  • 1. Data: 2002-10-20 21:06:47
    Temat: Spadek!?
    Od: "Mariusz" <p...@a...waw.pl>

    W jaki sposób przywrócić pisemny własnoręczny testament, a obalić notarialny
    sporządzony podstępnie w czasie choroby przez część rodziny (oczywiście na
    swoja korzyść) Czy sprawę mam przegraną jak zasugerował mi sędzia na
    pierwszej sprawie. Jakie wnioski dowodowe najlepiej przedstawić. Mam mało
    czasu. Dziękuję z góry za pomoc. Mariusz

  • 2. Data: 2002-10-20 21:36:50
    Temat: Re: Spadek!?
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Mariusz napisa_(a):

> [...]
    > pierwszej sprawie. Jakie wnioski dowodowe najlepiej przedstawić. Mam mało
    > czasu. Dziękuję z góry za pomoc. Mariusz

    Jeśli choroba nie ograniczała zdolności umysłowych spadkodawcy, to chyba
    nie ma szans. Nowy testament powoduje odwołanie poprzedniego - jeśli
    jest to wyraźnie zaznaczone to w całości, jeśli nie to w części, która
    nie da się pogodzić z nowym testamentem. Trzeba by je porównać.

    "Testament jest nieważny jeżeli został sporządzony:
    1)w stanie wyłączającym świadome lub swobodne powzięcie decyzji i
    wyrażenie woli
    2)pod wpływem błędu uzasadniającego przypuszczenie, że gdyby spadkodawca
    nie działał pod wpływem błędu, nie sporządziłby testamentu;
    3)pod wpływem groźby." (art.945 kc)

    Musiałbyć udowodnić któryś z tych punktów, jeśli było to "podstępnie" to
    drugi - świadkowie (np. o relacjach w rodzinie, wcześniejszych
    wypowiedziach o testamencie), ewentualnie pkt 1 - opinie lekarskie itd.

    KG