  • 1. Data: 2006-12-09 19:09:12
    Temat: Umowa najmu lokalu
    Od: RK <r...@t...pl>

    Witam. Chcę wynająć komuś część lokalu użytkowego na działalność
    gospodarczą i mam wątpliwość dotyczącą zapisu w umowie odnośnie czasu
    trwania wynajmu. Najemca zaproponował "na czas nieokreślony", ja
    proponowałem "na rok, z możliwością przedłużenia umowy". Istnieje
    dodatkowy paragraf w umowie dotyczący możliwości renegocjacji wysokości
    czynszu po upływie roku, oraz paragraf umożliwiający odstąpienie od
    umowy obu stronom, bez podania przyczyny, z dwumiesięcznym terminem
    wypowiedzenia, oraz paragraf umożliwiający zerwanie umowy w trybie 7 dni
    w przypadku zalegania z czynszem za jeden pełny okres miesięczny.
    Ufff... :) W świetle powyższego, który z zapisów dotyczących czasu
    trwania umowy jest dla mnie korzystniejszy?
    --
    Robert.

  • 2. Data: 2006-12-10 11:12:28
    Temat: Re: Umowa najmu lokalu
    Od: RK <r...@t...pl>

    RK napisał(a):
    >... W świetle powyższego, który z zapisów dotyczących czasu
    > trwania umowy jest dla mnie korzystniejszy?

    Wiedziałem, że to za trudne będzie :(
    --
    Robert.

  • 3. Data: 2006-12-10 11:25:47
    Od: m...@g...com

    RK wrote:

> [...]
    > trwania wynajmu. Najemca zaproponował "na czas nieokreślony", ja
    > proponowałem "na rok, z możliwością przedłużenia umowy".

    Zapis bez sensu, bo zawsze jest możliwość przedłużenia umowy.

    > Istnieje
    > dodatkowy paragraf w umowie dotyczący możliwości renegocjacji wysokości
    > czynszu po upływie roku,

    Znowu bez sensu zapis, bo zawsze jest możliwość renegocjacji wysokości
    czynszu.

> [...]
    > Ufff... :) W świetle powyższego, który z zapisów dotyczących czasu
    > trwania umowy jest dla mnie korzystniejszy?

    " - Kocie, powiedz mi którą drogą powinnam pójść?
    - To w dużym stopniu zależy od tego, dokąd chcesz dojść ".

    Umowa na czas określony z możliwością wypowiedzenia, oraz umowa na czas
    nieokreślony z tym samym czasem wypowiedzenia wiąże was w zasadzie tak
    samo, z tą różnicą, że w przypadku umowy na czas określony po roku umowa
    przestaje obowiązywać bez żadnych starań z którejkolwiek ze stron, zaś w
    przypadku umowy na czas nieokreślony trzeba ją od 2 do 3 miesięcy wcześniej
    wypowiedzieć.

    Więc umowa na czas nieokreślony jest dla ciebie korzystniejsza, bo jeżeli
    najemca zapomni ją w porę wypowiedzieć, to musi jeszcze korzystać z lokalu
    (a więc płacić za niego) przez 2 do 3 miesięcy od czasu jak sobie przypomni
    o wypowiedzeniu.

    Z drugiej strony umowa na czas określony jest dla ciebie korzystniejsza,
    możesz się pozbyć najemcy po roku bez pamiętania o tym że musisz 2 miesiące
    i jeden dzień mu tą umowę wypowiedzieć.

    Wszystko zależy od tego co jest dla ciebie ważniejsze, czy stabilność
    dochodów, czy gwarancja że po roku będziesz miał zwolniony lokal.

    p. m.

  • 4. Data: 2006-12-10 12:59:25
    Od: RK <r...@t...pl>

    m...@g...com napisał(a):

> [...]

    > Wszystko zależy od tego co jest dla ciebie ważniejsze, czy stabilność
    > dochodów, czy gwarancja że po roku będziesz miał zwolniony lokal.

    Głównym problemem tych zapisów jest obawa o niemożność wypowiedzenia
    umowy w sytuacji, kiedy najemca nie przyjmuje pism. Jak (przysłowiowo)
    jest dobrze, to jest dobrze. W momencie poważniejszych nieporozumień,
    zaczynają się schody, a na końcu tych schodów sprawa cywilna w sądzie.
    To jest odwieczny "ból" wynajmującego. Pozbycie się najemcy w każdym
    momencie umożliwia teoretycznie zapis o możliwości odstąpienia od umowy
    z terminem wypowiedzenia w formie pisemnej, jednakże najemca może nie
    chcieć przyjąć pisma. W tym kontekście zapis o "roku z możliwością..."
    jest może bezpieczniejszy dla wynajmującego?

    --
    Robert.

  • 5. Data: 2006-12-10 13:53:42
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *RK* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

> [...]
    > momencie umożliwia teoretycznie zapis o możliwości odstąpienia od umowy
    > z terminem wypowiedzenia w formie pisemnej, jednakże najemca może nie

    Akurat to czy najemca jest łaskaw odebrać pismo czy też nie jest w
    sprawie mało istotne.
    Istotne jest to, że sądy nie lubią wcześniejszego wypowiadania najmu
    zawartego na czas oznaczony bez istotnej przyczyny.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2006-12-10 14:03:29
    Od: m...@g...com

    RK wrote:

> [...]
    > chcieć przyjąć pisma. W tym kontekście zapis o "roku z możliwością..."
    > jest może bezpieczniejszy dla wynajmującego?

    Wypowiedzenie poleconym z potwierdzeniem odbioru i po krzyku.

    p. m.

  • 7. Data: 2006-12-10 14:05:52
    Od: m...@g...com

    Olgierd wrote:

> [...]
    > Istotne jest to, że sądy nie lubią wcześniejszego wypowiadania najmu
    > zawartego na czas oznaczony bez istotnej przyczyny.

    Także jeżeli możliwość wypowiedzenia jest wprost zawarta w umowie, oraz obie
    strony są przedsiębiorcami?

    p. m.

  • 8. Data: 2006-12-10 14:15:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *mvoicem* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Także jeżeli możliwość wypowiedzenia jest wprost zawarta w umowie, oraz obie
    > strony są przedsiębiorcami?

    OIDP tak, aczkolwiek nie pamiętam dokładnej treści orzeczenia.

  • 9. Data: 2006-12-10 15:31:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    m...@g...com napisał(a):
    > Także jeżeli możliwość wypowiedzenia jest wprost zawarta w umowie, oraz obie
    > strony są przedsiębiorcami?

    przeczytaj przepisy kc o umowie najmu lokalu

    KG

  • 10. Data: 2006-12-10 16:02:41
    Od: m...@g...com

    kam wrote:

    > przeczytaj przepisy kc o umowie najmu lokalu

    Przeczytałem. I nie wiem co konkretnie masz na myśli.

    p. m.