  • 1. Data: 2006-03-29 07:14:57
    Temat: Stypendia w szkole za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe
    Od: "ZauraK" <n...@n...none>

    Witam.

    Mam wątpliwości co do interpretacji zapisu z ustawy o systemie oświaty art
    90g ust.1:
    "1. Szkoła może udzielać stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
    sportowe."
    Czy to oznacza że:
    A) Szkoła może udzielić stypendium za wyniki w nauce oraz jednocześnie
    drugie stypendium, w tym samym czasie i temu samemu uczniowi, za osiągnięcia
    spotrowe?
    B) Szkoła może udzielić tylko jednego z tych dwóch stypediów z tym samym
    czasie, dla tego samego ucznia?

    ZauraK

  • 2. Data: 2006-03-29 09:28:09
    Od: "Onzo" <b...@i...pl>

    Użytkownik "ZauraK" <n...@n...none> napisał w wiadomości
> [...]
    > osiągnięcia spotrowe?
    > B) Szkoła może udzielić tylko jednego z tych dwóch stypediów z tym samym

    Z "logicznego" punktu widzenia jedn o i drugie, ale zwróć uwagę na słowo
    "może". To że ktoś będzie miał super wyniki w nauce lub osiągnęcia sportowe
    to jeszcze nie znaczy, że dostanie sypendium.

    Pzdr
    Onzo

  • 3. Data: 2006-03-29 09:31:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    ZauraK napisał(a):
> [...]

    > drugie stypendium, w tym samym czasie i temu samemu uczniowi, za osiągnięcia

    Z punktu widzenia logiki (tej matematycznej) wynik działania LUB (OR)
    jest pozytywny jeżeli spełniony jest warunek pierwszy, drugi lub oba na raz.
    Z tego punktu widzenia może być udzielone za jedno i drugie.

    > B) Szkoła może udzielić tylko jednego z tych dwóch stypediów z tym samym
    > czasie, dla tego samego ucznia?

    W mowie potocznej słowo LUB odpowiada logicznemu XOR, a więc
    alternatywie wykluczającej. Dając komuś do wyboru 1 lub 2, mamy na myśli
    dopuszczenie tylko pierwszego lub drugiego warunku. Nie obu na raz.

    Przepraszam że pewnie nie pomogłem :)

    Moim zdaniem ustawę należy interpretować tak:

    Są dwa rodzaje sypendiów:
    1) za wyniki w nauce
    2) za osiągnięcia sportowe

    Niemniej uczeń może dostawać więcej niż jedno stypendium, jedno za
    wyniki w nauce, a drugie za osiągnięcia sportowe.
    Jednak każde stypendium musi być przyznane za osobną rzec, a nie jedno
    za osiągnięcia sportowe i wyniki w nauce.