  • 11. Data: 2008-09-08 10:50:46
    Temat: Re: Sprzedaż wiązana - czy jest dozwolona?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.09.2008 Olgierd <n...@r...org> napisał/a:
    > Nie, ponieważ część składowa jest tą samą 'własnością'. W przypadku
    > oprogramowania masz do czynienia z odrębną umową.
    > Tymczasem nie ma klauzuli zakazującej dodawania takich czy innych części
    > składowych rzeczy, jest zakaz zmuszania do zawierania osobnych umów,
    > które nie są bezpośrednio związane z tą pierwszą.

    Hmmm. I takiego biosu (czy to MB, czy innych rzeczy) to nie dotyczy?

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2008-09-08 11:01:47
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 08 Sep 2008 18:50:46 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Hmmm. I takiego biosu (czy to MB, czy innych rzeczy) to nie dotyczy?

    Nie, art. 47 par. 1-2 kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 13. Data: 2008-09-08 12:58:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Nie, art. 47 par. 1-2 kc.

    Jaka różnica w stosunku do OS?
    Jeśli przykład laptopa nie jest wystarczająco jednoznaczny to rozważ np.
    bezprzewodowe routery z alternatywnym lub oryginalnym firmwarem.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2008-09-08 13:16:47
    Od: "Z\(a\)miennik" <k...@o...pl>

    Proponuje przeczytac:

    http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5557945,Wielkie_
    zwyciestwo__Niechcianego_Windowsa_mozna_oddac_.html

  • 15. Data: 2008-09-08 13:34:20
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 08 Sep 2008 20:58:24 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    >>> Hmmm. I takiego biosu (czy to MB, czy innych rzeczy) to nie dotyczy?

    > Jaka różnica w stosunku do OS?

    Dwie podstawowe sprawy: system operacyjny (i ogólnie oprogramowanie)
    objęty jest umową licencyjną, zatem wyłączony masz warunek, iż "nie może
    być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych".
    Zgodnie z polityką sprzedażową udzielenie licencji na korzystanie z
    oprogramowania i sprzedaż rzeczy idą razem -- jakby były właśnie częścią
    składową.

    > Jeśli przykład laptopa nie jest wystarczająco jednoznaczny to rozważ np.
    > bezprzewodowe routery z alternatywnym lub oryginalnym firmwarem.

    j.w.
    Może dałoby się to jakoś inaczej ugryźć, jeśli masz własne oprogramowanie
    producenta, zaś jego koszt jest de facto równy zeru.

  • 16. Data: 2008-09-08 17:18:29
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Marcin Debowski pisze:
    > Jaka różnica w stosunku do OS?
    > Jeśli przykład laptopa nie jest wystarczająco jednoznaczny to rozważ np.
    > bezprzewodowe routery z alternatywnym lub oryginalnym firmwarem.
    Nie, chodzi o to, że z systemem operacyjnym nie jest "jest i działa"
    tylko to osobny produkt, który aby używać - musisz zaakceptować umowę
    licencyjną (czyli - zawrzeć umowę, z producentem oprogramowania), a
    wcale tego możesz nie chcieć, lub warunki tej umowy mogą ci nie pasować
    - a wyboru nie masz, bo już kupiłeś a nie-kupić nie mogłeś.

    Porównując - to tak jakby kupując samochód musiałbyś zapłacić za garaż -
    w którym w środku znalazłbyś umowę jego najmu i sposobu użytkowania,
    która niekoniecznie musi ci pasować.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 17. Data: 2008-09-08 18:37:57
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
    > Próbowałem szugać w guglarce, ale znalazłem tylko artykuły, w których napomyka
    > sie, że sprzedaż wiązana jest zabroniona. Natomiast nigdzie nie ma podstawy.
    >
    > Chodzi mi o taki przykład (hipotetyczny): mam upatrzony notebook, ale ten
    > model można kupic tylko i wyłącznie razem z Windows. Czy to jest dozwolone? Ja
    > chce kupić konkretnie ten model, ale bez systemu.

    to proste - laptop kosztuje 2999 zł a windowsa masz za 1 zł ;) w promocji ;)

  • 18. Data: 2008-09-08 22:41:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.09.2008 BartekK <s...@N...org> napisał/a:
> [...]
    > wcale tego możesz nie chcieć, lub warunki tej umowy mogą ci nie pasować
    > - a wyboru nie masz, bo już kupiłeś a nie-kupić nie mogłeś.

    Kładziecie oboje z Olgierdem nacisk na fakt zawarcia dodatkowej umowy,
    który nie jest tu MZ rzeczą różnicującą, bo na taki bios czy firmware też
    się taką umowę zawiera z tym, że jest ona (jej warunki) dorozumiana. Jak
    już to należy MZ argumentować biorąc pod uwagę zakres tej umowy (wcześniej
    nieznany - to OS, znany zgodnie z przyjętym zakresem użytkowania tego typu
    rzeczy - bios, firmware).

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2008-09-09 07:43:51
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > to proste - laptop kosztuje 2999 zł a windowsa masz za 1 zł ;) w promocji ;)

    Zatem przy nielegalnym korzystaniu z tego softu zapłacę producentowi tylko 3 zł
    odszkodowania?

    --
    Lukasz

  • 20. Data: 2008-09-09 08:21:20
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Zatem przy nielegalnym korzystaniu z tego softu zapłacę producentowi tylko 3
    > zł odszkodowania?
    jest jeszcze różnica między ceną a wartością