  • 1. Data: 2009-03-20 10:04:21
    Temat: Spółka Cywilna....
    Od: stebi <m...@n...pl>

    Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i
    dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest
    założyć S.C., ale mogę się mylić? O ile dobrze rozumiem, to sens jest
    taki, że każdy z nas zakłada własną działalność, a potem zawiązujemy
    spółkę, tak?
    Każdy z nas płaci osobno podatki, ZUSy i inne rzeczy?
    Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z
    wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)
    Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdr.
    stebi

  • 2. Data: 2009-03-20 10:11:19
    Temat: Re: Spółka Cywilna....
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:04
    (autor stebi
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpvpn4$1mim$1@opal.icpnet.pl>):

    > Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i
    > dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest
    > założyć S.C.,

    O ile mu ufasz bezgranicznie. Bo jak zechce, to tak cię wyciula, że
    popłyniesz na 5 pokoleń w przód.

> [...]
    > spółkę, tak?

    Tak.

    > Każdy z nas płaci osobno podatki, ZUSy i inne rzeczy?

    I tak i nie. PKPiR (zakładam, że chcecie być na PKPiR) prowadzicie wspólną i
    rejestry VAT wspólne. VAT rozliczacie wspólnie jako s.c., a PIT zgodnie z
    udziałami (pewnie 50/50, ale niekoniecznie)

    > Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z
    > wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)

    Takie same, jak w przypadku niespółki. Każdy przedsiębiorca jest osobno,
    tylko dla danych celów gospodarczych prowadzą wspólną księgowość oraz
    wspólne działania podejmują.

    > Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

    No więc ty płacisz pełny ZUS, z dokładnością do ulg dla nowodziałających, a
    on płaci tylko zdrowotne (około 200zł). PIT zgodnie z wyliczeniami z ksiąg.

    --
    Tristan

  • 3. Data: 2009-03-20 10:13:07
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "stebi" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)
    > Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

    Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie
    oddzielne
    Ja bym w takim ukladzie raczej pomyslal o Sp. z o.o.
    troche wiecej zachodu i papierow ale odpadnie wam ZUS wiec poza ksiegowoscia
    i podatkami nie ma innych kosztow dodatkowych

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-03-20 10:16:43
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    stebi wyskrobał(a):
> [...]
    > wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)
    > Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen

    Nie baw się w spółkę cywilną. Lepiej spółka jawna albo sp. z o.o.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2009-03-20 10:19:44
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:13
    (autor HANA
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpvq7j$md1$1@news.onet.pl>):

    > Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie
    > oddzielne

    Tak, 10 lat temu. Chyba że znów wrócili do starego...

    > Ja bym w takim ukladzie raczej pomyslal o Sp. z o.o.
    > troche wiecej zachodu i papierow ale odpadnie wam ZUS wiec poza
    > ksiegowoscia i podatkami nie ma innych kosztow dodatkowych

    No ale trzeba się znać, jak wyprowadzać kasę. Z tym ZUSem to też chyba nie
    do końca tak, bo czy może być zoo bez pracowników całkiem? Czy przypadkiem
    choć jeden z nich nie musi pracować tam?

    --
    Tristan

  • 6. Data: 2009-03-20 10:48:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail h...@p...onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie
    > oddzielne

    znaczy wpis do EDG na s.c.????
    Od kiedy?

    jest mniemanie, że się nie ma go wcale." Nikos Kazantzakis

  • 7. Data: 2009-03-20 12:08:42
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    >W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:13
    > (autor HANA
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <gpvq7j$md1$1@news.onet.pl>):

    > Tak, 10 lat temu. Chyba że znów wrócili do starego...

    mozliwe, przeszedlem na zoo i moglo sie zmienic

    > No ale trzeba się znać, jak wyprowadzać kasę.

    Wynagrodzenia za zarzad

    >Z tym ZUSem to też chyba nie
    > do końca tak, bo czy może być zoo bez pracowników całkiem?

    moze byc

    > Czy przypadkiem
    > choć jeden z nich nie musi pracować tam?

    Tylko wtedy gdy jest jeden wlasciciel placi sie zus

    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 8. Data: 2009-03-20 13:00:38
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 13:08
    (autor HANA
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gq0109$c4s$1@news.onet.pl>):

    > Wynagrodzenia za zarzad

    I one nie są ozusowane?

    > moze byc

    I funkcjonuje spółka bez pracowników? A kto wykonuje jej pracę? Kto jedzie
    do klienta, kto wykonuje różne rzeczy?

    --
    Tristan

  • 9. Data: 2009-03-20 13:01:09
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:48
    (autor Budzik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <2...@b...poznan.pl>):

    > znaczy wpis do EDG na s.c.????
    > Od kiedy?

    Nie od a do. Tak było na pewno jeszcze w 2000. Chyba w 2001 albo 2 się
    zmieniło.

    --
    Tristan

  • 10. Data: 2009-03-20 21:33:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@s...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Nie od a do. Tak było na pewno jeszcze w 2000. Chyba w 2001 albo 2 się
    > zmieniło.

    ze kiedys tak było to ja wiem.
    Pytam sie, od kiedy znowu tak jest...

    Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.