  • 1. Data: 2003-08-07 13:47:24
    Temat: Służebność drogi koniecznej
    Od: "Habeck" <h...@N...pl>

    Zacytuję:
    "W związku z brakiem zainteresowania Wójta Gminy ... nabyciem na majątek
    samorządu terenu znajdującego się pod jezdnią ulicy ... oraz pod ulicami ją
    przecinającymi lub do niej dochodzącymi, a który to teren jest własnością
    ... SA w Warszawie, uprzejmie informuję, że z dniem 10 sierpnia 2003r. ulice
    te jako drogi wewnętrzne zostaną zagrodzone i wstrzymany na nich zostanie
    ruch publiczny pojazdami, a także ustanowiony zostaje z tym dniem zakaz
    parkowania na nich pojazdów.
    Proszę zatem powiadomić członków Waszej Wspólnoty o tym fakcie.
    Likwidator.
    ... SA w likwidacji"

    Napiszę szybko jak to wygląda.
    Firma ... SA wybudowała małe szeregowe bloki. Z tego co wiem, żeby
    dostać pozwolenie od Gminy musiała wykupić także grunty pod ulicę i tą ulicę
    doprowadzić do stanu użyteczności (położono kostkę). Gmina miała potem
    wykupić od developera grunty pod ulicą, ale wygląda na to, że z jej strony
    był totalny "brak zainteresowania".
    W międzyczasie okazało się, że budynki, w których mieszkamy są w części
    wykonane niezgodnie z prawem budowlanym (min. dachy) i nasza Wspólnota w
    ramach gwarancji zażądała naprawy dachów. ... SA jest w trakcie naprawiania
    i z tego co wiemy byliśmy jednym z powodów, dla których ta firma upada
    (swoją drogą wina leży tylko po ich stronie, jako wykonawcy, no nie?).
    Teraz, po ok. 3 latach od powstania Wspólnoty, dostajemy powyższe pisemko.

    Czy jest ktoś, kto mógłby mi powiedzieć na podstawie jakiego aktu
    prawnego mogło zostać wydane takie oświadczenie?
    Czy służebność jaką jest droga konieczna może powstać wtedy, kiedy drogę
    zamyka się tylko dla ruchu pojazdów? Czy droga konieczna może być wyznaczona
    tylko dla ruchu pieszych? Czy będziemy musieli parkować kilkaset metrów
    dalej (okolica gdzie często kradną radia)? Oczywiście większość mieszkańców
    ma własne miejsca parkingowe nie znajdujące się na terenie ulicy, lub
    garaże, więc ustanowienie służebności dotyczyłoby tylko naszej ulicy (czyli
    w gruncie rzeczy jedynej drogi dojazdowej do każdego segmentu).
    Aha... nie ma tu mowy o wydzielaniu jakiejś innej drogi, bo nie ma
    oczywiście takiej możliwości.
    Czy pozostaje nam jedynie namawiać Wójta Gminy na wykup gruntu pod ulicą,
    lub nabyć ją we własnym zakresie? Czy wystarczy podać sprawę do sądu?

    Znam Art. 145 KC. Ale jak to się ma do tego konkretnego przypadku?

    --
    TIA i pozdrawiam,
    Habeck, prawny (jak większość społeczeństwa) laik

  • 2. Data: 2003-08-08 13:39:32
    Temat: Re: Służebność drogi koniecznej
    Od: "Jona" <j...@p...fm>

    Użytkownik "Habeck" <h...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > --
    > TIA i pozdrawiam,
    > Habeck, prawny (jak większość społeczeństwa) laik

    odpowiedziałam na prw, ale mail wrócił.
    czy mail jest aktualny?

  • 3. Data: 2003-08-08 13:43:37
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Jona wrote:

    > odpowiedziałam na prw, ale mail wrócił.
    > czy mail jest aktualny?

    A usunąłeś NOSPAM z adresu?

  • 4. Data: 2003-08-08 15:25:51
    Temat: [OT] do Jona Re: Służebność drogi koniecznej
    Od: "Habeck" <h...@N...pl>

    Jasne, że aktualny, tylko NOSPAM trzeba wywalić :).
    Czekam ze zniecierpliwieniem. H...@g...pl

  • 5. Data: 2003-08-12 21:15:56
    Temat: Odp: Służebność drogi koniecznej
    Od: "Carol" <s...@s...pl>

    Witam ! ! !

    Użytkownik Habeck <h...@N...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bgtl90$5fb$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > doprowadzić do stanu użyteczności (położono kostkę). Gmina miała potem
    wykupić od developera grunty pod ulicą, ale wygląda na to, że z jej strony

    SA zamykając Wam drogę, korzysta z przysługującego jej prawa własności
    gruntu w myśl art. 140 KC.
    Moim zdaniem jednak zamykając drogę wykonuje to uprawnienie z nadużyciem
    prawa wynikającym z art. 5 KC tj. w sposób sprzeczny z zasadami współżycia
    społecznego. Kupując mieszkania byliście przecież przekonani, że w swobodny
    sposób będzie mogli korzystać z drogi dojazdowej, bez względu na to kto jest
    właścicielem gruntu pod nią.

    > Czy pozostaje nam jedynie namawiać Wójta Gminy na wykup gruntu pod ulicą,
    > lub nabyć ją we własnym zakresie? Czy wystarczy podać sprawę do sądu?

    Spróbujcie może dotrzeć do umowy SA z Gminą, jeżeli jest tam zapis, że Gmina
    zobowiązuje się nabyć sporny grunt od SA, możecie
    wystąpić z powództwem do sądu przeciwko Gminie o złożenie takiego
    oświadczenia woli (art. 64 KC, art. 1047 KPC). Możecie też żądać
    ustanowienia drogi koniecznej.

    Z drugiej strony SA zamykając drogę naraża Was na niebezpieczeństwo, co
    będzie np. w przypadku pożaru albo jak ktoś będzie potrzebował karetki
    reanimacyjnej. Warto zajrzeć do Kodeksu Karnego (np. Rozdział XX i XXI) i
    Prawa Budowlanego (art. 66).

    Pozdrawiam Carol.

  • 6. Data: 2003-08-13 07:16:08
    Od: "Habeck" <h...@N...pl>

> [...]
    > będzie np. w przypadku pożaru albo jak ktoś będzie potrzebował karetki
    > reanimacyjnej. Warto zajrzeć do Kodeksu Karnego (np. Rozdział XX i XXI) i

    Dzięki! Wszystko się przyda. Ale przejrzałem akt notarialny i mamy tam
    służebność gruntową (wcześniej nie miałem aktu, bo nie jestem właścicielem).
    To pisemko firma wystosowała prawdopodobnie po to, aby Wspólnota nacisnęła
    na Gminę w sprawie zakupu gruntu pod drogą. Z tego co wiem, to przy drodze
    wewnętrznej (jaką jest nasza ulica) Gmina nie musi wykupywać drogi. Więc
    Wspólnota może sobie "naciskać" :).
    Pozdrawiam,
    Habeck

  • 7. Data: 2003-08-14 17:52:17
    Od: "Carol" <s...@s...pl>

    Witam !!!

    A zapomniałem dodać, że warto też zwrócić uwagę na art.285 i nast. KC. Ale
    to już pewnie wiesz.

    Pozdrawiam Carol.