  • 11. Data: 2007-12-15 08:56:51
    Temat: Re: Spadkobiercy ustawowi - ciekawe pytanie
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > nie dzieci, a spadkobierców zmarłego spadkodawcy
    > sami nie będą dziedziczyć po pierwszym spadkodawcy, ale są zainteresowani
    > rozstrzygnięciem, a więc powinni być uczestnikami postępowania

    To jak to w końcu jesti: Gdy w momencie smierci spadkodawcy zylo jego 3
    dzieci (JAN, ADAM, TOMEK) a jedno dziecko o imieniu JAN zmarlo 2 miesiące
    później po smierci swego ojca przed napisaniem "wniosku o stwierdzenie
    nabycia spadku" to należy uwzględnić na wniosku dzieci JANA (wnuki
    spadkodawcy), czy nie (bo liczy się stan w chwili śmierci spadkodawcy, czy
    nie)?

    Andre

  • 12. Data: 2007-12-15 09:50:53
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > stwierdzenie nabycia spadku" to należy uwzględnić na wniosku dzieci JANA
    > (wnuki spadkodawcy), czy nie (bo liczy się stan w chwili śmierci

    Spadkobiorcą jest nadal Jan, natomiast sąd powinien ZAWIESIĆ rozprawę do
    momentu ustalenia spadkobierców Jana.

  • 13. Data: 2007-12-15 10:24:39
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Andre NH <a...@A...pro.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wszyscy z nich żyli.W tym czasie natomiast, tj. po złożeniu wspomnianego
    > wniosku a jeszcze przed sądowym "postanowieniem o stwierdzeniu nabycia
    > spadku" jeden ze spadkobierców ustawowych zmarł. Pozostało żyjących 2
    > dzieci.
    >
    > Czy w związku z tym do spadkobierców ustawowych będą brane pod uwagę
    dzieci
    > zmarłego (czyt. wnuki)?
    > Czy też jest już za późno, ponieważ brana pod uwagę jest data złożenia
    > "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku"?
    >
    > A może jest całkiem inaczej i liczy się stan w dniu śmierci spadkodawcy?

    Czasem ważna jest kolejność zgonów osób będących ofiarami tego samego
    wypadku drogowego na sposób dziedziczenia ich spadkobierców.

    WM

  • 14. Data: 2007-12-15 12:00:49
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Andre NH pisze:
> [...]
    > stwierdzenie nabycia spadku" to należy uwzględnić na wniosku dzieci JANA
    > (wnuki spadkodawcy), czy nie (bo liczy się stan w chwili śmierci

    jako spadkobierców - Jana, Adama i Tomka (ale to w ogóle niekonieczne,
    bo sąd i tak nie jest związany wnioskiem i sam ustala spadkobierców)
    jako uczestników - Adama, Tomka i spadkobierców Jana

    KG

  • 15. Data: 2007-12-15 14:50:56
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 14 Dec 2007 13:24:51 +0000 (UTC), jureq napisał(a):
    > Tak.

    Hmm, a jeśli dziecko spadkodawcy w chwili jego śmierci jest dopiero
    w drodze - to po nim nie dziedziczy? Bo teoretycznie go nie było na świecie
    w chwili śmierci...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 16. Data: 2007-12-15 16:13:55
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > jako spadkobierców - Jana, Adama i Tomka (ale to w ogóle niekonieczne, bo
    > sąd i tak nie jest związany wnioskiem i sam ustala spadkobierców)
    > jako uczestników - Adama, Tomka i spadkobierców Jana

    Rozumiem.

    A gdy dołożymy do powyższych spadkobierców ustawowych (Jan, Adam, Tomek)
    spadkobierce testamentowego - ZENKA - czy coś się zmienia wtedy? Czy na
    "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku" również piszemy:

    - spadkobiercy: Jan, Adam, Tomek, no i ZENEK (spadkobierca testamentowy)
    - uczestnicy: Adam, Tomek oraz ZENEK jako wnoszący wniosek (posiadacz
    testamentu), bez dzieci JANA?

    Andre

  • 17. Data: 2007-12-15 16:16:21
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > Hmm, a jeśli dziecko spadkodawcy w chwili jego śmierci jest dopiero
    > w drodze - to po nim nie dziedziczy? Bo teoretycznie go nie było na
    > świecie
    > w chwili śmierci...

    To akuratnie wiem i oczywiście dziedziczy. Dziedziczy się od chwili
    poczęcia.

    Andre

  • 18. Data: 2007-12-18 03:59:04
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Andre NH pisze:
> [...]
    > Czy na "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku" również piszemy:
    >
    > - spadkobiercy: Jan, Adam, Tomek, no i ZENEK (spadkobierca testamentowy)

    a to już zależy od testamentu, spadkobiercą może być tylko Zenek...

    > - uczestnicy: Adam, Tomek oraz ZENEK jako wnoszący wniosek (posiadacz
    > testamentu), bez dzieci JANA?

    dzieci Jana też (jak rozumiem Jan nadal nie żyje), rozstrzygnięcie
    dotyka ich interesów

    KG

  • 19. Data: 2007-12-18 15:48:36
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > a to już zależy od testamentu, spadkobiercą może być tylko Zenek...

    Ok, ale jeśli spadkobiercą testamentowym będzie tylko ZENEK, to
    spadkobierców ustawowych się nie uwzględnia (np. do zachowku)?

    > dzieci Jana też (jak rozumiem Jan nadal nie żyje), rozstrzygnięcie dotyka
    > ich interesów

    Czyli dzieci Jana będą decydować i działać w imieniu samego Jana. Jeśli
    Jan z założenia miał inną miał inną wolę (np. odrzucić spadek)to dzieci mogą
    ją obalić. Sprawiedliwe?

    Andre

  • 20. Data: 2007-12-18 23:14:58
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Andre NH pisze:
    > Ok, ale jeśli spadkobiercą testamentowym będzie tylko ZENEK, to
    > spadkobierców ustawowych się nie uwzględnia (np. do zachowku)?

    kwestii zachowku nie rozstrzyga się w postępowaniu o stwierdzenie
    nabycia spadku, a chyba o takim mowa?

    > Czyli dzieci Jana będą decydować i działać w imieniu samego Jana.
    > Jeśli Jan z założenia miał inną miał inną wolę (np. odrzucić spadek)to
    > dzieci mogą ją obalić. Sprawiedliwe?

    cy ja wiem...
    zgodne z prawem (art.1017 kc)

    KG