  • 1. Data: 2011-04-28 11:03:07
    Temat: Szkolenia sportowe - odpowiedzialność instruktora
    Od: "G" <g...@g...pl>

    Witam, nurtuje mnie pewna kwestia.

    Załóżmy że jest firma - szkoła, która przeprowadza szkolenia uczące
    kursantów pewnego sportu - dajmy na to wyczynowa jazda na hulajnodze.
    Ów sport jest bardzo urazowy.
    Gdzieś w Anglii powtała prywatna firma która sie nazwała "Miedzynarodowa
    Organizacha Jazdy Wyczynowej na Hulajnodze".
    Owa organizacja jest niemal w każdym kraju, przeprowadza kursy na
    instruktorów, opracowuje program szkolenia, kładzie nacisk na
    bezpieczeństwo.
    generalnie mimo ze sama sie koronowała na taką organizację władczą nad tym
    sportem, to robi kawał dobrej roboty wyznaczając standardy szkoleń itp.
    Członkowstwo w tej organizacji to ciężkie koszty, (dlatego są tacy co do
    niej nie przynależą) ale jej logo jest rpozpoznawalne na świecie w tej
    branży i jest synonimem dobrego szkolenia.
    Co jeżeli ja, pracując w szkole nie objętej patronatem MOJWnH bede szkolił
    kursanta (nie mam uprawnien owej MOJWNH) i kursant bedzie miał wypadek.
    jakie roszczenia kursant może mieć do mojej osoby lub mojej szkoły. Czy
    dokument (który kilka lat temu sam podpisywałem u zeszczając na taki kurs)
    że kursant przechodzi szkolenie na własną odpowiedzialność i zdaje sobie
    sprawe ze to urazowy sport, ma jakąś moc prawną - chroniącą instruktora?
    Bedę wdzięczny za odpowiedźi.

  • 2. Data: 2011-04-28 11:11:09
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    Mam wrażenie, że mówisz o nurkowaniu. Jakbyś miał wypadek z kursantem,
    to i tak wchodzi prokuratura. Bada twoje uprawnienia instruktorskie,
    wbrew pozorom organizacje nurkowe działają wedle lokalnych przepisów,
    oraz twój wpływ na spowodowanie wypadku.

  • 3. Data: 2011-04-28 11:23:39
    Od: Jozin <g...@g...com>

    Nie chodzi o nurkowanie a o kitesurfing. Nie ma w pl zadnej
    organizacji panstwowej ktora to nadzoruje. Jak to jest z ta
    odpowiedzialnoscia?

    Oo

  • 4. Data: 2011-04-28 11:26:46
    Od: Jozin <g...@g...com>

    On 28 Kwi, 13:23, Jozin <g...@g...com> wrote:
    > Nie chodzi o nurkowanie a o kitesurfing. Nie ma w pl zadnej
    > organizacji panstwowej ktora to nadzoruje. Jak to jest z ta
    > odpowiedzialnoscia?
    >
    > Oo

    I nie trzeba miec panstwowych uprawnien aby taki spport uprawiac.

  • 5. Data: 2011-04-28 21:18:18
    Od: taki sobie ktos <t...@s...ktos>

    W dniu 2011-04-28 13:26, Jozin pisze:

    > I nie trzeba miec panstwowych uprawnien aby taki spport uprawiac.

    Specem nie jestem, ale przychodzi mi podstawowa zasada:

    Nie mozesz sie dopuscic zaniedban (np. stary zdezelowany sprzet), musisz
    poinformowac kursantow o ryzyku zwiazanym z uprawianiem tego sportu
    (najlepiej na pismie), a w przypadku osob maloletnich uzyskac zgode
    rodzicow/opiekunow (a byc moze nawet w przypadku niektorych rodzajow
    sportu rowniez obowiazkowe badania lekarskie dla maloletnich - bylo
    jakies rozporzadzenie).

    W praktyce ta pierwsza czesc jest najtrudniejsza, bo co to oznacza -
    brak zaniedban.

    Warto rozwazyc jeszcze dwie sprawy:
    - twoje ubezpieczenie odpowiedzialnosci cywilnej (jesli jeszcze nie
    analizowales tematu)
    - ubezpieczenie nww dla kursantow (szczegolnie jesli chodzi o jakies
    dluzsze kursy).

    Zazwyczaj jak sie cos stanie i jest ubezpieczyciel, kursant mniej jest
    chetny by walczyc z instruktorem.