  • 61. Data: 2009-10-23 20:38:21
    Temat: Re: TU żąda okazania dowodu osobistego
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości news:hbsrfg$t5f$1@news.onet.pl...

    > Może sprzedawca zorientowałby się i nie wystawił takiej faktury?

    A od kiedy to kupujący ma prawo wziąć fakturę_tylko i wyłącznie_na siebie?

    Pozdr
    K.

  • 62. Data: 2009-10-24 06:56:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > A od kiedy to kupujący ma prawo wziąć fakturę_tylko i wyłącznie_na siebie?

    Ale sprzedawca może odmówić wystawienia faktury dla osoby ej stroną
    transakcji. A właściwie - powinien odmówić.

    --
    spp

  • 63. Data: 2009-10-24 07:01:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > A od kiedy to kupujący ma prawo wziąć fakturę_tylko i wyłącznie_na siebie?

    Ale sprzedawca może odmówić wystawienia faktury dla osoby nie będącej

  • 64. Data: 2009-10-24 08:59:28
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Ale sprzedawca może odmówić wystawienia faktury dla osoby nie będącej
    > stroną transakcji. A właściwie - powinien odmówić.

    Przy płatności gotówką? W czym to niby przeszkadza?
    Prosty przykład - pracownik kupuje paliwo do samochodu służbowego.
    Oczywiście do faktury podaje dane firmy. Skąd sprzedawca na podstawie DO
    jest w stanie określić, że ta osoba istotnie tam pracuje?
    Inny przykład - syn kupuje materiały budowlane na faktury wystawiane na
    ojca, który leży unieruchomiony w domu. Też nie wolno?

    I jednocześnie wskaż mi proszę przepis mówiący o tym, że sprzedawca ma
    prawo żądać w tym celu DO dorosłej osoby.

    Pozdr
    K.

  • 65. Data: 2009-10-24 09:10:20
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > Przy płatności gotówką?

    Jakie znaczenie ma forma?

    > W czym to niby przeszkadza?

    Wystawienie faktury na osobę która nie dokonała zakupów? To może być
    wykroczenie.

    > Prosty przykład - pracownik kupuje paliwo do samochodu służbowego.
    > Oczywiście do faktury podaje dane firmy. Skąd sprzedawca na podstawie DO
    > jest w stanie określić, że ta osoba istotnie tam pracuje?

    Zażąda upoważnienia?

    > Inny przykład - syn kupuje materiały budowlane na faktury wystawiane na
    > ojca, który leży unieruchomiony w domu. Też nie wolno?

    Z upoważnieniem, (notarialnie potwierdzonym ;) ) - dlaczego nie?

    Ale ze pornoshopu to bym się zastanawiał. ;)

    > I jednocześnie wskaż mi proszę przepis mówiący o tym, że sprzedawca ma
    > prawo żądać w tym celu DO dorosłej osoby.

    A nie lepiej taki który tego zakazuje w czynnościach pomiędzy stronami
    umowy?

    A poważniej - przy drobnych transakcjach nikt do tego sprawy nie
    przywiązuje, przy grubszych - warto to przemyśleć.
    Życie pokazuje jak bardzo potrafimy sobie upraszczać procedury dzięki
    czemu cokolwiek może się kręcić. Zwracam uwagę jak często dokonuje się
    transakcji na telefon i wszystko działa - na w 90% prowadzą te czynności
    pracownicy nie wymienieni w KRS i wszystko gra. Ale jak kotś zechce być
    złośliwy to ... może być kosztowne.

    --
    spp

  • 66. Data: 2009-10-24 09:32:59
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Jakie znaczenie ma forma?

    Choćby takie, że to kupujący bierze na siebie odpowiedzialność za
    rozliczenie.
    Przy fakturze na przelew sytuacja faktycznie diametralnie się zmienia, bo
    sprzedający nie ma żadnej gwarancji, że podmiot będący odbiorcą faktury
    zapłaci za nią.

    > Wystawienie faktury na osobę która nie dokonała zakupów? To może być
    > wykroczenie.

    Z jakiego paragrafu? I na czym miałoby polegać to wykroczenie?
    Fiskusowi nic przecież nie ubędzie :)
    A jeśli nie nastąpi rozliczenie między kupującym, a odbiorcą faktury, to
    będzie to tylko problem kupującego.

    > Zażąda upoważnienia?

    Jasne, a w jaki sposób sprawdzi, czy upoważnienia nie wystawił sobie sam
    pracownik? ;-)
    Odkąd pracuję, nikt nigdy nie żądał ode mnie żadnego upoważnienia przy
    jakichkolwiek gotówkowych zakupach na firmę.

    > Z upoważnieniem, (notarialnie potwierdzonym ;) ) - dlaczego nie?

    Jaja sobie chyba robisz ;-)
    Już widzę, jak ktoś zaprasza notariusza do domu w celu potwierdzenia
    upoważnienia na zakup cegieł.

    > A nie lepiej taki który tego zakazuje w czynnościach pomiędzy stronami
    > umowy?

    Taki też może być, choć wolałbym mieć napisane wprost, że wystawca faktury
    uprawniony jest do wylegitymowania kupującego.

    > A poważniej - przy drobnych transakcjach nikt do tego sprawy nie
    > przywiązuje, przy grubszych - warto to przemyśleć.

    Dlatego m.in. pisałem o płatnościach gotówką, bo taka forma rozliczenia
    dotyczy właśnie drobnych transakcji.

    Pozdr

  • 67. Data: 2009-10-24 10:23:08
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-10-2009 o 11:32:59 Krzysztof <k...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > faktury zapłaci za nią.

    > Z jakiego paragrafu? I na czym miałoby polegać to wykroczenie?

    Tak samo jak przy wpisaniu na fakturę sprzedaży słoni za cenę wyższą niz
    faktyczna.

    A jednak przy tych słoniach masz poświadczenie nieprawdy i do wyboru -
    grzywna
    z KKS za przestępstwo wystawienia nierzetelnej faktury, lub do 8 lat
    odsiadki z KK
    za pzestępstwo poświadczenia nieprawdy - w zależności od niuansów prawnych
    związanych
    z celem takiej operacji.

    --
    Tomek

  • 68. Data: 2009-10-24 10:29:36
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > Taki też może być, choć wolałbym mieć napisane wprost, że wystawca
    > faktury uprawniony jest do wylegitymowania kupującego.

    A po co?
    Wszystko co nie jest zakazane jest dozwolone.
    I kupy przepisów nie trzeba pisać - wpienić czego nie wolno i koniec.

    Dlatego napisałem, że to śmieszne żądać dowodu, nie zaś że nie wolno. :)

    --
    spp

  • 69. Data: 2009-10-24 10:35:23
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > Taki też może być, choć wolałbym mieć napisane wprost, że wystawca
    > faktury uprawniony jest do wylegitymowania kupującego.

    A po co?
    Wszystko co nie jest zakazane jest dozwolone.
    I kupy przepisów nie trzeba pisać - wymienić czego nie wolno i koniec.

  • 70. Data: 2009-10-24 10:53:08
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Tomek" <t...@o...pl> napisał

    > Tak samo jak przy wpisaniu na fakturę sprzedaży słoni za cenę wyższą niz
    > faktyczna.

    A co to znaczy "cena faktyczna"?

    > przestępstwo wystawienia nierzetelnej faktury

    W którym miejscu faktura jest nierzetelna? Faktura to jedynie dowód
    księgowy potwierdzający sprzedaż towaru lub usługi, która to z kolei
    sprzedaż wynika z umowy między kupującym a sprzedającym. Jeśli kupujący i
    sprzedający umówili się na daną cenę, to kto niby miałby im tę cenę
    regulować i orzec, że cena jest "wyższa niż faktyczna"?

    No i przede wszystkim co to ma wspólnego z wystawieniem faktury na podmiot
    inny, niż osoba kupująca?

    Pozdr
    K.