  • 241. Data: 2021-10-12 15:18:04
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.10.2021 o 13:26, Olin pisze:

    > Szkoda. Karski mówił między innymi o warunkach panujących w getcie i
    > zupełnie z tego nie wynikało, że da się w nim żyć.

    A ludzie żyli i przeżyli 2~3 lata. Dziwisz się, że mu nie uwierzono?
    Poza tym co mieli zrobić? Jedynym, co można było zrobić, to wygrać
    wojnę. Im szybciej, tym niej czasu ma Hitler do mordowania ludzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 242. Data: 2021-10-12 15:18:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.10.2021 o 13:24, Olin pisze:
    > Skąd to przypuszczenie?

    Bo widzę, że zbierasz materiały :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 243. Data: 2021-10-12 15:35:47
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 12 Oct 2021 15:18:04 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > A ludzie żyli i przeżyli 2~3 lata.

    Jakoś nie wszyscy:

    "W wyniku chorób i głodu śmiertelność w getcie wzrosła dziesięciokrotnie. O
    ile w styczniu 1938 r. w Warszawie zmarło 454 Żydów, o tyle w styczniu 1942
    r. liczba zgonów wyniosła 5123. Szacuje się, że do lipca 1942 r. w getcie
    warszawskim śmierć poniosło około 100 tys. ludzi. Często do zgonów
    dochodziło na ulicach, a zwłoki leżały na chodnikach."

    https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/w/18-warszawa/
    116-miejsca-martyrologii/52389-getto-w-warszawie

    Znaczy się, dało się żyć.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 244. Data: 2021-10-12 15:36:24
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 12 Oct 2021 15:18:29 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Bo widzę, że zbierasz materiały :-)

    Na taki temat doprawdy nie warto.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 245. Data: 2021-10-12 20:29:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.10.2021 o 15:35, Olin pisze:

> [...]
    > warszawskim śmierć poniosło około 100 tys. ludzi. Często do zgonów
    > dochodziło na ulicach, a zwłoki leżały na chodnikach."

    Ten materiał nie wygląda na rzetelny. Po pierwsze nie wiem, jak można
    się odnieść do śmiertelnośći w Getcie w 1938 roku, skoro powstało pod
    koniec 1940 roku.

    Na początku wojny w Warszawie mieszkało około 360.000 Żydów. Dowieziono
    z okolicznych miejscowości 90.000. No to w ogóle nie wiem, jaki jest
    sens badania śmiertelności po liczbach bezwzględnych.

    Zakładając całkowicie "z sufitu" średni wiek śmiertelności czasu pokoju
    na poziomie 70 lat, no to rocznie powinno umierać nieco ponad 5.000 osób
    spośród tych 360.000 żydów - nawet pasuje do tych 454 zmarłych w
    styczniu 1938 roku. Nie wiem jaki okres to 100.000 ostatecznie obejmuje.
    Teraz wiemy, że w kwietniu 1941 roku mieszkało tam 450.000 Żydów. No to
    musiało ich jakoś szczególnie więcej nie umierać, bo umieralność powinna
    być jakieś 6.500 na rok. Pewnie dowieziono ludzi, bo ludzi nie ubyło.

    Zatem sytuacja musiała się załamać w 1942~1943 roku, bo śmiertelność
    zwiększyła się blisko 10 razy, skoro ich zmarło 100.000, czyli 50.000
    rocznie.

    --
    Robert Tomasik

  • 246. Data: 2021-10-12 20:44:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.10.2021 o 15:36, Olin pisze:
    > Na taki temat doprawdy nie warto.

    Podzielam Twoją opinię i tym bardziej mnie to dziwi.

    --
    Robert Tomasik

  • 247. Data: 2021-10-13 11:21:14
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 12 Oct 2021 20:29:46 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Po pierwsze nie wiem, jak można
    > się odnieść do śmiertelnośći w Getcie w 1938 roku, skoro powstało pod
    > koniec 1940 roku.

    Można się odnieść do śmiertelności w normalnych warunkach, tylko trzeba
    umieć dzielić.

    styczeń 1938: 360 000 mieszkańców i 454 zgony => 1.26 zgonów na 1000
    mieszkańców

    styczeń 1942: 450 000 mieszkańców i 5123 zgony => 11.38 zgonów na 1000
    mieszkańców

    Czy w 1938 zmarli wyglądali jak na poniższych zdjęciach a zwłoki
    leżały na ulicach?

    https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/zKyk9kpTURBXy8x
    YzRhZWMxZjM0MTQ4NWNlNWYxMjE0NGJkZjNlN2Q1NC5qcGeRkwLN
    A0gAgqEwBaExAQ
    https://img.ww2facts.net/img/war-2019/varshavskogo-g
    etto-bolshe-ne-sushestvuet-6.jpeg
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /5/50/Zw%C5%82oki_dzieci_getto_warszawskie_05.jpg/80
    0px-Zw%C5%82oki_dzieci_getto_warszawskie_05.jpg

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 248. Data: 2021-10-13 11:28:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Udaj się do GOPR-u czeskiego.
    Najpierw spytają, czy masz ubezpieczenie lub gotówkę przy sobie, płatne z góry.
    Jak nie masz pojadą sobie.

    -----
    > I pewnie dlatego GOPR zamiast ich ratować spycha ich kolbami karabinów na dno
    wąwozu.

  • 249. Data: 2021-10-13 12:15:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.10.2021 o 11:28, ąćęłńóśźż pisze:

    > Udaj się do GOPR-u czeskiego. Najpierw spytają, czy masz
    > ubezpieczenie lub gotówkę przy sobie, płatne z góry. Jak nie masz
    > pojadą sobie.

    Nie do końca tak to działa, jak piszesz. Ratować bedą, tylko dostaniesz
    fakturę do zapłaty. Jak użyją śmigła, to może być kilka tysięcy złotych.
    U nich obowiązuje ten sam przepis, co u nas i ratować masz obowiązek.
    Każdego. Zresztą ta faktura nie jest z GOPR, tylko z ichniejszego
    funduszu gwarancyjnego - tak jak u nas w wypadku nieubezpieczonego
    samochodu mniej więcej.

    --
    Robert Tomasik