  • 1. Data: 2006-08-23 19:36:04
    Temat: Testament?
    Od: "Paweł" <p...@o...eu>

    Przed zawarciem małżeństwa każde z nas miało swoje własne mieszkanie i po
    ślubie sytuacja się nie zmieniła. Jak wygląda sprawa dziedziczenia, gdyby
    któreś z nas zmarło? Co zrobić w takim przypadku, zeby się zabezpieczyć na
    wypadek śmierci? Czy wystarczy sporządzić 2 testamenty - że w przypadku
    śmierci któregoś z nas mieszkanie otrzymuje w całości w spadku współmałżonek
    czy też konieczne są notarialne akty współwłasności? Zarówno żona, jak i ja
    mamy rodzeństwo i rodziców, a chcemy, żeby w takim wypadku mieszkanie
    przeszło w całości na współmałżonka.

    Paweł

  • 2. Data: 2006-08-23 23:36:05
    Temat: Re: Testament?
    Od: "AnKa" <t...@m...net.pl>

    Zakładam, że nie zawieraliście umowy rozszerzającej wspólność
    majątkową na te mieszkania pochodzące jeszcze sprzed momentu
    zawracia małżeństwa.

    Zakładam też, że nie macie dzieci.

    Zatem normalnie (gdyby nie sporządzać testamentu, tylko pozostawić
    dziedziczenie ustawowe), w razie śmierci Twojej Żona dziedziczyłaby
    połowę mieszkania, Rodzice mieliby po 1/8 części, a pozostała 1/4
    udziału w prawie własności mieszkania rozbijałaby się po równo na
    rodzeństwo.
    W razie śmierci Twojej Żony sytuacja byłaby analogiczna.

    Sporządzenie testamentów wyklucza dziedziczenie ustawowe, niemniej
    trzeba pamiętać o prawie rodziców zachowku. Rodzeństwu to
    uprawnienie nie przysługuje. Zachowek ma postać roszczenia o
    wypłatę świadczenia pieniężnego w wysokości połowy tego, co
    normalnie osoba uprawniona do zachowku by otrzymała (a więc każdy
    rodzic miałby roszczenie o wypłatę równowartości 1/16 wartości
    mieszkania). Jednakże właścicielem mieszkania byłaby wyłącznie
    osoba uprawniona wg testametu, tj. Ty/ Twoja Zona.

    Roszczenia o zachowek nie da sie wyłączyć (wydziedziczenie należy
    do wyjatków). Jeśli rodzice z nim nie wystąpią, to przedawni sie po
    upływie 3 lat od ogłoszenia testamentu.

    Pozdrawiam,
    Anka

  • 3. Data: 2006-08-24 09:32:31
    Od: "Paweł" <p...@o...eu>

    Dzięki wielkie za informacje! Mam jeszcze w związku z tym 2 pytania:

    1. Jaki jest, mniej wiecej, koszt sporządzenia takiego testamentu?
    2. Czy moze mi ktoś polecić jakiegoś dobrego, ale i nienajdroższego
    notariusza we Wrocławiu?

    Dziękuję z góry,
    Paweł

  • 4. Data: 2006-08-24 09:38:21
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Paweł napisał(a):
    > 1. Jaki jest, mniej wiecej, koszt sporządzenia takiego testamentu?

    testament możesz sporządzić samodzielnie - pisząc go _własnoręcznie_, z
    datą sporządzenia i podpisem
    u notariusza to chyba 50 zł, ale możesz mieć problem ze znalezieniem
    chętnego...

    KG

  • 5. Data: 2006-08-24 11:04:52
    Od: "Paweł" <p...@o...eu>

    Dlaczego problem? Za mało płatne, nie opłaca się? Czyli - mogę sporządzić
    testament sam, bez potwierdzenia notariusza i będzie on miał taką samą moc
    prawną?

    Paweł

  • 6. Data: 2006-08-24 11:52:15
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Paweł napisał(a):
    > Dlaczego problem? Za mało płatne, nie opłaca się?

    za mało płatne
    a jeszcze jak ktoś chce bardziej skomplikowany...

    > Czyli - mogę sporządzić
    > testament sam, bez potwierdzenia notariusza i będzie on miał taką samą moc
    > prawną?

    tak
    Art. 949 kodeksu cywilnego
    § 1. Spadkodawca może sporządzić testament w ten sposób, że napisze go w
    całości pismem ręcznym, podpisze i opatrzy datą.
    § 2. Jednakże brak daty nie pociąga za sobą nieważności testamentu
    własnoręcznego, jeżeli nie wywołuje wątpliwości co do zdolności
    spadkodawcy do sporządzenia testamentu, co do treści testamentu lub co
    do wzajemnego stosunku kilku testamentów.

    Tylko pamiętaj, że prawidłowo sporządzony testament nie powinien polegać
    na zapisywaniu poszczególnym osobom określonych przedmiotów tylko na
    powoływaniu ich do określonej części spadku (całości, 1/2, 1/4 itd.).
    Jakieś wzory pewnie znajdziesz.

    KG

  • 7. Data: 2006-08-24 13:54:03
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > na zapisywaniu poszczególnym osobom określonych przedmiotów tylko na
    > powoływaniu ich do określonej części spadku (całości, 1/2, 1/4 itd.).

    Jesteś pewien ? :) IMHO właśnie tylko testament pozwala na ustanowienie
    zapisów http://pl.wikipedia.org/wiki/Zapis_(prawo_spadkowe), również pod
    warunkiem np. "Polecam przekazanie mojej ulubionej willi w Kazimerzu mojej
    kochance Krysi, pod warunkiem że się rozwiedzie z mężem w terminie roku".
    Zapisy i polecenia niejako "pomniejszają" masę spadkową która pozostaje do
    dyspozycji osób dziedziczących ("powołuję do 1/4 spadku mojego syna Marka").

  • 8. Data: 2006-08-24 14:00:11
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Dlaczego problem? Za mało płatne, nie opłaca się? Czyli - mogę sporządzić
    > testament sam, bez potwierdzenia notariusza i będzie on miał taką samą moc
    > prawną?

    Testament spisuje się samodzielnie. Notariusz jest jedynie gwarantem jego
    autentyczności, nie odpowiada zaś za jego treść. Innymi słowy testament
    notarialny jest trudny do podważenia ("włożyli dziadkowi na łożu śmierci
    pióro do dłoni i kazali podpisać"), nie gwarantuje jednak że nie będzie
    pozbawiony wad prawnych. Pomoc w spisaniu (ułożeniu) testamentu to porada
    prawna czyli oddzielna usługa. I raczej dla adwokata a nie dla notariusza.
    On się nie musi znać na prawie spadkowym. Piszę to ku przestrodze, bo znam
    przypadek gdy spadkodawca zaufał notariuszowi a ten nie uprzedził go, że
    ważne wydziedziczenie może nastąpic tylko z okreslonych ustawą powodów.

  • 9. Data: 2006-08-25 07:06:41
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    William napisał(a):
> [...]
    > kochance Krysi, pod warunkiem że się rozwiedzie z mężem w terminie roku".

    ale mowa o spadkobiercach, a nie zapisach

    KG

  • 10. Data: 2006-08-25 19:56:10
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-08-24, kam <#k...@w...pl#> wrote:

    > testament możesz sporządzić samodzielnie - pisząc go _własnoręcznie_, z
    > datą sporządzenia i podpisem
    > u notariusza to chyba 50 zł, ale możesz mieć problem ze znalezieniem
    > chętnego...

    Czy notariusz przechowuje kopię takiego testamentu?

    Renata