  • 1. Data: 2009-07-22 20:48:55
    Temat: Spadek po babci
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Mam kilka pytań dot. prawa spadkowego. W sumie to na większość sam tu
    zasugerowałem jakieś odpowiedzi - po prostu chcę się upewnić czy dobrze
    wszystko rozumiem.

    Rok temu zmarła babcia.
    Wnuk tej babci (nie utrzymujący z babcią bliskich kontaktów), po śmierci
    dostał od najbliższych zmarłej zapewnienie, że babcia zostawiła
    testament w którym wnuk nie jest wymieniony. Wnuk nie rości sobie
    żadnych pretensji do majątku po babci, więc sprawą spadku się nie zajmował.

    Kilka dni temu okazało się, że "testament" to w istocie tylko zapis
    testamentowy w stylu "mojemu synowi A. zapisuje pierwsze piętro domu,
    synowi B zapisuję drugie piętro domu". Dom z działką jest blisko 100%
    wartości całej masy spadkowej, szczegóły tego co znajduje się w tym
    dokumencie pozostawionym przez babcię nie są w tej chwili znane.

    W tej sytuacji dziedziczenie całości masy spadkowej będzie ustawowe?
    Wnukowi przypada wtedy 1/8 spadku.

    Czy w tej chwili, rok po śmierci babci, wnuk może złożyć oświadczenie o
    odrzuceniu spadku? Czy jest szansa na uznanie, że wnuk dowiedział się o
    tytule spadkobiercy dopiero teraz, rok po śmierci? Przez ten rok sądził
    że jest prawidłowy testament który wyklucza go z grona spadkobierców.
    Jak to przeprowadzić? Na rozprawie w postępowaniu spadkowym, wystarczy
    teraz złożyć oświadczenie przed notariuszem, czy jeszcze inaczej?

    Czy jest jakakolwiek inna metoda prowadząca do niedziedziczenia niczego,
    lub chociaż ograniczenia odpowiedzialności do wartości spadku? Chodzi o
    potencjalne długi i o to że wnuk nie chce musieć ich spłacać.

    Czy w obecnej chwili pozostaje już tylko dziedziczenie proste?

    W przypadku dziedziczenia prostego - czy dziedzicząc 1/8 majątku, to
    dziedziczy się również 1/8 wartości ewentualnych długów babci, czy może
    długi dziedziczy się w takiej sytuacji solidarnie (tzn. wierzyciele mogą
    ściągnąć 100% długu tylko od jednego ze spadkobierców - np. jedynego
    wypłacalnego w towarzystwie spadkobierców)?

    Czy jeżeli spadkobiercy będą chcieli w tej sytuacji realizować zapis
    testamentowy "jedno piętro dla syna A., drugie piętro dla syna B", to
    czy A. i B. mają obowiązek spłacić pozostałych spadkobierców, co jeżeli
    A. i B. są niewypłacalni/nie chcą płacić?

    Jeżeli dałoby się odrzucić spadek, to jak rozumiem dziedziczą zstępni po
    odrzucającym. Wnuk ma w tej chwili w drzewie genealogicznym
    udokumentowane kilkadziesiąt osób, które po kolei byłyby po sobie
    spadkobiercami coraz to mniejszych części masy spadkowej - gdzie jest
    granica rekurencji takich kolejnych odrzuceń?
    Jeżeli chodzi o odrzucenie spadku przez małe dzieci - czy wystarczającym
    uzasadnieniem odrzucenia jest strach przed potencjalnymi długami (o
    wierzycielach obecnie nic nie wiadomo, ale są przypuszczenia że babcia
    mogła mieć jakieś zobowiązania - Providenty itp.), oraz to że 1/8 tego
    domu jest praktycznie bezwartościowa (pozostali właściciele nie mają
    grosza, nikogo nigdy nie spłacą, a na wolnym rynku to jest
    bezwartościowe). Czyli spadek bez wartości, natomiast być może są tam
    spore długi.

    Czy można w jakiś skuteczny sposób ustalić ewentualnych wierzycieli i
    wartość zobowiązań babci? Czy oni się muszą zgłosić przed postępowaniem
    spadkowym?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Wnuk obawia się że odziedziczy 1/8 domu o czysto wirtualnej wartości, a
    jednocześnie dopadnie go komornik ściągający jakieś duże długi które
    mogły pozostać po babci.

  • 2. Data: 2009-07-22 20:58:45
    Temat: Re: Spadek po babci
    Od: "Schweinchen" <k...@i...de>

    "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > w którym wnuk nie jest wymieniony. Wnuk nie rości sobie żadnych pretensji
    > do majątku po babci, więc sprawą spadku się nie zajmował.

    A ja bardzo przepraszam, ale od kiedy wnuk dziedziczy?

    Andy

  • 3. Data: 2009-07-22 21:52:32
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Schweinchen pisze:
    > "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> schrieb im Newsbeitrag

    > A ja bardzo przepraszam, ale od kiedy wnuk dziedziczy?

    Od dnia śmierci jego matki (która była córką babci, której majątek jest
    tematem postu).

    Czyli babcia miała córkę, która miała syna (wnuka z mojego posta). Córka
    zmarła.
    Po śmierci babci część przynależną zmarłej już córce dziedziczą jej
    dalsi zstępni (wnuki).

    Przynajmniej na tyle starcza mi mojej wiedzy.

  • 4. Data: 2009-07-22 23:29:55
    Od: Green <*cotrzebausun*zdrw@gazeta.pl>

    W artykule <h481r4$7ak$1@atlantis.news.neostrada.pl> Tomasz Pyra napisal(a):

    > Od dnia śmierci jego matki (która była córką babci, której majątek jest
    > tematem postu).

    Mam jakies ciche podejrzenie, ze aby dziedziczyć po swej mamie/babci
    w chwili smierci mamy musiałby byc nieletnim.

    --
    Pozdr. Zbynek
    ____________________

  • 5. Data: 2009-07-22 23:32:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Green wrote:

    > Mam jakies ciche podejrzenie, ze aby dziedziczyć po swej mamie/babci
    > w chwili smierci mamy musiałby byc nieletnim.

    Nie musiałby. Wystarczy ze był dzieckiem mamy, co zwykle bywa oczywiste,
    przynajmniej w dużej części.

  • 6. Data: 2009-07-23 04:31:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    Schweinchen pisze:

    > A ja bardzo przepraszam, ale od kiedy wnuk dziedziczy?

    Nie w tym przypadku, ale od 2-3 tygodni jak najbardziej. :)
    Była zmiana przepisów.

    --
    spp

  • 7. Data: 2009-07-23 07:19:47
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Green" <*cotrzebausun*zdrw@gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Mam jakies ciche podejrzenie, ze aby dziedziczyć po swej mamie/babci
    > w chwili smierci mamy musiałby byc nieletnim.

    Pardon? A co ma do tego wiek?

  • 8. Data: 2009-07-23 07:52:01
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 23 Jul 2009 06:31:55 +0200, spp napisał(a):
    > Nie w tym przypadku, ale od 2-3 tygodni jak najbardziej. :)
    > Była zmiana przepisów.

    Eee, wnuk zawsze dziedziczył. Od 2-3 tygodni to babcia może dziedziczyć.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 9. Data: 2009-07-23 08:23:33
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jacek Osiecki pisze:

    > Eee, wnuk zawsze dziedziczył. Od 2-3 tygodni to babcia może dziedziczyć.

    Oczywiście. :)

    --
    spp

  • 10. Data: 2009-07-24 14:59:13
    Od: Green <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <h492vf$i65$1@news.onet.pl> Baloo napisal(a):

    > "Green" <*cotrzebausun*zdrw@gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Pardon? A co ma do tego wiek?

    Fakt, głupio się mi pomyslało...
    Dziedziczą wnuki,(po dziadkach) a nawet i czasami dziadki po wnukach.
    ;)

    --
    Pozdr.