  • 21. Data: 2011-01-31 19:46:38
    Temat: Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Andziak" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:4d470f50$0$2507$65785112@news.neostrada.pl...

    > 2 pierwsze cyfry też się nie zgadzają. Końcówka wygląda jak faktyczna
    > pomyłka, ale pomylić 88 z 65 na samym początku to już ciężko... Stąd
    > wnioskuję, że kasjerka mogła wpisać tylko część numeru i system dopisał
    > resztę. Być może system prosi o potwierdzenie, a kasjerka z
    > przyzwyczajenia wciska Enter nie sprawdzając. Tak samo jak osoba A
    > podpisała potwierdzenie.

    Co do zasady nie powinno to działać poprzez akceptację. Ale istnieje 1%, że
    przypadkowo wpisała 88, a pozostałe cyfry przypadkowo dały taką sumę
    kontrolną.

  • 22. Data: 2011-01-31 19:47:15
    Od: "barbakan" <b...@p...onet.pl>

    > Następnie osoba A dostała "Potwierdzenie
    > przelewu", które zawierało tytuł przelewu taki jak numer faktury,
    > prawidłową kwotę, nieprawidłowy numer konta oraz nieprawidłową nazwę
    > odbiorcy (imię i nazwisko). To potwierdzenie osoba A podpisała.

    Czy możesz udowodnić, że przelew został wykonany na podstawie
    danych z faktury?

    --
    pozdro
    barbakan

  • 23. Data: 2011-01-31 19:47:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > tak jak napisalem wczesniej. wyciagniej z banku pisemne potwierdzenie, ze
    > kontaktowal sie z ta osoba.
    > Teraz sie zastanow kogo pociagnac pierwszego.
    > jesli ta osoba C na biedna nie wyglada i miala swiadomosc otrzymania
    > nienaleznej kasy to bym pociagnal od niej. W sumie kasa jej sie nie
    > nalezy.
    > Dopiero potem bank.

    Moim zdaniem nie ma zadnych szans uzyskania tych pieniędzy od banku. Brak
    możliwości udowodnienia w praktyce błędu kasjerki.

  • 24. Data: 2011-01-31 19:53:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał Pysz" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > gdyby było tak jak piszesz to stosowanie sumy kontrolnej nie miało by
    > sensu, zresztą nikt by jej wtedy nie pisał nigdzie bo po co jak się sama
    > wyliczy.

    No nie do końca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem
    kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieniła konta, to
    tak naparwdę właśnie rzucam okiem na cyfrę kontrolną i bank. Nie chce mi
    się sparwdzać cyfra po cyfrze, czy zakład energetyczny przykładowo nie
    zmienił jednej z nich, bo wiem, że zmiana ta spowoduje zmianę cyfr
    kontrolnych. Nie chcę tu już dobijać pytającego, bo sam pewnie bym się na
    taką pułapkę dał złapać, ale rzut oka na numer powinien spowodować, że
    cobaczyłby, że numer jest inny na początku. O nazwie wierzyciela nie
    wspomnę.

  • 25. Data: 2011-01-31 20:28:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 31.01.2011 20:46, Robert Tomasik pisze:

    > Co do zasady nie powinno to działać poprzez akceptację. Ale istnieje 1%,
    > że przypadkowo wpisała 88, a pozostałe cyfry przypadkowo dały taką sumę
    > kontrolną.

    Jest gorzej: algorytm jest na tyle prymitywny, że poprawny numer konta
    uzyskujesz "dodając" liczbę 97 (lub jej wielokrotność) w prawie dowolnym
    miejscu kodu.

    Polecam stronę http://www.teledb.pl/walidator/iban/ - wrzuć własny numer
    konta a potem poćwicz dodawanie. Np. masz końcówkę 111, zamień ją na 208
    - i numer będzie poprawny.

    Trochę gorzej jest w przypadku pomyłki w części oznaczającej bank i
    oddział, ale zmiana numeru konta w ramach danego oddziału jest trywialna.

  • 26. Data: 2011-01-31 20:40:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Mon, 31 Jan 2011 21:28:19 +0100, Andrzej Lawa wrote:

    > Jest gorzej: algorytm jest na tyle prymitywny, że poprawny numer konta
    > uzyskujesz "dodając" liczbę 97 (lub jej wielokrotność) w prawie dowolnym
    > miejscu kodu.

    Dość trudno wstrzelić się z takim błędem.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    || Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

  • 27. Data: 2011-01-31 21:05:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 1:43 PM, Robert Tomasik wrote:

    > Nie sądzę, by system dopasowywał dane do wpisanych przez kasjerkę co do
    > numeru rachunku.

    wlasnie sadze, ze wlasnie tak robi. ale to by musial kto z banku po
    cichu powiedziec.

  • 28. Data: 2011-01-31 21:08:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 1:34 PM, Michał Pysz wrote:

    > gdyby było tak jak piszesz to stosowanie sumy kontrolnej nie miało by
    > sensu, zresztą nikt by jej wtedy nie pisał nigdzie bo po co jak się sama
    > wyliczy.

    teoria sobie, a zycie sobie.
    pewnie dla wewnatrznych rachunkow posluguja sie tylko koncowka.
    A przelew byl wewnatrz banku.
    Nawet w 99% moge zgadnac jaki to bank i wcale nie bylbym zdziwiony.
    Do dzis wykonujac polecenia jako pełnomocnik na wszystkich wydrukach
    figuruje jako wlasciciel i nie da sie tego odkrecic "bo tak system
    dziala i co ja na to moge poradzic".

  • 29. Data: 2011-01-31 21:10:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 1:53 PM, Robert Tomasik wrote:
    > No nie do końca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem
    > kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieniła konta, to
    > tak naparwdę właśnie rzucam okiem na cyfrę kontrolną i bank.

    to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery
    rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

  • 30. Data: 2011-01-31 21:14:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 1:47 PM, Robert Tomasik wrote:
    > Moim zdaniem nie ma zadnych szans uzyskania tych pieniędzy od banku.
    > Brak możliwości udowodnienia w praktyce błędu kasjerki.

    wszystko zalezy od nawiedzonego sedziego.
    jakby sad przyjal jego tlumaczenie i poprosil bank o wyjasnienie czy da
    sie zrobic przelew nie wpisujac calego rachunku a w szczegolnosci sumy
    kontrolnej, odrzucil te dwie cyfry i przyjal, ze babka przez przypadek
    nacisnela 8 dwa razy, to moglby pojechac po bandzie i zarzucic bankowi
    niestarannosc w działaniu.
    Z tym, ze szansa mniejsza niz odzyskanie kasy od osoby C, dlatego
    zaczalbym od drugiej strony.