  • 141. Data: 2020-09-06 18:50:52
    Temat: Re: Sprawa zamieciona
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Sep 2020 17:19:43 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    licjantow_w_sprawie_strzelaniny_na_ul_baltyckiej

    > Smutne, że na wyjaśnienie tej sprawy trzeba było co najmniej 10 lat - bo
    > jak piszesz to nie koniec, a policjanci mieli sekundy na podjecie decyzji.

    Policjanci to akurat mieli sporo czasu, bo o ile pamietam, to
    czatowali pod domniemanym miejscem pobytu podejrzanego dlugie godziny.

    I jakos dokonali blednego rozpoznania osoby.

    A czego sie potem spodziewali, ze taki grozny bandyta sie im zatrzyma
    z raczkami w gorze?
    Cos mi sie widzi, ze od poczatku zalozyli, ze beda strzelac.

    Cholera wie, jak sie tam zachowali, czy okazali legitymacje, czy
    "wypierdalac z auta", w sekundy raczej nie okazali, wiec jak to
    traktowac ?
    Niezachowanie starannosci ze skutkiem smiertelnym, bo na "wypadek" to
    mi to nie wyglada, czy durne przepisy, pozwalajace strzelac do
    nieuzbrojonych ?
    A moze nie pozwalaja, wiec byloby przekroczenie uprawnien zahaczajace
    o zabojstwo ... umyslne.

    A ze wyjasnienie tak dlugo trwalo - no przeciez sam piszesz, ze
    prokurator nic nie moze :-P
    Chyba dobrze, ze sie mylisz .. czy to ja sie myle ?

    J.

  • 142. Data: 2020-09-06 18:53:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 18:36, RadoslawF pisze:

    > Sąd jest od wydania wyroku. Ocenić wolno każdemu.

    OK! Tu masz rację. Byle na podstawie racjonalnych przesłanek.

    --
    Robert Tomasik

  • 143. Data: 2020-09-06 18:57:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 18:43, RadoslawF pisze:

    > To nie uznawaj że były takie jakie dzisiaj pasują do linii obrony
    > mordercy.

    Ja jestem zdania, ze policjant nie miał czasu na przyglądanie się im.
    Atak tępymi nożyczkami na uzbrojonego policjanta, to tak jak atak ze
    straszakiem czy jakimś pistoletem CO2. Po prostu forma samobójstwa.

    --
    Robert Tomasik

  • 144. Data: 2020-09-06 19:16:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    > To tak, jakbyś na podstawie tego, że dwa samochody jechały ze spaloną
    > żarówka twierdził, że wszystkie tak jeżdżą. To jest normalne, że to
    > działa i tyle. Pytanie o to byłoby jakąś niedorzecznością.

    To złe porównanie.
    Ten system nie działa, bo dyżurny na komisariacie jest za "mały",
    żeby podawać komukolwiek te dane w ramach normalnych
    bieżacych czynności operacyjnych jakiegoś patrolu.
    Jak się zwrócisz drogą służbową, to OK - zadziała,
    ale tu chodzi o reakcję na wydarzenia a nie jakieś ustalanie faktów po
    tygodniu.

  • 145. Data: 2020-09-06 20:34:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 18:38, RadoslawF pisze:

    > Uznano że przekroczyli uprawnienia a dyskusja była dlaczego
    > dokonywali próby zatrzymania bez widocznych identyfikatorów.
    > Policyjna wierchuszka przekonywała że tak powinno być.

    Nie chce mi się szukać tamtej dyskusji, ale o ile ówczesne przepisy to
    dopuszczały, to na pewno trudno uznać, że "tak powinno być". Z
    doświadczenia sądzę, że planowali zatrzymanie podejrzanego zanim
    wsiądzie do pojazdu. Stąd policjanci po cywilnemu pod domem
    poszukiwanego. Akcja z pościgiem cywilnym radiowozem i zatrzymywania go
    podczas postoju na "czerwonym" nie wygląda mi na zaplanowaną, a raczej
    na jakąś improwizację. Jeśli ktoś taki plan zatwierdził, to przede
    wszystkim on powinien iść siedzieć za pomysł realizacji tego przez
    nieumundurowanych policjantów.

    Natomiast znalazłem https://tiny.pl/7jrhg artykuł z 2015 roku chyba
    podsumowujący całość. Przeczytaj go. Wynika z niego, że sądy ustaliły,
    że użycie broni było zasadne. Ktoś (prokurator) bardzo chcąc doprowadzić
    do skazania wymyślił zarzut spowodowania zagrożenia dla innych osób i tu
    sąd pierwszej instancji ich skazał, zaś zanim wyrok się uprawomocnił, to
    zdarzenie się przedawniło, więc nikt tego nie ocenił, tylko postępowanie
    umorzono. Tak przynajmniej ja rozumiem ten artykuł.

    Na końcu jest wypowiedź adwokata, którą pozwolę sobie tu zacytować:
    Wyrok oznacza, że oskarżeni zostali uznani za winnych zarzucanych im
    czynów, czyli nieprawidłowego działania funkcjonariuszy, powodując
    śmierć i kalectwo tych ludzi. Ale ze względu na to, że postępowanie
    trwało ponad 10 lat, sprawa została umorzona przez przedawnienie -
    tłumaczy Wiesław Michalski, adwokat rodziny zmarłego 19-latka. Tym samym
    funkcjonariusze w świetle prawa są niekarani i mogą nadal pracować w
    policji. Czyli, choć sąd uznał, ze nie będzie tego rozpatrywał z uwagi
    na przedawnienie, to "racja i tak musi być po naszej stronie" i wg
    adwokata uznał ich za winnych. Ciekawe, czy coś takiego powiedział
    jakikolwiek adwokat, bo to jest niedorzeczne. Niedorzeczne zwłaszcza, że
    sądy tych policjantów kilkukrotnie uniewinniały.

    --
    Robert Tomasik

  • 146. Data: 2020-09-06 20:55:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 18:50, J.F. pisze:

    > Policjanci to akurat mieli sporo czasu, bo o ile pamietam, to
    > czatowali pod domniemanym miejscem pobytu podejrzanego dlugie
    > godziny.

    I tak przez te godziny mierzyli do cienia uciekającego pojazdu, by
    pociągnąć za spust, jak się zatrzyma na czerwonym świetle? Zastanowiłeś
    się nad tym, co napisałeś? Przecież decyzja o ostrzelaniu pojazdu
    zapadła gdy zaczął próbować rozjechać policjantów - to ile tam było sekund?

    > I jakos dokonali blednego rozpoznania osoby.

    Bez wątpienia ich błąd. Ale oni nie strzelali do samochodu dlatego, że
    tam był poszukiwany, tylko dlatego, że kierujących chciał ich rozjechać.
    Tu błędne rozpoznanie nie ma nic do rzeczy. Gdyby się zatrzymał, to by
    go wylegitymowali i puścili dalej.

    Inna sprawa, że oczywiście możemy się zastanawiać, czy kierujący BMW
    wiedział, że to policjanci i miał świadomość, że ucieka im. Jak wynika z
    https://tiny.pl/7jrqp nawet sąd skazujący policjantów przyjął, że
    uciekający wiedzieli, że to policjanci i celowo uciekali. Po co?

    > A czego sie potem spodziewali, ze taki grozny bandyta sie im
    > zatrzyma z raczkami w gorze? Cos mi sie widzi, ze od poczatku
    > zalozyli, ze beda strzelac.

    Wątpię.

> [...]
    > A ze wyjasnienie tak dlugo trwalo - no przeciez sam piszesz, ze
    > prokurator nic nie moze :-P Chyba dobrze, ze sie mylisz .. czy to ja

    Poczytaj artykuły. cztery razy sąd w wielu instancjach uznawał, że nie
    popełnili błędu. Sąd Najwyższy też nie uznał, ze popełnili błąd, tylko
    nakazał rozważenie innego aspektu użycia broni. W normalnym kraju, to by
    nikt tego trzeci raz nie wałkował, ale u nas - trzeci raz ich sądzili i
    sąd w pierwszej instancji stwierdził, że spowodowali zagrożenie dla osób
    postronnych. Sąd drugiej instancji już się do tego nie odniósł, bo
    uznał, że nie warto, bowiem czyn się przedawnił. Te wszystkie procesy
    były wynikiem uporu adwokata pokrzywdzonego, który na końcu stwierdził,
    że niby sąd ich skazał, tylko nie mógł skazać (znalazłem taką jego
    wypowiedź). To nie wiem. Policzyć ile procent sądów uznało to za
    naganne, a ile za prawidłowe działanie?

    --
    Robert Tomasik

  • 147. Data: 2020-09-06 21:00:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 19:16, cef pisze:

> [...]
    > Jak się zwrócisz drogą służbową, to OK - zadziała,
    > ale tu chodzi o reakcję na wydarzenia a nie jakieś ustalanie faktów po

    Zdradzę Ci tajemnicę :-) - policjant ma dostęp do bazy CEPiK z takiego
    terminala, który ma przy pasku. Dyżurny, to opcja awaryjna, jakby
    terminal nie mógł się połączyć albo patrol nie miał terminala (czasem
    nie ma). Zasadniczo przy każdej kontroli drogowej z automatu system
    odpytuje o dane CEPiK i wyświetla te dane policjantowi. Oczywiście może
    on tej zakładki nie otworzyć, jeśli mu to nie jest potrzebne.

    --
    Robert Tomasik

  • 148. Data: 2020-09-06 21:07:30
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > odpytuje o dane CEPiK i wyświetla te dane policjantowi. Oczywiście może
    > on tej zakładki nie otworzyć, jeśli mu to nie jest potrzebne.

    Też w tajemnicy Ci powiem, że terminal przy pasku
    to mają ci z drogówki.
    Jak będzie inna akcja, w której trzeba będzie sie do takich danych
    dostać, to jest lipa.

  • 149. Data: 2020-09-06 21:13:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2020 o 21:07, cef pisze:

    > Też w tajemnicy Ci powiem, że terminal przy pasku
    > to mają ci z drogówki.
    > Jak będzie inna akcja, w której trzeba będzie sie do takich danych
    > dostać, to jest lipa.

    No więc może u Ciebie ma to tylko Ruch Drogowy. U nas cała prewencja i
    dzielnicowi też. Długo mieli również kryminalni, ale to się rzadko
    używało, więc uznano, że oni będą sprawdzali właśnie przez dyżurnego.

    --
    Robert Tomasik

  • 150. Data: 2020-09-06 21:39:22
    Od: Kviat

    > ginął ludzie
    > Ginął policjanci,
    > Ginął dzieci,
    Noszkulsonjegomać.

    A potem się ludzie dziwiął kogo do policji przyjmujął.

    Pozdrawiam
    Piotr