  • 1. Data: 2009-02-15 21:23:58
    Temat: SMSy przechowywane przez operatora
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy ktoś z was orientuje się może jaki przepis prawny zobowiązuje
    operatorów do przechowywanie SMSów na okres bodajże dwóch lat? Nie mogę
    się doszukać informacji na ten temat. Było o tym głośno, gdy parę lat
    temu PiS planował ten okres wydłużyć do lat pięciu.

  • 2. Data: 2009-02-15 21:29:17
    Temat: Re: SMSy przechowywane przez operatora
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 22:23:58 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Czy ktoś z was orientuje się może jaki przepis prawny zobowiązuje
    > operatorów do przechowywanie SMSów na okres bodajże dwóch lat?

    Nie ma i na dziś nie będzie: art. 5 ust. 2 Dyrektywy EU 2006/24/WE. W
    Polsce nie została ona zaimplementowana, ale dla nas to tylko lepiej...

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-02-15 21:38:07
    Temat: Szyfrowanie SMSów [was: SMSy przechowywane przez operatora]
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> pisze:

> [...]
    > mogę się doszukać informacji na ten temat. Było o tym głośno, gdy parę
    > lat temu PiS planował ten okres wydłużyć do lat pięciu.

    No to może od razu "dla pełności":
    a) Co Polskie prawo mówi o szyfrowanych SMSach
    b) Które legalnie sprzedawane telefony na terytorium RP oferują
    szyfrowanie SMSów?

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Śmiejący się tygrys nie pokazuje zębów.

  • 4. Data: 2009-02-15 21:57:59
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > się doszukać informacji na ten temat. Było o tym głośno, gdy parę lat
    > temu PiS planował ten okres wydłużyć do lat pięciu.

    Przechowuja je póki co na wieczne czasy.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.hipnoza.info

  • 5. Data: 2009-02-15 22:18:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Andrzej Adam Filip pisze:

    > No to może od razu "dla pełności":
    > a) Co Polskie prawo mówi o szyfrowanych SMSach

    Nic, a co miałoby mówić?
    "najlepsze kasztany są na placu Pigalle" to przykładowy zaszyfrowany
    (chociaż poprawniej będzie nazwać go zakodowanym) sms oznaczający że
    żona ma wstawiać zupę bo maż wraca z pracy ;)
    Dygresja tak tylko żeby uzmysłowić że "szyfrowany sms" nie różni się
    niczym szczególnym od zwykłego sms-a i przez rozsądne prawo nie będzie
    inaczej traktowany.
    W przypadku prawa nierozsądnego i tak prawo będzie bezsilne (patrz
    przykład z kasztanami).

    > b) Które legalnie sprzedawane telefony na terytorium RP oferują
    > szyfrowanie SMSów?

    Wydaje mi się że wszystkie z symbianem/java - umożliwiają po prostu
    uruchomienie zewnętrznej aplikacji która będzie przygotowywać smsy.

    Tyle że takie wykorzystanie będzie dość upierdliwe, bo zarówno nadawca
    jak i odbiorca muszą mieć zainstalowane odpowiednie oprogramowanie, a w
    związku z niewielką długością smsa, najlepiej wcześniej zsynchronizowane
    klucze.

  • 6. Data: 2009-02-16 02:41:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Andrzej Adam Filip pisze:

    > No to może od razu "dla pełności":
    > a) Co Polskie prawo mówi o szyfrowanych SMSach

    To samo, co o szyfrowanych listach, e-mailach czy rozmawianiu w jakimś
    nieznanym języku. Czyli nic.

  • 7. Data: 2009-02-16 06:47:40
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 22:23:58 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Czy ktoś z was orientuje się może jaki przepis prawny zobowiązuje
    > operatorów do przechowywanie SMSów na okres bodajże dwóch lat?

    Prawo telekomunikacyjne, jest tam artykuł o dostępie czy udostępnianiu
    informacji telekomunikacyjnych ze względu na bezpieczeństwo i obronność
    państwa i pod to podciągają tę kwestię, aczkolwiek wyraźnie sformuowane to
    nie jest jak w wielu polskich ustawach.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://grupy.3mam.net/ różne tematy

  • 8. Data: 2009-02-16 08:00:12
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    > państwa i pod to podciągają tę kwestię, aczkolwiek wyraźnie sformuowane to

    W Prawie telekomunikacyjnym jest wyraźnie sformułowane, że:
    - informację o połączeniu (czyli w tym przypadku o wysłaniu SMSa)
    operator musi przechowywać przez 2 lata
    - informację o treści może zapisać i przekazać odpowiednim służbom
    jedynie na ich żądanie.

    Z uwagi na techniczną realizajcę usługi treść SMS-a musi być conajmniej
    raz zapisana w urządzeniach operatora, a po dostarczeniu powinna być
    automatycznie skasowana.

    M.

  • 9. Data: 2009-02-16 11:24:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Olgierd pisze:

    > Nie ma i na dziś nie będzie: art. 5 ust. 2 Dyrektywy EU 2006/24/WE. W
    > Polsce nie została ona zaimplementowana, ale dla nas to tylko lepiej...

    To dziwne, bo już kilka lat temu oglądałem reportaż mówiący o zabójstwie
    jakiejś dziewczyny. Została w nim właśnie poruszona kwestia zapisanych
    przez operatora SMSów jakie odbierała i wysyłała tuż przed śmiercią,
    które być może będą w stanie rzucić więcej światła na sprawę.
    Potem słyszałem jeszcze kilka razy o podobnym przypadku.
    Skoro nie ma w Polsce obowiązujące przepisu prawnego, czyżby operatorzy
    przetrzymywali kopie naszej korespondencji bezprawnie?

  • 10. Data: 2009-02-16 11:29:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 16 Feb 2009 12:24:14 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > przez operatora SMSów jakie odbierała i wysyłała tuż przed śmiercią,
    > które być może będą w stanie rzucić więcej światła na sprawę.

    Może nie przez operatora były one zapisane?
    BTW jakieś 10 lat temu była podobna sytuacja: żona przekupiła pracownika
    Polkomtela, a ten jej przynosił esemesy jakie niewierny mąż pisał do
    kochanki.
    Ale z tego co pamiętam on te esemesy w locie łapał.