  • 11. Data: 2003-04-16 11:54:20
    Temat: Re: Sygnaturki a ustawa antyspamowa - ratunku?!
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > no chyba nie do konca
    > w takim przypadku rowniez nazwe firmy (np w podpisie/naglowku/sygnaturce
    lub
    > jej adres kontaktowy, zawarte w majlu z zpytaniem o zgode na przesylanie
    > informacji handlowych, mozna by uznac za "każdą informację przeznaczoną
    > bezpośrednio lub pośrednio..."

    Nie ja pisałem ustawę - nie mnie winić, że jest taka jaka jest.

    > czy to znaczy, ze kazda firma zamierzajaca wyslac mejl z zapytaniem musi
    > wysylac go anonimowo, zeby przypadkiem nie narazic sie na nieprzyjemnosci
    > sankcje karne?

    Wychodzi na to, że tak. Pytania o zgodę też są nielegalne - legalne jest
    czekanie, aż ktoś sam wejdzie na Twoją stronę lub napisze sam z siebie do
    Ciebie e-maila i oświadczy, że chce otrzymywać informacje handlowe. Można
    też zadać takie pytanie osobiście (ale pozostaje kwestia dowodu) albo też w
    sposób, który nie polega na kierowaniu pytania do oznaczonej osoby.

    > moim zdaniem troche sie zagalopowales z interpetacja, co wiecej, powiem,
    ze
    > cytowana pare postow wyzej sygnaturka, informacja handlowa nie bedzie
    > (oczywiscie imho)...albo inaczej - bedzie, ale nie tak "oczywiscie" jak to
    > napisales ;)

    Napisz jeszcze, dlaczego tak sądzisz :-).

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 12. Data: 2003-04-16 14:31:45
    Od: w...@p...onet.pl

    > lub
    >
    > Nie ja pisałem ustawę - nie mnie winić, że jest taka jaka jest.

    ale tu nikt nikogo nie obwinia. moim zdaniem ustawa jest troche chaotyczna, ale
    mimo wszystko ok
    poza tym nie wszystkie przepisy ustawowe stosuje sie wprost

    > Wychodzi na to, że tak. Pytania o zgodę też są nielegalne

    naprawde? a od kiedy i na jakiej podstawie?
    no chyba, ze w tresci zapytania bedzie informacja handlowa

> [...]
    > też zadać takie pytanie osobiście (ale pozostaje kwestia dowodu) albo też w
    > sposób, który nie polega na kierowaniu pytania do oznaczonej osoby.

    w ten sposob caly handel inetowy szlag by trafil, a autor ustawy skonczylby na
    palu
    na szczescie niewiele osob interpretuje ustawe tak wasko jak Ty ;)
    > ze
    >
    > Napisz jeszcze, dlaczego tak sądzisz :-).

    oczywiscie
    to czy dany przekaz jest/nie jest informacja handlowa zalezy od tego co zawiera
    oraz jaki zamiar/cel/intencje mial nadawca wysylajac przekaz
    i dlatego wlasnie od interpretacji - w Twoim przypadku bardzo waskiej i
    doslownej/w moim troche szerszej - zalezy, czy dany przekaz jest/nie jest
    informacja handlowa
    oczywiscie trzeba rowniez wziac pod uwage intencje ustawodawcy
    nie wydaje mi sie jednak, zeby zamiarem ustawodawcy bylo totalne ograniczenie
    handlu (a raczej promocji towarow i uslug, w szerokim tego slowa znaczeniu) za
    posrednictwem inetu
    imho ustawodawca staral sie ukrocic niektore bezkarnie stosowane przez firmy x
    y z praktyki promocji i reklamy, badz znacznie stosowanie ich utrudnic, co
    chyba sie udalo

    > Pozdrawiam,
    > BaLab

    i ja rowniez
    d.

  • 13. Data: 2003-04-17 07:58:30
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > naprawde? a od kiedy i na jakiej podstawie?
    > no chyba, ze w tresci zapytania bedzie informacja handlowa

    Wracamy do początku - przeczytaj art.2. co jest informacją handlową i
    sprawdź, czy sygnaturka - z nazwą, adresem, kontaktami do firmy i skróconym
    opisem czym firma się zajmuje - pod tę defincję podpada czy nie.

> [...]
    skonczylby na
    > palu
    > na szczescie niewiele osob interpretuje ustawe tak wasko jak Ty ;)

    Bo ja wiem :-P. Pisałem to pod wpływem argumentacji zamieszczonej w prasie
    fachowej i sporządzonej przez niezależnych ekspertów z firm audytorskich.
    Inna sprawa, że próbowali oni tez dowodzić, ze samo posiadanie stron w
    internecie jest "świadczeniem usług", co już IMHO jest absurdem (w tym
    wypadku pojęcie usługi należy traktować w kontekście działalności
    gospodarczej). Oczywiście osobna kwestia to przyszła praktyczna karalność
    tego typu działań - IMHO będzie to znikomy margines.

> [...]
    > i dlatego wlasnie od interpretacji - w Twoim przypadku bardzo waskiej i
    > doslownej/w moim troche szerszej - zalezy, czy dany przekaz jest/nie jest

    Aby przyjąć Twój punkt widzenia należy wykazać, że sygnaturka nie służy
    promowaniu wizerunku przedsiębiorcy nawet pośrednio, co byłoby zadaniem
    trudnym do wykonania.

> [...]
    firmy x
    > y z praktyki promocji i reklamy, badz znacznie stosowanie ich utrudnic, co

    Mam odmienne zdanie na ten temat. Obecnie regularnie dostaję SPAM o
    wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji handlowej - jest tego więcej niż
    dotychczas samych informacji, bo nic nie stoi (?) na przeszkodzie, aby -
    skoro wczoraj nie wyraziłem zgody - to dzisiaj zapytać mnie o to ponownie.
    Nie mówiąc już o innych wariacjach na temat ustawy ;-).

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 14. Data: 2003-04-17 10:37:26
    Od: w...@p...onet.pl

    > Wracamy do początku - przeczytaj art.2. co jest informacją handlową i
    > sprawdź, czy sygnaturka - z nazwą, adresem, kontaktami do firmy i skróconym
    > opisem czym firma się zajmuje - pod tę defincję podpada czy nie.

    chyba sie powtarzam...zalezy co jest w sygnaturce!!!! uff i juz nie bede
    krzyczec;)

> [...]
    > gospodarczej). Oczywiście osobna kwestia to przyszła praktyczna karalność
    > tego typu działań - IMHO będzie to znikomy margines.

    tak jak wczesniej...zalezy od intepretacji
    jak to sie mowi, punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia ;)

    > Aby przyjąć Twój punkt widzenia należy wykazać, że sygnaturka nie służy
    > promowaniu wizerunku przedsiębiorcy nawet pośrednio, co byłoby zadaniem
    > trudnym do wykonania.

    dlaczego? a co to jest sygnaturka? jest jakas definicja, ktorej nalezy sie
    scisle trzymac i od ktorej nie ma odstepstw?
    a jesli w sygnaturce jest np. tylko kontaktowy adres imejl lub
    powiedzmy "rzeczywisty" adres?
    mam wrazenie, ze znow sie powtarzam...

> [...]
    > skoro wczoraj nie wyraziłem zgody - to dzisiaj zapytać mnie o to ponownie.
    > Nie mówiąc już o innych wariacjach na temat ustawy ;-).

    faktycznie masz racje, co do ilosci zapytan ustawa tego nie reguluje...ale nie
    wydaje mi sie rowniez, zeby cos takiego miala regulowac - bo niby w jaki sposob?
    hehe...art ktorystam: z jednego adresu nadawcy mozna wyslac tylko jedno
    zapytanie w ciagu tygodnia ;))) wyobrazasz sobie cos takiego? i w ogole jak to
    pozniej sprawdzac? imho ustawowo sie tego zrobic nie da

    inna sprawa, ze klient poczty pozwala na blokowanie niepozadanych adresow (a
    spamblockery nawet calych domen) wiec chyba mozna zrobic z tego jakis uzytek

    a tak miedzy nami mowiac, to faktycznie - wariacji na temat akurat tej ustawy
    jest ilosc wprost nieskonczona...nie zapominajac rowniez o calym "wachlarzu"
    interpretacyjnym ;)

    pozdrawiam
    d.

  • 15. Data: 2003-04-17 11:55:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > chyba sie powtarzam...zalezy co jest w sygnaturce!!!! uff i juz nie bede
    > krzyczec;)

    Dobrze, dobrze... :-). Czyli zgadzasz się przynajmniej, że sygnaturka taka
    jaką opisałem JEST informacją handlową i jako takiej nie wolno jej bez
    zamówienia przesyłać?

> [...]
    > scisle trzymac i od ktorej nie ma odstepstw?
    > a jesli w sygnaturce jest np. tylko kontaktowy adres imejl lub

    Moim zdaniem, intencją ustawodawcy było nie tylko zatamowanie niechcianych
    ofert handlowych, ale wogóle natrętnej korespondencji związanej z komercją.
    Wyłącznym celem reklamy NIE JEST skłonienie klienta do zakupu oferowanego
    towaru tu i teraz. Działania służą także (jak nie przede wszystkim) do
    wypromowania (=zapamiętania, polubienia) marki. Więc z punktu widzenia
    marketingowca wystarczy, że raz na tydzień wyśle Ci "zapytanie" - bez
    konkretnej oferty handlowej.
    Dlatego jeśli ochrona przed spamem ma być skuteczna to należy ograniczyć
    przedsiebiorcom wszelkie inicjowanie kontaktów z klientem drogą
    elektroniczną. Koszt dotarcia do klienta wówczas wzrasta, ale z drugiej
    strony porządkuje to rynek elektroniczny - legalną reklamą zajmą się
    profesjonalne firmy.
    Sam należę do tych, którzy czerpią korzyści z handlu elektronicznego i z
    tego punktu widzenia oznacza to dla mnie niby cięższe życie (jak widać
    jednak punkt widzenia nie zawsze zależy od punktu siedzenia ;-), ale z
    drugiej strony nie może być tak, że ci, którzy działają uczciwie są na
    gorszej pozycji.

> [...]
    > nie wydaje mi sie rowniez, zeby cos takiego miala regulowac - bo niby w

    Tak jak wyżej :-).

    > hehe...art ktorystam: z jednego adresu nadawcy mozna wyslac tylko jedno
    > zapytanie w ciagu tygodnia ;))) wyobrazasz sobie cos takiego? i w ogole
    > jak to pozniej sprawdzac? imho ustawowo sie tego zrobic nie da

    Po prostu zakazać. Wtedy:
    a) jak firma bedzie musiała Onetowi zapalcić za wysłanie reklamy do
    użytkowników, to się 100 razy zastanowi
    b) wyelimuje się 90% spamerów krajowych (niestety tylko krajowych!!!) -
    jako, że spamują przede wszystkim jakieś efemerydy, które nawet trudno
    nazwać firmami, a które po prostu na ten spam stać nie będzie.

    No, ale się zapędziłem :-P. To już nie na temat.

    > inna sprawa, ze klient poczty pozwala na blokowanie niepozadanych adresow
    > (a spamblockery nawet calych domen) wiec chyba mozna zrobic z tego jakis
    > uzytek

    To po co wogóle ustawa ;-) ?

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 16. Data: 2003-04-17 14:25:04
    Od: w...@p...onet.pl

    > Dobrze, dobrze... :-). Czyli zgadzasz się przynajmniej, że sygnaturka taka
    > jaką opisałem JEST informacją handlową i jako takiej nie wolno jej bez
    > zamówienia przesyłać?

    jesli zawiera informacje handlowe (w szerokim tego slowa znaczeniu) -
    oczywiscie bedzie informacja handlowa
    jesli zawiera np . tylko adres - nie, nie bedzie taka informacja

    > Moim zdaniem, intencją ustawodawcy było nie tylko zatamowanie niechcianych
    > ofert handlowych, ale wogóle natrętnej korespondencji związanej z komercją.

    nie bede sie cytowac ;) "...utrudnienie..." zdaje sie moj poprzedni post;)

> [...]
    > elektroniczną. Koszt dotarcia do klienta wówczas wzrasta, ale z drugiej
    > strony porządkuje to rynek elektroniczny - legalną reklamą zajmą się

    no i chyba po to wlasnie weszla ta ustawa
    wydaje mi sie, ze firmom, ktore dotad wysylaly spam bezkarnie, zostal ten
    sposob "promocji wizerunku" znacznie utrudniony
    aczkolwiek nie wydaje mi sie, zeby mozna bylo !w ogole! zabronic wysylania tego
    rodzaju informacji
    stad w ustawie art. mowiacy o potrzebie otrzymania zgody od "przyszlego" klienta

> [...]
    > jednak punkt widzenia nie zawsze zależy od punktu siedzenia ;-), ale z
    > drugiej strony nie może być tak, że ci, którzy działają uczciwie są na

    nawet nie wiesz, jak doskonale Cie rozumiem ;)

    > jaki
    >
    > Tak jak wyżej :-).

    tzn. zeby w ogole zabronic wysylania? nie bardzo rozumiem

> [...]
    > jako, że spamują przede wszystkim jakieś efemerydy, które nawet trudno
    > nazwać firmami, a które po prostu na ten spam stać nie będzie.

    zabronic reklamy w internecie? to tak jakby kazac pozdejmowac wszystkie szyldy
    reklamowe z ulic/zdjac z wizji wszystkie reklamy
    tego nie da sie zrobic

    > To po co wogóle ustawa ;-) ?

    zeby uregulowac te materie ;)...no i oczywiscie dostosowac prawo polskie do
    norm unijnych...glownie chyba po to;)

    pozdrawiam
    d.

  • 17. Data: 2003-04-17 15:18:03
    Od: Papik <p...@g...w.astercity.net>

    Dnia 17 Apr 2003 16:25:04 +0200, w...@p...onet.pl napisał/napisała:
    > jesli zawiera informacje handlowe (w szerokim tego slowa znaczeniu) -
    > oczywiscie bedzie informacja handlowa
    > jesli zawiera np . tylko adres - nie, nie bedzie taka informacja

    No dobrze, a teraz pytanie o wykonanie tej ustawy:
    Gdzie zlozyc pozew o wykonanie wyroku na spamujacej firmie, ktora w
    sygnaturkach umiescila informacje handlowe (adres, telefon, profil firmy w
    tym np.: wimienienie wszystkich znanych firm - wylaczny dystrybutor, albo
    jedyny dealer) .:)

    Pytam z ciekawosci i nie zamierzam podejmowac zadnych drastycznych krokow
    (poza KF) wobec tych firm..

    --
    * koniec jest tam, gdzie chcemy aby byl * Pawel -PAPIK- Pomorski
    GG: 70701

  • 18. Data: 2003-04-17 16:07:25
    Od: "d." <s...@s...pl>

    Użytkownik "Papik" <p...@g...w.astercity.net> napisał w
    wiadomości news:slrnb9thdb.61b.papikUSUNmnie@cocoon.acn.waw.pl.
    ..

> [...]
    > tym np.: wimienienie wszystkich znanych firm - wylaczny dystrybutor, albo

    najblizszy posterunek policji lub prokuratura
    zlozenie doniesienia o popelnieniu przestepstwa
    imho mozna rowniez uderzyc z wnioskiem do prezesa uokik

    > Pytam z ciekawosci i nie zamierzam podejmowac zadnych drastycznych krokow
    > (poza KF) wobec tych firm..

    dlaczego nie?

    pozdrawiam
    d.