  • 1. Data: 2003-07-27 20:53:28
    Temat: Spadek
    Od: "JaDarek" <d...@p...onet.pl>

    Witam!

    Zmarla moja mama.
    Czy dzieci (dwoje) z pierwszego malzenstwa mojego ojczyma dziedzicza jakas
    czesc spadku po mojej mamie?
    Nigdy z nami nie mieszkaly, ojczym regularnie placil alimenty.
    W jakim terminie od smierci mamy moge wniesc sprawe spadkowa czy jak to sie
    tam nazywa.
    Nigdy nie mialem stycznosci z prawem jako takim i nie bardzo wiem co robic.
    Z tego co sie dowiedzialem. ojczym sporzadzil jakoby testament,
    w ktorym przypada mi niby 1/8 czesc z calosci wspolnego majatku mamy i
    jego - na jakiej podstawie to wyliczyl?
    Przepraszam za niezbyt sprecyzowane pytania, ale jestem calkowitym laikiem w
    tych sprawach.
    Jezeli ktos moze mi pomoc to bardzo prosze, nie chce popelnic jakiegos
    glupstwa.

    pzdr
    Darek

  • 2. Data: 2003-07-28 11:10:25
    Temat: Re: Spadek
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[WYTNIJ-TO]nteria.pl>

    Użytkownik "JaDarek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >ojczym sporzadzil jakoby testament,
    > w ktorym przypada mi niby 1/8 czesc z calosci wspolnego majatku mamy i
    > jego - na jakiej podstawie to wyliczyl?

    Jesli sporządzil testament to mógl sobie wyliczac jak chce. Gdyby nie
    sporządzil testamentu to byloby tak: majątek Twoich rodziców to wartość X.
    Polowa z X nalezy do mamy wiec do podzialu zostaje 1/2 X. Poniewaz
    spadkobierców jest jak rozumiem 4; twoja mama, ty i dwójka dzieci z
    pierwszego małzenstwa to kazde z was dostaje po 1/4 z tej 1/2X czyli wlasnie
    po 1/8:-)

    > ale jestem calkowitym laikiem w
    > tych sprawach.

    A ja kiepska z matematyki ale jesli sie pomyliłam to zaraz mnie poprawią:-)

    HaNkA

  • 3. Data: 2003-07-28 13:07:39
    Temat: Odp: Spadek
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

    No tak ale to nie ojczym zmarl z tego co piszesz tylko mama wic testament
    ojczyma jeszcze nie zostal otwarty nie ma sprawy

> [...]
    > spadkobierców jest jak rozumiem 4; twoja mama, ty i dwójka dzieci z
    > pierwszego małzenstwa to kazde z was dostaje po 1/4 z tej 1/2X czyli

    A te dzieci to nie sa twojej mamy tylko kobiety z ktora ojczym zyl wczesniej
    mam rozumiec, wiec tez nie ma sprawy bo i dlaczego mialy by dziedziczyć po
    twojej mamie nie rozumiem. Dziedzicza po swoich rodzicach a nie po swoich i
    twojej mamie.Chyba ze sie myle :-)

  • 4. Data: 2003-07-28 13:19:55
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    robic.
    > Z tego co sie dowiedzialem. ojczym sporzadzil jakoby testament.

    Ale pan miesza.... Kto wlasciwie umarl...

    oczywisce, ze Ojczym nie moze dysponowac w testamencie nie swoim majatkim...

    Jesli Ojczym umarl wczesniej, nalezy siepanstwo spadek po mamie i to, co ew
    wam zapisal...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-07-28 13:23:47
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "GHospod" <g...@p...edu.pl> napisał w wiadomości

    > No tak ale to nie ojczym zmarl z tego co piszesz tylko mama wic testament
    > ojczyma jeszcze nie zostal otwarty nie ma sprawy
    Namieszal - prawdda ?

    Mysle, ze wylizyl tak, ze polowa majatku jest spadkiem, spadek dziedziczy
    Maz i dzici, on polwe, polowe na pol dzici - wiec 1/8
    "na lebka".

    (nie pamietam ile dzieczuczymaz gdy jest 2 dzieci jest w ustawie,
    a nia mam czasy czytac)

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-07-28 15:33:42
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

    Użytkownik "JaDarek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zmarla moja mama.

    wyrazy współczucia

> [...]
    > Z tego co sie dowiedzialem. ojczym sporzadzil jakoby testament,
    > w ktorym przypada mi niby 1/8 czesc z calosci wspolnego majatku mamy i

    Proszę o szczegóły to postaram sie pomóc.
    Podstawowa zasada testament nie może dotyczyć rozporządzania majątkiem
    współnym małżonków, każde z nich musi spisać odrębny testament
    Odpowiedz na pytanie:
    1. czy ojczym nie żyje/czy po jego śmierci bylo postępowanie spadkowe
    2. jaki jest zapis w testamencie ojczyma - co komu zapisał w częściach rzecz
    jasna nie szczegółach.
    3. czy Twoja mama miała tylko 1 dziecko

    --
    pozdrawiam JO

  • 7. Data: 2003-07-28 19:18:16
    Od: "JaDarek" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jo" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zmarla moja mama.
    >
    > wyrazy współczucia

    Dziekuje za wyrazy wspolczucia.

    > Proszę o szczegóły to postaram sie pomóc.
    > Odpowiedz na pytanie:
    > 1. czy ojczym nie żyje/czy po jego śmierci bylo postępowanie spadkowe

    Tak. Ojczym zyje.

    > 2. jaki jest zapis w testamencie ojczyma - co komu zapisał w częściach
    rzecz
    > jasna nie szczegółach.

    Po smierci mamy sporzadzil u notariusza testament w ktorym rozporzadza calym
    majatkiem
    w takich czesciach: 4/9 jego cork,. 4/9 jego syn i 1/9 dla mnie. Jest tam
    tez zapis o 1/3 wysokosci wkladu na ksiazeczce oszczednosciowj dla mnie jako
    rekompensata czy tez odszkodowanie, dokladnie nie pamietam bo byla ostra
    rozmowa i sie odrobine zdenerwowalem. Tylko za co ta rekompensata????

    > 3. czy Twoja mama miała tylko 1 dziecko

    Tak. Moja mam miala tylko jednego syna. Mnie.

    > pozdrawiam JO

    Dziekuje, ja rowniez pozdrawiam

    Darek

  • 8. Data: 2003-07-29 13:16:17
    Od: "J.R." <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

> [...]
    > rozmowa i sie odrobine zdenerwowalem. Tylko za co ta rekompensata????
    > Tak. Moja mam miala tylko jednego syna. Mnie.

    Zakładam że mówimy o majątku wspólnym małżonków.
    Po śmierci Twojej Mamy sprawa wygląda tak, z całego majątku małżonków 1/2
    jest w tym momencie własnością ojczyma. 1/2 jako własność Twojej Mamy
    podlega spadkowi. Z tej części 1/2 otrzyma ojczym 1/2 przypada Tobie czyli
    masz w tym momencie 1/4 całości.
    Testament sporządzony u notariusza może dotyczyć tylko części należącej do
    ojczyma - czyli 3/4 całości. Jeżeli tak to sobie wymyślił to jeszcze z jego
    części dostałbyś 1/9 - czyli w sumie po śmierci ojczyma miałbyś prawo do 1/3
    całości.
    JO

  • 9. Data: 2003-07-29 14:27:56
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Z tym, że mama mogła mieć jeszcze też dodatkowo swój majątek odrębny, zgromadzony
    przed zawarciem ostatniego związku małżeńskiego...
    JaC