musisz zatem pytać pracodawcy czy możesz
    sprzedawać galoty na bazarze. Nawet nie ma potrzeby go o tym informować -
    nie jego rzecz.

    --
    Jotte
    Niech te święta się wreszcie skończą, bo, qrna, nie wyrobię...

  • 4. Data: 2011-04-24 15:00:20
    Od: "Pytajnik" <p...@p...onet.pl>

> [...]

    > --

    > Jotte

    > Niech te święta się wreszcie skończą, bo, qrna, nie wyrobię...

    ale czy mogę nie podpisać tej umowy bez konsekwencji, albo jakie będą mi
    przysługiwać prawa, jeśli za niepodpisanie tej umowy zostanę zwolniony? Tych
    zapisów jest tam jeszcze cała masa i co kolejny to bardziej absurdalny od
    poprzedniego. Łącznie umowa ma z 10 stron i przewiduje taką inwigilację zarówno
    podczas pełnienia stosunku pracy, jak i po jego zaprzestaniu, że rząd Chin chyba
    mniej inwigiluje swoich obywateli :/ Poprzewracało się w głowach... :(

  • 5. Data: 2011-04-24 15:42:57
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "Pytajnik" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > ale czy mogę nie podpisać tej umowy bez konsekwencji,
    Jakiego rodzaju konsekwencje masz na myśli?

    > albo jakie będą mi
    > przysługiwać prawa, jeśli za niepodpisanie tej umowy zostanę zwolniony?
    Normalnie - będziesz miał prawo wnieść pozew do sądu pracy i żądać
    przywrócenia do pracy, odszkodowania i co tam jeszcze chcesz. Tylko wątpię,
    czy odmowa podpisania tej umowy będzie na świadectwie pracy podana jako
    oficjalny powód wypowiedzenia.

    > Tych
    > zapisów jest tam jeszcze cała masa i co kolejny to bardziej absurdalny od
    > poprzedniego.
    Nie masz w Polszcze przymusu podpisywania umów.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2011-04-24 15:56:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.04.2011 12:03, Pytajnik pisze:
> [...]
    > zatrudnienia oraz nie przyjmie zlecenia bez uprzedniej zgody XXX, wyrażonej pod

    Czy XXX to przypadkiem nie Praktiker?

    [ciach]

> [...]
    > coraz mniej przyjemna. Łącznie już 3. lojalkę przygotowują, sytuacja robi się

    Po kolei:

    1. tak ogólny zapis jest nieważny - zakaz konkurencji może dotyczyć
    tylko działalności konkurencyjnej (jak sama nazwa wskazuje) - paragrafy
    podał Jotte

    2. dyscyplinarkę możesz dostać zawsze pod dowolnym pretekstem, ale w
    takiej sytuacji jest to spokojnie do obronienia w sądzie pracy (ale rada
    jak zawsze - brać prawnika z koneksjami w danym sądzie)

    3. szukaj innej pracy, bo u tak pojebanego pracodawcy można się
    wykończyć nerwowo

  • 7. Data: 2011-04-24 20:04:06
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    On 2011-04-24 17:42, Jotte wrote:
> [...]
    > odmowa podpisania tej umowy będzie na świadectwie pracy podana jako oficjalny powód

    Wpisza na swiadectwie pracy tylko "rozwiazanie umowy za wypowiedzeniem". Koniec.
    Moga natomiast na pismie wypowiedzenia napisac ze rozwiazuje umowe bo nie podpisales
    umowy o zakazie konkurencji.
    Czyli na papierze ktory i tak wrzucasz do kubla.

    Moja rada sprobowac negocjowac zapisy umowy lub olac takiego pracodawce i szukac
    innego

  • 8. Data: 2011-04-25 05:38:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 4/24/2011 5:03 AM, Pytajnik wrote:
    > Czy polskie prawo nie chroni przed taką chorą sytuacją?

    Chroni.
    Obowiazku podpisania tego nie masz.

  • 9. Data: 2011-04-25 15:08:47
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Mam podobny problem.
    W umowie o zakazie konkurencji mam wpisane wszystko od prowadzenia
    samochodu za pieniądze, poprzez projektowanie, sprzedawanie i co mozna
    sobie tylko wymyślić. Rozmowa była krótka, podpisuje pan albo do
    widzenia. Wiec jaki wybór, z inną pracę ciężo znaleźć.
    Ale to co napisaliście tak mnie zastanawia, czy jeżeli te wszystkie
    zapisy są niepowiązane z wykonywaną pracą to są ważne mimo podpisanej
    umowy? W kodeksie pracy jest zapis o wynagrodzeniu za umowę
    lojalnościową? Co w sytuacji gdy pracodawca nie płaci za zakaz
    konkurencji, czy jest ona ważna. Gdzieś słyszałem że jeśli brak jest
    wynagrodzenia za tą lojalkę to umowa się automatycznie rozwiązuje. Czy
    to prawda?

  • 10. Data: 2011-04-25 15:45:49
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...
[...]

    Wybór zawsze jest. A byle kto niechaj pochyli łeb, skuli ogon i podpisuje co
    mu pod nos podstawią - byle kto podpisuje byle co.

    Ale to co napisaliście tak mnie zastanawia, czy jeżeli te wszystkie
    zapisy są niepowiązane z wykonywaną pracą to są ważne mimo podpisanej
    umowy?

    Nie są. Podpisz, że sobie odrąbiesz rękę jeśli cię złapią na prowadzeniu
    samochodu za pieniądze i potem ją odrąb jeżeli pracodawca zażąda.

    W kodeksie pracy jest zapis o wynagrodzeniu za umowę
    lojalnościową?

    Jak go przeczytasz to będziesz wiedział.

    Też coś gdzieś podobnego słyszałem.

    --
    Jotte