  • 31. Data: 2011-01-31 21:16:30
    Temat: Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 2:28 PM, Andrzej Lawa wrote:

    > Jest gorzej: algorytm jest na tyle prymitywny, że poprawny numer konta
    > uzyskujesz "dodając" liczbę 97 (lub jej wielokrotność) w prawie dowolnym
    > miejscu kodu.
    >
    > Polecam stronę http://www.teledb.pl/walidator/iban/ - wrzuć własny numer
    > konta a potem poćwicz dodawanie. Np. masz końcówkę 111, zamień ją na 208
    > - i numer będzie poprawny.
    >
    > Trochę gorzej jest w przypadku pomyłki w części oznaczającej bank i
    > oddział, ale zmiana numeru konta w ramach danego oddziału jest trywialna.

    ale prawdopodobienstwo pomylki o 97 całkiem małe.

  • 32. Data: 2011-01-31 21:46:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > wlasnie sadze, ze wlasnie tak robi. ale to by musial kto z banku po cichu
    > powiedziec.

    Dane co do numeru rachunku? W jakim celu miałoby to tak działać?

  • 33. Data: 2011-01-31 21:48:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery
    > rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

    Dobrze wiedzieć. Zapamiętam. Jeszcze ktoś takie głupoty stosuje?

  • 34. Data: 2011-01-31 22:04:43
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 20:53, Robert Tomasik pisze:

    > No nie do końca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem
    > kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieniła konta, to
    > tak naparwdę właśnie rzucam okiem na cyfrę kontrolną i bank. Nie chce mi
    > się sparwdzać cyfra po cyfrze, czy zakład energetyczny przykładowo nie
    > zmienił jednej z nich, bo wiem, że zmiana ta spowoduje zmianę cyfr
    > kontrolnych. Nie chcę tu już dobijać pytającego, bo sam pewnie bym się
    > na taką pułapkę dał złapać, ale rzut oka na numer powinien spowodować,
    > że cobaczyłby, że numer jest inny na początku. O nazwie wierzyciela nie
> [...]

    Sprawa nie dotyczy bezpośrednio mnie, ale starszą osobę z rodziny, która
    zawsze płaciła faktury dając je kasjerce w banku. Jest jeszcze jeden
    szczegół, o którym się właśnie dowiedziałem. Nasza osoba A prowadzi
    działalność gospodarczą (nie jest płatnikiem VAT) i używa tego konta
    przy rozliczeniu ze swoimi klientami i dostawcami. Z tego co się
    dowiedziałem, to konto jest zarejestrowane na osobę A, jako osobę
    prywatną, ponieważ X lat temu bank udzielił informacji, że jeśli
    prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, to nie musi mieć dwóch kont.

    Czy to jest prawda? Zawsze mi się wydawało, że nawet prowadząc
    działalność trzeba założyć oddzielne konto.

    Hipotetycznie: czy jeśli umowa o prowadzenie rachunku bankowego byłaby
    na działalność gospodarczą, to coś by to zmieniło w temacie odzyskania
    nieprawidłowo przekazanej kwoty?

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 35. Data: 2011-01-31 23:39:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 3:46 PM, Robert Tomasik wrote:

    > Dane co do numeru rachunku? W jakim celu miałoby to tak działać?

    dla uproszczenia wklepywania, zeby tyle nie klepac.
    w ramach odzialu tylko koncowke wklepuja, reszta wylicza sie sama,
    potrzebna tylko do wydruku.
    Przekrec do paru oddziałów. Nieraz spotkałem sie, ze prosili tylko
    koncowke rachunku, zeby im podac. nie potrzebwali calego numeru, zeby
    dostac sie do danych.

  • 36. Data: 2011-01-31 23:52:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 4:04 PM, Paweł Andziak wrote:

> [...]
    >
    > Hipotetycznie: czy jeśli umowa o prowadzenie rachunku bankowego byłaby
    > na działalność gospodarczą, to coś by to zmieniło w temacie odzyskania

    DG nie ma obowiazu miec oddzielnego konta i nigdy takiego obowiazku nie
    bylo. W oddzielnym koncie latwie wykazac co pochodzi z dzialnosci, a co
    nie, ale to wszystko jeden worek.
    Jedynie regulamin banku nakazywal miec oddzielne konto, bo automatycznie
    zdzierali 10 razy tyle za to samo. Ale za zlamanie regulaminu banku
    grozi co najwyzej pogrozenie palcem.

    Nic to nie zmienia.
    rozwiazania sa dwa: bezpodstawne wzbogacenie i sciaganie kasy z C, albo
    walka z bankiem, raczej z gory przegrana

  • 37. Data: 2011-01-31 23:58:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Przekrec do paru oddziałów. Nieraz spotkałem sie, ze prosili tylko
    > koncowke rachunku, zeby im podac. nie potrzebwali calego numeru, zeby

    W BPH wystarczy podać numer klienta, a mają dostęp do danych. Sądzę, że w
    każdym innym banku też. Ale to co innego, niż przelew na inny rachunek.
    Ktoś kiedyś na grupie bankowej pisał, że zdaje sie w EUROBANK-u, albo
    innym - nie pamiętam - można było ustalić dane właściciela rachunku
    wpłacając na jego konto złotówkę, by wyrzucało resztę danych.

    Natomiast w mojej ocenie bez sensu jest autouzupełnianie cyfry kontrolnej.
    Rachunek ma kilkanaście cyfr (nie chce mi się liczyć), i te dwie w te czy
    we wte już większej różnicy nie zrobią. Co więcej, to chyba lepiej wpisywać
    wszystkie cyfry, niż wybrane.

  • 38. Data: 2011-02-01 00:07:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > rozwiazania sa dwa: bezpodstawne wzbogacenie i sciaganie kasy z C, albo
    > walka z bankiem, raczej z gory przegrana

    Nie zgodzę się, że to nic nie zmienia. Jak nasza zainteresowana zwróci
    bankowi uwagę na fakt, że tego konta używa w działaności od lat, to bank
    znajdzie podstawę do przeliczenia prowizji na pewnie trzy lata wstecz z
    odsetkami :-) Ale w temacie wątku, to faktycznie niczego nei zmieni.

  • 39. Data: 2011-02-01 00:10:31
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-02-01 00:58, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > dwie w te czy we wte już większej różnicy nie zrobią. Co więcej, to
    > chyba lepiej wpisywać wszystkie cyfry, niż wybrane.

    IBAN to 26 cyfr.

    Natomiast jeśli jest to bank z żółtą kropką, to pierwsze 10 cyfr (czyli
    suma kontrolna + numer oddziału) mogą być wygenerowane z pozostałych 16.
    Ale... w tych pozostałych 16 cyfrach numeru rachunku też są sumy
    kontrolne. Dlatego to wszystko jakoś mi się nie podoba.

  • 40. Data: 2011-02-01 00:12:11
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-01-31 22:48, Robert Tomasik pisze:

    > Dobrze wiedzieć. Zapamiętam. Jeszcze ktoś takie głupoty stosuje?

    Dlaczego głupoty? Widząc numer rachunku z 50 na początku masz 99%
    prawdopodobieństwa, że to Inteligo :-)