  • 1. Data: 2007-12-14 13:03:47
    Temat: Spadkobiercy ustawowi - ciekawe pytanie
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    Jan Kowalski miał 3 dzieci.

    W dniu złozenia przez jednego z nich "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku"
    wszyscy z nich żyli.W tym czasie natomiast, tj. po złożeniu wspomnianego
    wniosku a jeszcze przed sądowym "postanowieniem o stwierdzeniu nabycia
    spadku" jeden ze spadkobierców ustawowych zmarł. Pozostało żyjących 2
    dzieci.

    Czy w związku z tym do spadkobierców ustawowych będą brane pod uwagę dzieci
    zmarłego (czyt. wnuki)?
    Czy też jest już za późno, ponieważ brana pod uwagę jest data złożenia
    "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku"?

    A może jest całkiem inaczej i liczy się stan w dniu śmierci spadkodawcy?

    Andre

  • 2. Data: 2007-12-14 13:24:51
    Temat: Re: Spadkobiercy ustawowi - ciekawe pytanie
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 14 Dec 2007 14:03:47 +0100, Andre NH napisał(a):

    > A może jest całkiem inaczej i liczy się stan w dniu śmierci spadkodawcy?

    Tak.

  • 3. Data: 2007-12-14 13:39:24
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > Tak.

    To w zwiazku przytocze jeszcze jeden przykład:

    W momencie śmierci spadkodawcy żyło 3 dzieci. Po 6 miesiącach jeden z
    nich złożył "wniosek o stwierdzenie nabycia spadku" jednak żyło już tylko 2
    dzieci Spadkodawcy (jedno z nich w okresie 6 miesięcy zmarło).

    Czy do osób-uczestników na wniosku powinno się wziąć pod uwagę tylko
    tych dwóch żyjących? Czy nie należy dopisać dzieci zmarłego dziecka
    spadkodawcy? Zgodnie z tym co napisałeś to nie należy brać pod uwagę wnuków
    spadkodawcy.

    Andre

  • 4. Data: 2007-12-14 14:55:18
    Od: "Pawel " <p...@g...pl>

    Witam,

> [...]
    > tych dwóch żyjących? Czy nie należy dopisać dzieci zmarłego dziecka
    > spadkodawcy? Zgodnie z tym co napisałeś to nie należy brać pod uwagę wnuków

    Z tego co sie (bardzo ogolnie) orientuje, wnuki beda dziedziczyc spadek po
    swoim ojcu/matce. W jakiejs czesci wiec spadek po dziadku/babce im tutaj
    przysluguje.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 5. Data: 2007-12-14 15:14:26
    Od: "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl>

    > Z tego co sie (bardzo ogolnie) orientuje, wnuki beda dziedziczyc spadek po
    > swoim ojcu/matce. W jakiejs czesci wiec spadek po dziadku/babce im tutaj
    > przysluguje.

    W momencie smierci spadkodawcy ojciec wnuków spadkodawcy jeszcze żył. Ma
    to znaczenie?

    Andre

  • 6. Data: 2007-12-14 17:07:45
    Od: "Pawel " <p...@g...pl>

    Witam,

    > W momencie smierci spadkodawcy ojciec wnuków spadkodawcy jeszcze żył. Ma
    > to znaczenie?

    Tak, IMHO (powtorze, ze znam te tematyke tylko bardzo pobieznie) ojciec
    odziedziczyl spadek po swoim ojcu (dziadku), a jego dzieci w momencie smierci
    ojca dziedzicza jego czesc spadku po dziadku.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 7. Data: 2007-12-14 18:16:21
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Andre NH pisze:
> [...]
    > tych dwóch żyjących? Czy nie należy dopisać dzieci zmarłego dziecka
    > spadkodawcy? Zgodnie z tym co napisałeś to nie należy brać pod uwagę

    nie dzieci, a spadkobierców zmarłego spadkodawcy
    sami nie będą dziedziczyć po pierwszym spadkodawcy, ale są
    zainteresowani rozstrzygnięciem, a więc powinni być uczestnikami
    postępowania

    KG

  • 8. Data: 2007-12-14 22:22:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl> napisał w wiadomości

    Liczy sie chwila śmierci spadkodawcy.

  • 9. Data: 2007-12-14 22:43:58
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    "Andre NH" <a...@A...pro.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > wspomnianego wniosku a jeszcze przed sądowym "postanowieniem o
    > stwierdzeniu nabycia spadku" jeden ze spadkobierców ustawowych zmarł.

    1. Założona sprawa o stwierdzenie nabycia spadku zostanie ustawowo umorzona
    ze względu na śmierć jednego ze spadkobierców jeśli był on wymieniony
    jako uczestnik postępowania (ja tak miałem).

    2. Na rozprawie, po ogłoszeniu umożenia, można złożyć od razu ustnie
    wniosek o rozpatrzenie
    na tym samym posiedzeniu stwierdzenia nabycia spadku "w innym już składzie"
    spadkobierców,
    ale powinni być oni na rozprawie i mieć wszystkie dowody do przedłożenia.

    3. Sprawy spadkowe rozstrzyga się krok po kroku, czyli pierw rozpatruje
    sytuację
    po śmierci pierwszego chronologicznie spadkodawcy -ustalając spadkobierców w
    chwili
    śmierci, następnie rozpatruje kolejną śmierć ustalając kto dzidziczy itd.

    zbyszek

  • 10. Data: 2007-12-15 03:40:30
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    zbyszek pisze:
    > 1. Założona sprawa o stwierdzenie nabycia spadku zostanie ustawowo umorzona
    > ze względu na śmierć jednego ze spadkobierców jeśli był on wymieniony
    > jako uczestnik postępowania (ja tak miałem).

    nie żartuj
    chyba że masz na myśli zawieszenie

    KG