  • 11. Data: 2005-01-22 11:14:42
    Temat: Re: Szkola
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Jan 2005 21:31:56 +0100, Jotte napisał(a):

    > Jeśli dobrze pamiętam to nie 30 dni tylko 2 tygodnie (ale nie jestem
    > pewien).

    W każdej szkole może być inaczej. Sprawę ma regulować statut placówki.

    > U nas zawsze trzeba było do określonego terminu zgłosić zagrożenie
    > oceną negatywną aby szkoła na czas wysłała rodzicom info poleconym.

    A czemu poleconym? Z czego wynika ten wymóg?

    > się przypadek niedopatrzenia, nastąpiła skarga rodziców i anulowanie oceny z
    > tego powodu.

    I egzamin sprawdzający potem?

    RG

  • 12. Data: 2005-01-22 11:33:30
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:16qfnoccr239j.155org1yzdhkg.dlg@40tude.net Roman G.
    <r...@g...pl> pisze:

    > W każdej szkole może być inaczej. Sprawę ma regulować statut placówki.
    Może i tak, chociaż mnie się wydaje, że (przynajmniej dawniej) to wynikało z
    jakiegoś zewnętrznego aktu prawnego. Ale dokładnie nie wiem, jeszcze nigdy
    nie musiałem tego robić.

    > A czemu poleconym? Z czego wynika ten wymóg?
    To nie wymóg, to tak ustalono w szkole. Chyba żeby w razie czego mieć dowód
    zawiadomienia. Chociaż to kiepski dowód.

    > I egzamin sprawdzający potem?
    To była grubsza sprawa, bo w wyniku tej oceny on się załapał na skreślenie z
    listy uczniów. Ale został po interwencji przywrócony i chyba ustalono, że z
    tego przedmiotu był nieklasyfikowany (frekwencja) i realizował go w
    następnym roku, a resztę grzechów załatwiono normalnie - egzaminy poprawkowe
    (AFAIR, bo to kilka lat temu było).

    Jotte

  • 13. Data: 2005-01-22 11:39:21
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Jan 2005 14:09:56 +0100, Ajgor napisał(a):

    > A o co chodzi.. otoz syn byl chory. Lezal da tygodnie w szpitalu. Chodzi do
    > liceum. Dzis sie (calkiem z zaskoczenia) dowiedzial, ze na polrocze z
    > historii dostanie jedynke, bo w czasie, jak byl w szpitalu, klasa pisala
    > dwie klasowki, a on ich nie pisal. A ze lezal wtedy w szpitalu? Cytuje
    > nauczycielke: "A co mnie to obchodzi?". I nie wazne, ze synowi poza tymi
    > klasowkami wychodzi srednia ponad 4.

    Formalnie w twoim przypadku nie wynika to wprost z żadnego przepisu, ale w
    szkołach jest obecnie bardzo silna tendencja na umożliwienie uczniowi
    uzupełnienia braków, szczególnie jeśli wynikają one z
    _usprawiedliwionych_chorobą_ nieobecności.

    Od biedy możesz powołać się na rozp. MENiS z dnia 7 września 2004 r. w
    sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
    słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
    publicznych:

    § 2.
    2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
    nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
    umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
    programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole
    programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

    § 3.
    2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego
    zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    (...)

    Bo przecież uczeń nie dostał szansy wykazać się swoją wiedzą, nauczyciel
    nie wykazał należytej staranności i chęci, aby poziom wiedzy i umiejętności
    ucznia rzetelnie rozpoznać, tak wystawiona ocena przecież zdemotywuje
    zdolnego ucznia, zamiast go zmotywować.. Trochę to naciągane, bo po
    pierwsze przytoczone zapisy są bardzo ogólne i do wyciągania aż tak daleko
    idących wniosków praktycznych w codziennej praktyce szkolnej raczej nie
    upoważniają, po drugie ocena śródroczna dzisiaj pełni tylko funkcję
    informacyjną i ma dużo mniejsze znaczenie prawne niż niegdyś i nauczyciel
    może argumentować, że szansę uzupełnienia brakow uczeń będzie miał w
    przyszłym semestrze.

    Skoro jednak z pozostałych ocen synowi wychodzi średnia 4, to nawet jeżeli
    nauczyciel stosuje nie średnią arytmetyczną, ale średnią ważoną, to chyba
    jedynka nie wyjdzie. Tu na piśmie skierowanym do dyrektora szkoły
    poprosiłbym o uzasadnienie oceny.
    § 5. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
    2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
    uzasadnia ustaloną ocenę.

    Kiedy otrzymasz uzasadnienie, możemy się zastanowić, co robić dalej.

    RG

  • 14. Data: 2005-01-22 12:18:12
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Ajgor wrote:
> [...]
    > Z innych przedmiotow nauczyciele umozliwili mu nadrobienie materialu. Tylko
    > z historii nie. Co mozna w takim przypadku zrobic?

    Proponuję tutaj
    http://www.menis.gov.pl/prawo/wszystkie/rozp_301.php