  • 1. Data: 2007-07-23 18:32:24
    Temat: Umowa o dzieło - podatek i inne
    Od: Juliusz 'Julas' Gonera <j...@n...junk.toya.net.pl>

    Witam,

    Mam kilka pytań odnośnie umowy o dzieło.

    Pierwsza sprawa, to czy jako student nie prowadzący działalności
    gospodarczej faktycznie muszę płacić (bądź zleceniodawca musi) ten
    podatek 19%? Czy może jest jakaś suma, do której jestem z niego zwolniony?

    Jeśli nie, to jak mam policzyć podatek od strony internetowej, do której
    chcę tylko częściowo przekazać prawa zleceniodawcy, np. chcę przekazać
    prawa do grafiki, ale nie do oskryptowania? Z tego co wyczytałem, gdy
    przekazuję prawa do dzieła to koszty ustalane są na poziomie 50%, a jak
    nie to 20%. Czy powinienem więc rozbić umowę na dwie części?

    Czy jeśli chcę dostać 2000 zł (po odliczeniu ew. podatków, czysty
    zarobek), to mogę w treści umowy napisać, że kwota to 2000 zł netto czy
    też powinienem podać kwotę łącznie z podatkiem (zaliczką na podatek)?

    Pozdrawiam,
    --
    Juliusz Gonera

  • 2. Data: 2007-07-23 22:28:39
    Temat: Re: Umowa o dzieło - podatek i inne
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Juliusz 'Julas' Gonera" <j...@n...junk.toya.net.pl> napisał w
    wiadomości news:f82s7p$nnd$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > gospodarczej faktycznie muszę płacić (bądź zleceniodawca musi) ten podatek
    > 19%? Czy może jest jakaś suma, do której jestem z niego zwolniony?

    Skad to przekonanie, ze studenci sa od wszystkiego zwolnieni????
    ZALICZKA na podatek MUSI byc od Twojego dochodu odprowadzona. PODATEK zas -
    od DOCHODU ponizej ok 3000 w ciagu roku WYNOSI ZERO zl - czyli teraz
    zaplacisz zaliczke, a za rok (jak dobrze pojdzie to pol roku) dostaniesz
    ZWROT.

    Rachunek musisz wystawic na kwote brutto tak dobrana, by netto wyszlo tyle
    ile sobie zyczysz (a i tak cale brutto Ci wpadnie, ale nie od razu - jak
    wyzej napisalem).

    IMHO nie ma raczej przeciwwskazan, by podzielic przedmiot umowy na dwie
    czesci - do jednej zastosowac 20- a do drugiej 50% KUP.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-07-26 09:08:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jul 2007, Juliusz 'Julas' Gonera wrote:

    > Jeśli nie, to jak mam policzyć podatek od strony internetowej, do której chcę
    > tylko częściowo przekazać prawa zleceniodawcy,

    wKF: ZAMAWIAJĄCEMU.
    Piszesz o umowie o dzieło, to trzymaj się terminologii!

    > np. chcę przekazać prawa do
    > grafiki, ale nie do oskryptowania?

    Niemożliwe.
    Jak nie dostanie ŻADNYCH praw do oskryptowania, w tym również prawa do
    "wyłącznie użytkowania" (zwanego tu i ówdzie "licencją" i nie wiedzieć
    dlaczego wyłączanego w rozumowaniu z PRAW do utworu) to co mu przyjdzie
    z tego że w środku będą skrypty, których nie wolno używać? ;)

    > Z tego co wyczytałem, gdy przekazuję prawa
    > do dzieła to koszty ustalane są na poziomie 50%, a jak nie to 20%.

    Ustawodawca akurat ten numer obczaił, i na wszelki wypadek zrobił
    listę równych "praw", ujmując na niej czarno na białym w niektórych
    miejscach słowo "licencja" a w innych pisząc o "korzystaniu z praw
    autorskich".
    Odpłatna licencja RÓWNIEŻ kwalifikuje się do "korzystania z praw".

    > Czy powinienem więc rozbić umowę na dwie części?

    Nie widzę powodu.
    Nie widzę również przeciwwskazań.

    A tak dla porządku - powód to bym widział, jakby umowa miała być
    na "napisanie i instalację oraz uruchomienie", bo jak podejrzewam
    "instalacja i uruchomienie" są zwykłymi czynnościami inżynierskimi
    (a nie "korzystaniem z praw majatkowych w tym autorskich").

    > Czy jeśli chcę dostać 2000 zł (po odliczeniu ew. podatków, czysty zarobek),
    > to mogę w treści umowy napisać, że kwota to 2000 zł netto czy też powinienem
    > podać kwotę łącznie z podatkiem (zaliczką na podatek)?

    Łącznie z podatkiem, primo jest coś takiego jak ustawa o cenach, secundo
    wypłacający NIE WIE, ile podatku de facto zapłacisz - bo przy wypłacie
    odprowadza się wyłącznie *zaliczkę*, a podatek po rozliczeniu może wyjść
    od zero (poniżej progu) do 40% (jak zrobisz dużo takich umów
    i przekroczysz znacznie próg) :)

    pzdr, Gotfryd