-
1. Data: 2020-03-14 17:04:40
Temat: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: u2 <u...@o...pl>
https://inzynieria.com/drogi/artykuly/57935,totemy-r
owerowe-w-warszawie-kolorowe-syrenki-pomoga-rowerzys
tom
Totemy rowerowe w Warszawie: kolorowe syrenki pomogą rowerzystom?
Opublikowano: 02-03-2020 (Aktualizacja: 04-03-2020) Źródło:
Magdalena Januszek
inzynieria.com
Jednym z największych dla kierowców powodów do radości podczas jazdy
miejskiej jest tzw. zielona fala: możliwość przejeżdżania przez kolejne
skrzyżowania bez konieczności oczekiwania na zielone światło. Również
rowerzyści cieszą się z takich przypadków, jednak o wiele rzadziej mogą
tego doświadczać: systemy sygnalizacji nastawione są raczej na
upłynnienie ruchu samochodowego. Jest jednak rozwiązanie, które pomaga
rowerzystom - tzw. totemy rowerowe. Wkrótce totemy pojawią się również w
Polsce, a konkretnie w Warszawie.
Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot.
Siemens Mobility
Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot.
Siemens Mobility
Ikona
Totemy rowerowe mają usprawnić przejazdy przez skrzyżowania
Rozwiązanie było już testowane w Warszawie
Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility
Totem, w powszechnym rozumieniu, to pionowa rzeźba przedstawiająca godło
rodziny lub klanu rodzinnego u wielu ludów pierwotnych. Totemem mogło
być zwierzę, roślina lub jakiś martwy przedmiot, które uznawane było za
protoplastę i opiekuna tej rodziny. Kojarzy nam się taki artefakt
głównie z plemionami indiańskimi Ameryki Północnej.
Totemy rowerowe zostały tak nazwane na zasadzie skojarzenia właśnie z
tym artefaktem, jest to bowiem pionowa sygnalizacja, w Holandii czy
Belgii często przedstawiająca zwierzęta:
królik informuje rowerzystę, iż ten powinien przyspieszyć, jeśli
nie chce czekać na zielone światło na najbliższym skrzyżowaniu;
żółw oznacza, że rowerzysta powinien w tym celu zwolnić;
krowa to znak, że niezależnie od tempa jazdy, rowerzysta trafi na
światło czerwone.
Wyjątkiem w totemie bywa tzw. lajk (kciuk skierowany w górę),
sygnalizujący, iż prędkość, z którą jedzie rowerzysta, jest optymalna.
Prototypowy egzemplarz został zamontowany w Polsce, w Warszawie, już w
zeszłym roku. Umieszczono go na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul.
Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach
fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy
Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej
służyło rowerzystom.
Jak to działa, wyjaśnia producent: zainstalowany w totemie radar mierzy
prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej.
Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd
przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie
przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat
jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie
,,warszawskiej syrenki".
,,Możesz zwolnić" - na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany
sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na
skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
,,Utrzymaj tempo" - na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie
sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez
skrzyżowanie.
,,Możesz przyspieszyć" - na przejeździe rowerowym jest nadawany
aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się
na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
,,Nie przejedziesz" - niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta
zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości
płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie
gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce - mówi
Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.
Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne.
Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie
kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu
unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie
funkcjonalności i estetyki - dodaje Wojciech Wagner, zastępca dyrektora
Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
Choć totemy rowerowe to nie to samo, co zielona fala, z pewnością
stanowią pożyteczny element infrastruktury rowerowej. W stolicy zostały
włączone w Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, którym do 2025 r.
zarządza Siemens Mobility.
Przeczytaj także: Budowa trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego
-
2. Data: 2020-03-14 19:30:54
Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: r...@o...pl
W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
> ,,Możesz zwolnić"
> ,,Utrzymaj tempo"
> ,,Możesz przyspieszyć"
> ,,Nie przejedziesz"
"Baczność!"
"Do Hymnu"(*)
(*)Zarząd Dróg nie ponosi odpowiedzialności za wypadki spowodowane brakiem
szczególnej uwagi spowodowanym nadmiernym skupieniem się na komunikatach.
Pozdr-
-Rowerex
Pozdr-
-Rowerex
-
3. Data: 2020-03-14 20:09:21
Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: r...@o...pl
W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
> Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy
> XXXXX XXXXXX oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
> monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej
> służyło rowerzystom.
A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)
Pytanie, na ile algorytm jest "idiotoodporny", skąd to coś wie , że to ja mam
przyspieszyć, a nie ktoś przede mną jadący zdecydowanie wolniej, kto i tak nie
przyspieszy, albo odwrotnie. Albo co z pieszym który się zatoczył na DDR lub
pieskiem na smyczy... - pewnie to przewidzieli, ciekawe na ile efektywnie - bym
się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej
inteligencji", może nawet samouczącej się...
No i co na to PoRD i rozporządzenia o znakach - bo czy to coś nie usiłuje
sterować ruchem i robić jako "dynamiczny znak drogowy"? Nie można przecież
postawić sobie obok wjazdu na własną posesję tabliczki "jedź wolniej"
dotyczącej pojazdów na DDR, bo akurat mam problemy z wyjechaniem samochodem z
powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w
porozumieniu z zarządcą drogi...
Pozdr-
-Rowerex
-
4. Data: 2020-03-14 22:08:40
Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: Konopny Nespresso <o...@g...com>
użytkownik u2 napisał:
Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility
Wstajem z kolan nabijając kabzę niemcom?
-
5. Data: 2020-03-15 14:36:48
Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: u2 <u...@o...pl>
W dniu 14.03.2020 o 20:09, r...@o...pl pisze:
> W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
>
>> Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy
>> XXXXX XXXXXX oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
>> monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej
>> służyło rowerzystom.
>
> A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)
Mr.Google milczy, jakby pierwsze wdrożenie systemu Siemens Mobility
>
> Pytanie, na ile algorytm jest "idiotoodporny", skąd to coś wie , że to ja mam
> przyspieszyć, a nie ktoś przede mną jadący zdecydowanie wolniej, kto i tak nie
> przyspieszy, albo odwrotnie. Albo co z pieszym który się zatoczył na DDR lub
> pieskiem na smyczy... - pewnie to przewidzieli, ciekawe na ile efektywnie - bym
> się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej
> inteligencji", może nawet samouczącej się...
najpierw był testowany 1 totem :
https://www.transport-publiczny.pl/mobile/warszawa-p
ierwszy-totem-rowerowy-juz-stoi-i-dziala-62368.html
potem następne, po zdaniu egzaminu przez pierwszy totem
>
> No i co na to PoRD i rozporządzenia o znakach - bo czy to coś nie usiłuje
> sterować ruchem i robić jako "dynamiczny znak drogowy"? Nie można przecież
> postawić sobie obok wjazdu na własną posesję tabliczki "jedź wolniej"
> dotyczącej pojazdów na DDR, bo akurat mam problemy z wyjechaniem samochodem z
> powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w
> porozumieniu z zarządcą drogi...
>
wiele banerów reklamowych, w tym dynamicznie zmieniających się, jest
wzdłuż drogi i jest to tendencja wzrastająca, może powodować
rozproszenie uwagi, zamiast pomagać
-
6. Data: 2020-03-16 09:42:06
Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>
To tylko P0.
Słoiki trzymają się mocno.
Ciekawe, jak przy rodzinnych stołach rozmawiają, gdy wracają do mame i tate na wieś
po zaopatrzenie.
-----
> Wstajem z kolan nabijając kabzę niemcom?