  • 151. Data: 2013-06-24 21:47:26
    Temat: Re: Śmieci po nowemu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2013, witek wrote:

    > zakladasz, ze wszyscy w bloku beda segregowac?
    >
    > bo deklaracja poszla jedna.
    > jak sie jedna osoba wylamie, to dostaniecie stawke za smieci nie segregowane.
    > czyli w praktyce w 100% wszystkie spoldzielnie i wspolnoty zaplaca wyzsza
    > stawke bo nie ma mozliwosci upilnowania ani zmuszenia do segregowania.

    Zastosowałbym pewną ostrożność co do tej tezy.

    Nie wątpię, że może pojawić się taki "tok interpretacyjny", oparty na
    gołej literze przepisów.
    Ale AFAIR zdarzały się już przypadki, kiedy to SN i NSA brały w obronę
    m.in. podatników, co kończyło się wykazaniem niekonstytucyjności
    ustawy w zakresie karania (przy czym kara spokojnie mogła mieć
    ch-r administracyjny, bo np. sankcyjne bonusowe 30% utraty VAT
    formalnie nie jest przepisem karnym), jeśli to karanie naruszało
    "zasady prawne".

    IMVHO jest pewna szansa, że za pięć lat :P pojawi się jakiś wyrok
    "wysokiego szczebla" wskazujący, że takie traktowanie zobowiązanych
    jest niedopuszczalne.
    Choćby w oparciu o "impossibilium nulla obligatio est"
    Oczywiście, nie wątpię również, że ci którzy się nie odwołali
    w stosownym momencie nic poza satysfakcją nie uzyskają :>
    (bo kiedy termin podatkowy przepadnie, nie da się odzyskać
    podatku).

    Niemniej tekst "100%" *stanowczo* narusza ostrzeżenie o nisko latających
    kwantyfikatorach ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 152. Data: 2013-06-24 21:59:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2013, Budzik wrote:

    > Może jak zobacza co wymyslili niektorzy urzednicy to dopiszą?

    Może, tak się nieraz zdarzało.
    Z rzeczy pamiętanych (bo powtarzanych w ostatnim pół roku :))
    mam w cache opodatkowanie środków trwałych (zmienione na
    opodatkowanie EWIDENCJONOWANYCH środków trwałych).
    Bywało również, że podatnicy wygrywali przed sądami, i to nie
    tylko z okazji podważenia urzędniczej interpretacji, ale rownież
    wykazania niekonstytucyjności takiego czy innego przepisu.
    Niemniej takie "poprawki" mają wadę - jak toto później odkręcić.
    Bywało, że odzyskać pieniądze udawało się tym, którzy "złożyli
    reklamacje" poprzez sprzeciw - tak działa mandat, jak mandat
    przyjmiesz, to niesłusznego mandatu za czyn będący wykroczeniem
    nie da się "odkręcić", może np. okazać się że istotna jest
    forma owej "opłaty dodatkowej" za wykrycie niesortowanych
    śmieci.

    > Nie wiem. Słyszałem tylko jak minister sie wypowiadał.

    Hm...
    Kiedyś już naciąłem się na zbytniej krytyce ministra (gdzieś na .podatki
    dziś wspominałem), a całość sprowadzała się do tego co wyżej:
    minister nie zapodał listingu WSZYSTKICH przepisów które prowadziły
    do całkiem słusznego wniosku :)
    Być może minister ma rację, jak ktoś wie, z czego wywiódł
    owe "60%" to poproszę o zapodanie "podstawy" :D

    > witek najpierw pisał o miejskich, potem o gminie, na koncu o firmie.

    No to tym pierwszym tak samo jak tym od fotoradarów, a jak
    "o firmie" to IMVHO tak samo, jak rzeczonym kontrolerom.
    Po prostu, "sprawdzanie wykonania umowy", przy czym stroną tu nie
    będzie ów mieszkaniec (firma nic do niego nie ma), lecz miasto (gmina).
    Gmina już sobie wezwie delikwenta na dywanik ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 153. Data: 2013-06-24 22:34:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Jun 2013, Piotrek wrote:

    > Ale przyjmij proszę do wiadomości, że poza Twoim matrixem są też normalne
    > (albo co najmniej normalniejsze) światy ;-)
    >
    > Click --> <http://czysta.um.warszawa.pl/web/strony/jak-segrego
    wac-odpady>

    UWAGA.
    Wyciąłeś bardzo, bardzo znamienne słowa z postu witka.
    To słowa "z ustawy".
    Starcie zaś ustawy z "korzystną wersją urzędniczą" kończy się źle dla
    bazujących na "korzystnej wersji", czego doświadczyli np. ci, którzy
    brali za dobrą monetę przyjmowanie przez ZUS zgłoszeń "zawieszenia
    działalności gospodarczej" w okresie, kiedy ustawa tego nie przewidywała,
    ale ZUS taką pozycję w urzędowym formularzu miał.
    Dobrze że Sejm się "wykazał" i uchwalił działającą wstecz ustawę,
    ale ... zasadniczo nie musiał.

    Tak na szybko, wracając do sprawy śmieci.
    Z ustawy np. wynika, że pojemnik na śmieci, bez względu na to czy
    kontener czy worek, to jest sprawa podatnika (znaczy właściciela
    lokalu).
    Jak któraś gmina postanowi "zrobić dobrze" mieszkańcom, tj. umożliwić
    działający dotąd w pewnie >99% mechanizm (kontener jest własnością
    obsługującego śmieci), wcale się nie zdziwię, jak gmina oberwie
    za niegospodarność a podatnicy dostaną PIT-11 z kwotą "nieodpłatnego
    świadczenia" :>

    > Czyli daje się to zrobić normalnie

    Ba, to się okaże :D

    Mam na myśli że okaże się czy da się LEGALNIE zrobić "normalnie",
    znaczy zdroworozsądkowo.

    pzdr, Gotfryd

  • 154. Data: 2013-06-24 22:38:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jun 2013, mlodz wrote:

    > A w tym to co widzisz dziwnego?
    > Że nie wspomnę o twoim zdziwieniu wymogiem zdejmowania zakrętek.

    No ja jestem w szoku.
    Przecież niezakręcona, zgnieciona butelka PET "wraca" w sporej
    części do wypukłych kształtów, zajmując istotnie więcej miejsca,
    niż taka sama butelka zakręcona w pozycji zgniecionej! (zgniecionej
    na płask, dosłownie pod butem).

    Czego nie rozumiem z tą zakrętką?

    pzdr, Gotfryd
    (zbrodniarz wrzucający zakręcone butelki, ale wiadomo,
    cyklista...)

  • 155. Data: 2013-06-24 23:06:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > Ale przyjmij proszę do wiadomości, że poza Twoim matrixem są też
    > normalne (albo co najmniej normalniejsze) światy ;-)
    >
    > Click --> <http://czysta.um.warszawa.pl/web/strony/jak-segrego
    wac-odpady>

    Tak dla pelnosci informacji.

    Napisz jeszcze jak czesto beda odbierane te smieci i co bedziesz robil z
    tymi kolorowymi workami PRZEZ MIESIAC?
    Masz jakis ekstra garaz w domu?

  • 156. Data: 2013-06-24 23:09:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > może np. okazać się że istotna jest
    > forma owej "opłaty dodatkowej" za wykrycie niesortowanych
    > śmieci.

    z tego co wiem, to ma byc tak, ze jak ci znajda smiec, to gmina przysle
    ci decyzje, ze od miesiaca, w ktorym znaleziono smiec "uwazane jest", ze
    nie segregujesz smieci i bedzie naliczana oplata za smieci
    niesegregowane az do czasu, w ktorym znowu zlozysz deklaracje, ze smieci
    bedziesz segregowal.

  • 157. Data: 2013-06-24 23:09:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-06-24 22:34, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > To słowa "z ustawy".
    > Starcie zaś ustawy z "korzystną wersją urzędniczą" kończy się źle dla

    Zauważ, że cytowany fragment ustawy specyfikuje obowiązki *gminy* a nie
    mieszkańców. Na to dopiero jest nałożony "Regulamin utrzymania porządku
    i czystości [...]", który ustala dla *mieszkańców* stosowny sposób
    segregacji odpadów.

    Zgaduję, że rzeczony sposób segregacji wynika z dwóch rzeczy:
    - możliwości technicznych w sortowniach,
    - stopnia rozgarnięcia naszych wybrańców (samorządowych).

    Skoro w tej chwili w DC dało się ustalić sortowanie na trzy wory to
    zgaduję, że pogorszenie może nastąpić albo w wyniku degradacji
    infrastruktury technicznej w sortowniach, albo na skutek najęcia do
    roboty mniej kompetentnych czy też po prostu głupszych wybrańców/urzędników.

    Jedno i drugie daje się naprawić ;-)

    Oczywiście zawsze istnieje zagrożenie, że zmieni się prawo krajowe albo
    co gorsza unijne ale na to wpływ mamy znacznie ograniczony. To po co się
    przejmować? ;-)

    Piotrek

  • 158. Data: 2013-06-24 23:16:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > podatku).
    >
    > Niemniej tekst "100%" *stanowczo* narusza ostrzeżenie o nisko latających

    Ale nie ma co dyskutowac.

    Stroną w odbiorze smieci jest gmina i spoldzielnia / wspolnota a nie jej
    czlonek.

    Sadystycznie pilnowanie wlasnych smietnikow zostawiono ich wlascicielom.

    I nikogo nie intersuje dlaczego smieci nie zostaly posortowane.
    Skutkuje to podniesieniem opłaty.
    Co najwyzej firmy moga przymykac oko i sie nie czepiac jak jest "w
    miere" posegregowane. Moga ale nie musza.

  • 159. Data: 2013-06-24 23:17:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-06-24 23:06, witek wrote:
    > Napisz jeszcze jak czesto beda odbierane te smieci i co bedziesz robil z
    > tymi kolorowymi workami PRZEZ MIESIAC?

    To samo co od dziesięciu lat? ;-)

    Piotrek

  • 160. Data: 2013-06-24 23:20:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

> [...]
    >
    > Oczywiście zawsze istnieje zagrożenie, że zmieni się prawo krajowe albo
    > co gorsza unijne ale na to wpływ mamy znacznie ograniczony. To po co się

    unijne prawo jest proste jak drut. Do 2020 roku polska ma segregowac 50%
    smieci. I akurat ani rzad ani gminy nie maja nic do powiedzenia.
    beda musialby sie dostosowac.
    Narazie idzie wersja ostroznosciowa, zeby ludzi nie straszyc i nie
    draznic bo mozna wybory przegrac.
    Jak juz wysaduja na ile obecna wersja pozwala osiagnac wymagane 50% to
    beda powoli srubke przykrecac.
    Kolejny skok za 2 - 3 lata to bedzie obowiazek segregowania juz bez
    mozliwowsci deklaracji czegokolwiek.