  • 51. Data: 2023-03-29 15:47:52
    Temat: Re: Spadek
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 29 Mar 2023 14:53:37 +0200, użytkownik Liwiusz napisał:

    > Odebrać możesz jak już udowodnisz, że jesteś spadkobiercą. Po raz
    > czwarty napiszę, to że powiesz "uwierz, mordo", nie znaczy, że ktoś ma
    > ci płacić. Dorośnij.

    No to jak można otrzymać bez odebrania? Podejrzewam że posługujemy się
    różną polszczyzną. W mojej nie można, w twojej można. W mojej to są
    synonimy, w twojej nie. Zatem raczej się nie dogadamy.

    --
    Jacek

  • 52. Data: 2023-03-29 15:48:16
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 29 Mar 2023 14:54:56 +0200, użytkownik Liwiusz napisał:

    > Tak, a w czym problem?

    Tu akurat? W niczym.

    --
    Jacek

  • 53. Data: 2023-03-29 16:06:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    > To powiedziałeś do czego jest zobowiązany. Ale nie powiedziałeś do czego
    > nabycie spadku (w sensie K.C.) uprawnia.

    Bez sądownego stwierdzenia nabycia spadku to w zasadzie do niczego.
    W różnych instytucjach, to nawet nie udzielali informacji bez aktu
    dziedziczenia czy sądownego stwierdzenia nabycia.
    Możesz próbować wynająć, ale tam też w umowie wynajmujący oświadcza
    o swoim prawie do lokalu i to też może rodzić trudności.
    Możesz też nic nie zrobić z tym.

    > Dobrze by było też gdybyś powiedział co ma zrobić z poniesionymi kosztami
    > utrzymania spadku spadkobiorca który w dobrej wierze domniemywał że jest
    > spadkobiorcą ale w końcu się sądownie okazało że nie jest? Sąd zasądzi
    > zwrot kosztów od rzeczywistego spadkobiorcy?

    To już Liwiusz Ci napisał, że zasądzi. Tylko pewnie nie z automatu.
    Trzeba będzie uruchomić jakieś procedury.

  • 54. Data: 2023-03-29 16:37:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 13:41:26 -0000 (UTC), Jacek wrote:

    > Nie w tą stronę kombinuj. Po zmarłym zostało mieszkanie które spadkobiorca
    > chciałby wynająć lub sprzedać. Ma do tego prawo w oparciu o art. 924,925
    > K.C.?

    Wynając - może sie uda. Najemca moze miec na tyle zaufania,
    że ten miesieczny czynsz zaplaci osobie, ktora klucze ma :-)

    Sprzedac ... nie wiem co na to notariusz.

    Ale od pewnego czasu notariusz może obslużyc i dziedziczenie,
    to najpierw poswiadczy dziedziczenie, a potem nie bedzie czynił
    problemow przy sprzedaży :-)

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-stwierdzenie-naby
    cia-spadku-u-notariusza-szybsze-niz-w-sadzie

    Ale jak nabywca bedzie chcial miec swojego zaufanego notariusza? :-)

    J.

  • 55. Data: 2023-03-29 16:41:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 14:55:46 +0200, Liwiusz wrote:

    > Semantyka. Skoro orzeknie, że nabył X, to znaczy, że nie ty. Zwłaszcza
    > jeśli taki wniosek o stwierdzenie nabycia sam złożysz.

    A badziej niewyraznych przypadków nie moze być?
    X-owi poswiadczy, ze nabył pół spadku, a Y-owi nie poświadczy,
    bo np Y ma przeterminowany dowód osobisty ? :-)

    J.

  • 56. Data: 2023-03-29 16:53:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 16:37, J.F pisze:

> [...]
    cia-spadku-u-notariusza-szybsze-niz-w-sadzie

    > Ale jak nabywca bedzie chcial miec swojego zaufanego notariusza? :-)

    Obsłuży dziedziczenie :-) - ciekawe sformułowanie.

    Notariusz nie sprzeda lokalu z nieustalonym stanem prawnym.
    Jeśli spadkobierca jest w prawie, to załatwi spokojnie u dowolnego
    notariusza akt poświadczenia dziedziczenia i z tym aktem (wypisem) przyjdzie
    do zaufanego notariusza nabywcy.

  • 57. Data: 2023-03-29 16:54:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 29 marca 2023 o 15:41:32 UTC+2 Jacek napisał(a):

    > Nie w tą stronę kombinuj. Po zmarłym zostało mieszkanie które spadkobiorca
    > chciałby wynająć lub sprzedać. Ma do tego prawo w oparciu o art. 924,925
    > K.C.?

    Nie, bo wcześniej masz:
    art 922
    1. Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego
    śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi
    niniejszej.

    Należy stosować całość przepisów księgi, a nie jakieś tam dwa artykuły wyrwane z
    kontekstu (i jeszcze opacznie rozumiane).
    Innymi słowy - prawa i obowiązki majątkowe zmarłego nie przejdą jeśli nie zastosujesz
    całości przepisów księgi.
    Więc doczytaj całość.

  • 58. Data: 2023-03-29 18:48:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 16:53:13 +0200, cef wrote:

    cia-spadku-u-notariusza-szybsze-niz-w-sadzie

    > Obsłuży dziedziczenie :-) - ciekawe sformułowanie.

    Bo sam juz nie wiem, co notariusz na tych nowych przepisach robi,
    a pewny nie jestem czy strona podaje oficjalne nazwy.

    -"stwierdza nabycie spadku"?
    -"sporządza akt poświadczenia dziedziczenia" ?

    > Notariusz nie sprzeda lokalu z nieustalonym stanem prawnym.

    No ale jakim nieustalonym, skoro sporządził akt poświadczenia
    dziedziczenia? Sobie notariusz chyba ufa? :-)

    > Jeśli spadkobierca jest w prawie, to załatwi spokojnie u dowolnego
    > notariusza akt poświadczenia dziedziczenia i z tym aktem (wypisem) przyjdzie
    > do zaufanego notariusza nabywcy.

    No wypadałoby, żeby ufał innemu koledze notariuszowi.

    Ale skoro nie on sporządził akt poswiadczenia dziedziczenia,
    i nie on wziął za to pieniądze, to moze stan prawny uważa za
    nieustalony, dopóki nie zostanie wpisany w KW ? :-)

    J.

  • 59. Data: 2023-03-29 19:47:12
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 18:48, J.F pisze:

> [...]
    > a pewny nie jestem czy strona podaje oficjalne nazwy.
    >
    > -"stwierdza nabycie spadku"?
    > -"sporządza akt poświadczenia dziedziczenia" ?

    Sporządza akt poświadczenia dziedziczenia będący po zarejestrowaniu
    w krajowym rejestrze dokumentem
    równoprawnym do sądowego stwierdzenia nabycia spadku
    (ustalenie spadkobierców)
    Jak się zagłębisz, to się dowiesz, że nie zawsze jest możliwe załatwienie
    aktu u notariusza, bo jak strony nie są zgodne, to zostaje im sąd.

    > No ale jakim nieustalonym, skoro sporządził akt poświadczenia
    > dziedziczenia? Sobie notariusz chyba ufa? :-)

    Odnosiłęm się do Twojego stwierdzenia:
> [...]

    > i nie on wziął za to pieniądze, to moze stan prawny uważa za
    > nieustalony, dopóki nie zostanie wpisany w KW ? :-)

    Jest rejestr (repozytorium) aktów, więc do sprawdzenia.
    Natomiast KW to dodatkowy próg - ostatnio przy sprzedaży
    notariusz wyraźnie zaznaczał co jest w aktualnym wypisie z KW
    i jeśli jest to pierwsza zmiana od tego stanu co w KW, to raczej zatwierdzi.
    Przy kolejnych aktach może ktoś sprzedał lokal 2 razy,
    więc notariusz może mieć opór albo może nawet ma zakaz
    dokonani takiej transakcji - nie wiem tego.
    (nawet jeśli dostanie wszystkkie kolejne akkty)
    Wpis do KW trwa we Wrocławiu trochę -
    ostatnie zmiany ze stycznia jeszcze nie widać w KW
    (a w 2020 trwało to 6 miesięcy)

  • 60. Data: 2023-03-29 20:22:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 19:47, cef pisze:

    > Wpis do KW trwa we Wrocławiu trochę -
    > ostatnie zmiany ze stycznia jeszcze nie widać w KW
    > (a w 2020 trwało to 6 miesięcy)

    Tu okazało się, że już wprowadzili zmiany ze stycznia -
    czyli przyspieszyło jakby. Dlaczego to nie jest aktualizowane
    od razu właściwie? Tyle zmian czy jakieś inne techniczne przeszkody?