  • 21. Data: 2003-05-28 11:02:32
    Temat: Re: Sprawa warta piwa :-)
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl> napisał w wiadomości
    news:bb0sqq$jim$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Wniosek o ukaranie (to taki akt oskarzenia przy
    > wykroczeniach) to jedna kartka, na ktorej w 2 zdaniach opisane jest
    > zdarzenie + kwalifikacja. Notatki policjantow tez nie sa "arcydzielami
    > literatury nacechowanymi starannoscia, szczegolowoscia i rzetelnoscia".

    Od czasu powstania sądów grodzkich nie ma już "notatek policyjnych" bo
    takowe nie mogą być fowodem w sprawie (zmienił się KPoW).Są protokoły
    przesłuchań świadka.Dla 99% sądów grodzkich zeznania funkcjonariusza policji
    państwowej są "święte".Byle pijaczek chodnikowy tego nie obali.

    Pozdr
    Leszek

  • 22. Data: 2003-05-28 20:17:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie ręczę głową, bo kpow pod ręką nie mam, ale prawie pewien jestem, że jest
    tam zapis, że można ograniczyć się do notatki urzędowej. Wówczas sąd wzywa
    policjanta na rozprawę i sam przesłuchuje.

  • 23. Data: 2003-05-28 20:26:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ja nie twierdze, ze puszka jest potrzebna jako dowod. Ja twierdze, ze
    | wazna jest informacja czy puszka zostala zabezpieczona. Nawet pojde dalej:
    | lepiej jak nie ma puszki - bo jak jest, to mamy czarno na bialym, czy
    | obwiniony pil alko (a pewnie pil, wiec lepiej jak puszka zniknie).
    (ciach)

    Organ procesowy może zabezpieczyć tylko dowód przestępstwa. Skoro nie mamy
    pomysłu, czego dowodem miałby być przedmiot, to nie możemy go zabezpieczyć,
    bo nie ma takich podstaw prawnych. Sam fakt istnienia puszki, gdyby
    stanowiło to dowód jakiegoś faktu, to można udokumentować oględzinami puszki
    wydając ją następnie prawowitemu właścicielowi - to nie jest problem. Skoro
    oględzin nie wykonano, to ewentualnie można przesłuchać w charakterze
    świadka osoby, które opiszą tę puszkę. Będzie to słabszy dowód niż
    oględziny, ale jednak dowód.
    Nie bardzo rozumiem, w jaki sposób chcesz wywieść z faktu zabezpieczenia
    puszki po piwie wniosek, że gość z niej pił piwo. Załóżmy że jest puszka, że
    jest to puszka po piwie (dla porządku alkoholowym) i że puszka jest otwarta.
    No i zgodnie z Twoją sugestia policjanci ją w takim stanie zabezpieczyli. I
    co z tego ma wynikać? Jak nie widzieli, że gość pił to piwo, to może
    powiedzieć że otwarł w ramach walki z alkoholizmem i miał zamiar wylać do
    kanału, ale nie zdążył znaleźć kratki, bo nadjechali policjanci. A jeśli
    widzieli, że pił, to istnienie jako dowodu rzeczowego puszki lub nie ma
    żadnego znaczenia. Po prostu w tej sprawie kluczowe są zeznania policjantów.

  • 24. Data: 2003-05-28 22:17:13
    Od: "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl>

    'Robert Tomasik' wyklawiaturzył/a w niusie
    bb37fv$kh9$...@i...gazeta.pl taką oto treść:

    | Nie bardzo rozumiem, w jaki sposób chcesz wywieść z faktu
    | zabezpieczenia puszki po piwie wniosek, że gość z niej pił piwo.

    Przeciez nie twierdze, ze pil, ale "pewnie pil". Gdyby nie pil, policjanci
    nie mieliby uzasadnionego podejzenia, ze tak bylo. Inaczej: gosc pil i to
    sklonilo policje do interwencji. Teraz najwazniejsze jest: co widzieli
    policjanci. Czy widzieli jak pil? Czy po prostu zatrzymali go, bo "pewnie
    pil, skoro ma puszke w reku". Poza tym taka zabezpieczona puszka moglaby
    umocnic oskarzenie. Policjanci twierdza, ze widzieli jak pil i na poparcie
    tego jest puszka w polowie pusta. Przeciez przy wyroku skazujacym sad
    oprze sie nie tylko na zeznaniach policjantow, ale takze na innych
    dowodach (dlatego podnioslem kwestie puszki, dlatego pytalem czy jest
    wydruk z alkomatu), ktore w jakis sposob ubrawdopodobnia wersje
    policjantow. Ta puszka nie musi bezposrednio obciazac obwinionego,
    wystarczy, ze _pomocniczo_to zrobi. Dlatego ja wolalbym, zeby jej nie
    bylo.

    | Załóżmy że jest puszka, że jest to puszka po piwie (dla porządku
    | alkoholowym) i że puszka jest otwarta. No i zgodnie z Twoją sugestia
    | policjanci ją w takim stanie zabezpieczyli. I co z tego ma wynikać?

    To co napisalem w poprzednim poscie. Z naciskiem, ze lepiej jak puszki nie
    ma.

> [...]
    | zdążył znaleźć kratki, bo nadjechali policjanci. A jeśli widzieli, że
    | pił, to istnienie jako dowodu rzeczowego puszki lub nie ma żadnego

    To wyobraz sobie jeszce jedna sytuacje: policjanci twierdza, ze pil piwo,
    a plyn w puszce jest nietkniety (nie wiem jak malo by to byc stwierdzone.
    Znam natomiast bardzo podobny przypadek z butelka taniego wina), co wtedy?

    | Po prostu w tej sprawie kluczowe są zeznania policjantów.

    Nie twierdze inaczej. Ale tez wazne sa wyjasnienia obwinionego, jego konsk
    wencja w twierdzeniach. Wazne jest takze, czy byli swiadkowie, jaka osoba
    jest obwiniony, czy wczesniej mial podobne problemy itd.

    ->piotr

    proponuje EOT (tym bardziej, ze jutro wyjezdzam)

    Aha jeszcze jedno. Najprawdopodobniej bylo tak: koles pil piwo, podjechala
    policja, zaczela sie rozmowa, pewnie policja pouczyla i ... no wlasnie...
    99% takich spraw konczy sie na pouczeniu. Ale ja sadze, ze w tym przypadku
    kolezka po prostu "kozaczyl" i policjant zdecydowal, ze na pouczeniu sie
    nie konczy. Chc moglo tez byc inaczej: to policjanci "szukali zaczepki"
    (co niestety ze smutkiem musze stwierdzic jest coraz powszechniejsze).

  • 25. Data: 2003-05-29 20:50:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    By dyskusji nie przedłużać, to poprzestańmy może na konkluzji, iż należało
    ewentualnie zabezpieczyć puszkę z zawartością.

    Moim zdaniem badanie trzeźwości klienta niewiele nowego do sprawy wniesie.
    No bo jak wypił łyk, to i tak żadne urządzenie nic nie wykaże, a jak jest
    pijany, to nie wiadomo, czy nie upił się wcześniej. Z zawartości alkoholu we
    krwi w żaden sposób nie da się wywieść faktu

    Wyznaczenie objętości płynu w puszce jest proste. Robi się oględziny i
    mierzy menzurką objętość płynu. Tylko, że to może być ewentualnie argument
    oskarżenia, a nie obrony. Jak nawet okaże się, że w puszce jest 100%, to
    będzie w stanie wykazać, że akurat w tej puszce nie było 2 ml więcej?
    Zresztą
    problem jest tutaj w definicji picia. Czy jak gość zamoczył wargę, wziął do
    ust i na widok policjantów wypluł do puszki, to już spożywał, czy dopiero
    przygotowywał się do spożycia? Który odcinek przewodu pokarmowego uznać za
    "bezzwrotne" spożycie? Zresztą, jeśli byśmy chcieli pragmatycznie podchodzić
    do sprawy, to należało by jeszcze wysłać tę ciecz do ekspertyzy, bo a nóż
    producent piwa to oszust, piwo faktycznie nie zawiera alkoholu i mamy do
    czynienia z nieudolnym usiłowaniem? W ten sposób piętrząc problemy, to byśmy
    zrobili śledztwo, a tutaj wszak jest jedynie mowa o wykroczeniu.

    Moim zdaniem przepis o zakazie spożywania alkoholu w miejscu publicznym jest
    generalnie skopany. Nie wiem jak w innych krajach, ale co najmniej w jednym
    ze Stanów USA (nie pamiętam teraz którym) oraz chyba we Francji obowiązuje
    zakaz spożywania cieczy z butelek i puszek po alkoholu. I nie ma tu
    znaczenia co jest w środku. W sumie wydaje mi się takie rozwiązanie bardziej
    trafne. Demoralizująco, to na mnie działa, jak gość siedzi na krawężniku i
    pije z puszki po piwie. Nie ma dla mnie większego znaczenia co on pije, bo i
    tak tego nie wiem. Jak będzie pił wódkę z ciemnej butelki po wodzie
    mineralnej, to mnie osobiście to nie przeszkadza.

    Skopany przepis karny powoduje, że w zasadzie, jakby się ktoś uparł i chciał
    pragmatycznie podejść do orzeczenia, to nie ma siły, by gościa mądrze się
    tłumaczącego skazać. Nawet jak będzie 10 wiarygodnych świadków, że gość
    podnosił do ust puszkę i dodatkowo zostanie to zarejestrowane kamerą video,
    to on zawsze może powiedzieć, że piwo pił wcześniej w miejscu niepublicznym
    (stąd brak części piwa w puszce), a wówczas, gdy szedł ulicą, to do puszki
    napluł. Plucie nie jest zakazane.