  • 1. Data: 2005-09-15 13:48:39
    Temat: Spadek po dziadku, kto dziedziczy??
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Witam

    Mam pytanko z czystej ciekawosci, poniewaz kiedy sie to wszystko rozgrywalo
    bylem troche mniejszy i sie tym nie interesowalem :)

    Otoz sprawa wyglada nastepujaco.

    Jestem sobie ja, dwoch moich braci oraz ojciec i matka.
    Matka choruje i umiera, zostawiajac nas pod opieka ojca.

    Pozniej umiera moj dziadek, ktory zostawia po sobie dosc znaczacy spadek, a
    nastepnie za jakis czas umiera babcia.

    Dziadkowie mieli trojke dzieci, czyli moja niezyjaca juz mame, i dwojke
    synow, wszyscy zonaci i majacy rodziny.

    Kto w takim wypadku dziedziczy po dziadkach wszystko??
    Rozumiem ze kazde z ich dziedzi dostaje po rownej czesci czyli kazde dostaje
    po 1/3 majatku.

    No ale jedno z ich dzieci nie zyje, i kto po tym dziecku dziedziczy??
    Czy dziedzicza tylko i wylacznie dzieci zmarlej matki, czy rowniez cos
    odziedzicza maz??

    Jacek

  • 2. Data: 2005-09-15 15:08:45
    Temat: Re: Spadek po dziadku, kto dziedziczy??
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
> [...]
    >
    > Kto w takim wypadku dziedziczy po dziadkach wszystko??
    > Rozumiem ze kazde z ich dziedzi dostaje po rownej czesci czyli kazde dostaje

    najpierw po dziadku dziedziczy babcia 1/4, dwóch synów - każdy po 1/4 i
    wnuki po nieżyjącej matce - po 1/8
    potem po babci - synowie po 1/3 i wnuki po 1/6

    > No ale jedno z ich dzieci nie zyje, i kto po tym dziecku dziedziczy??

    nie po dziecku, a w zamian za dziecko - wnuki

    > Czy dziedzicza tylko i wylacznie dzieci zmarlej matki, czy rowniez cos
    > odziedzicza maz??

    tylko dzieci zmarłej

    KG

  • 3. Data: 2005-09-15 15:23:00
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > No ale jedno z ich dzieci nie zyje, i kto po tym dziecku dziedziczy??
    > Czy dziedzicza tylko i wylacznie dzieci zmarlej matki, czy rowniez cos

    Witam
    Zapoznaj się z art. 931 &1 k.c. i nast. -to wyjaśni ci twoje wątpliwości.
    Wiarygodne udzielenie odpowiedzi zależy od kilku istotnych szczegółów
    których nie podałeś m.in. kiedy zmarła twoja mama przed śmiercią ostatniego
    spadkodawcy czy po śmierci obojga dziadków
    & 2 przywołanego pow. art. precyzuje
    -Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy,
    który by mu przypadł, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis
    ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych
    Pozdrowienia KK

  • 4. Data: 2005-09-16 10:21:44
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl> napisał w
    wiadomości

    > Witam
    > Zapoznaj się z art. 931 &1 k.c. i nast. -to wyjaśni ci twoje wątpliwości.

    ooo, tego szukalem wlasnie :) Wielkie dzieki :)

    > Wiarygodne udzielenie odpowiedzi zależy od kilku istotnych szczegółów
    > których nie podałeś m.in. kiedy zmarła twoja mama przed śmiercią
    > ostatniego spadkodawcy czy po śmierci obojga dziadków

    przed smiercia obojga dziadkow

> [...]
    > który by mu przypadł, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis
    > ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych

    oki, wszystko jasne :)

    Teraz mam jeszcze jedno pytanie :)

    Moj ojciec, wzial slub z kobieta, ktora mieszka obecnie w mieszkaniu ktorego
    rowniez jestem wspolwlascicielem razem z moimi dwoma bracmi i ojcem.

    Ja w tym mieszkaniu nie mieszkam.
    W zwiazku z tym czy mam prawo rzadac od mojego ojca i jego zony splaty mojej
    czesci mieszkania, albo oplat zwiazanych z uzytkowaniem przez osobe ktora do
    tego mieszkania nie ma prawa??

    I jak w przypadku smierci mojego ojca?? Czy jego obecna zona dziedziczy cos
    po nim (dokladnie mieszkanie, ktore nie bylo jej wlasnoscia przed slubem)??

    Jacek

  • 5. Data: 2005-09-16 15:37:18
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):

> [...]
    > czesci mieszkania, albo oplat zwiazanych z uzytkowaniem przez osobe ktora do

    możesz wystąpić o zniesienie współwłasności
    prawa do mieszkania ma...

    > I jak w przypadku smierci mojego ojca?? Czy jego obecna zona dziedziczy cos
    > po nim (dokladnie mieszkanie, ktore nie bylo jej wlasnoscia przed slubem)??

    tak

    KG

  • 6. Data: 2005-09-19 07:56:38
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > możesz wystąpić o zniesienie współwłasności
    > prawa do mieszkania ma...

    co to da, czym skutkuje dla mnie zniesienie wspolwlasnosci??

    Jacek

  • 7. Data: 2005-09-20 06:24:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > co to da, czym skutkuje dla mnie zniesienie wspolwlasnosci??

    Sąd, albo spadkobiercy w umowie notarialnej, zdecydują jak podzielić się
    spadkiem; jeśli to nieruchomość w której na razie wszyscy mają udziały,
    to zapewne zostanie przyznana jednemu ze spadkobierców z obowiązkiem
    spłaty pozostałych.

    KG