  • 11. Data: 2008-03-07 20:33:52
    Temat: Re: Sad pracy
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 21:20:06 +0100, Johnson napisał(a):

    > W przypadku gdyby zgłosił wniosek o upadłość a i tak nie doszło by do
    > zaspokojenia, to brak związku przyczynowego miedzy zaniechaniem
    > działania, w zaistniałą szkodą.

    A odpowiedzialność za to, że zarząd nie potrafi prowadzić interesów?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać

  • 12. Data: 2008-03-07 20:39:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > A odpowiedzialność za to, że zarząd nie potrafi prowadzić interesów?

    To jest akurat bezkarne :)

    A poza tym jeśli potrafisz udowodnić że zarząd wyrządził szkodę to masz
    art. 415 kc. Tylko wtedy odpowiada nie za zobowiązania spółki (jak w
    art. 299 ksh), lecz za swoje własne zobowiązanie, powstałe na skutek
    zawinionego wyrządzenia szkody (deliktu). Ale to inna bajka i to tak
    tylko teoretycznie, bo trudno mi - poza wypadkiem skazania z art. 585 ks
    - wyobrazić sobie możliwość wygrania takiego procesu.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 13. Data: 2008-03-07 20:57:41
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > No więc właśnie też nie potrafię tego rozebrać.

    Chodzi o to, że jeśli członek zarządu powinien złożyć wniosek o
    upadłość w styczniu, a wtedy zaspokoiłby 80% roszczeń wierzycieli, a
    zgłasza w grudniu, przez co zaspakaja tylko 20%, albo wcale nie zgłasza,
    przez co w ogóle nie zaspokaja, to odpowiada prywatnie tylko za różnicę
    między 80% i tym, co udało się wyegzekwować, a nie w 100%.

    Jest to tylko jedna z linii orzecznictwa. Druga - korzystniejsza dla
    wierzyciela - przedstawia pogląd, że członek zarządu jest jakby
    gwarancją wypłacalności spółki i jeśli nie spełni obowiązku zgłoszenia
    wniosku o upadłość, to odpowiada za całość długów, choćby w przypadku
    zgłoszenia upadłości w prawidłowym terminie, wierzyciele nie zostali w
    całości zaspokojeni.

    Porównanie tych dwóch linii orzecznictw można znaleźć w wielu
    komentarzach do ksh.

    Moim prywatnym zdaniem powinno stosować się interpretację
    korzystniejszą dla wierzyciela przynajmniej z dwóch powodów:

    1. art. 299ksh nie ogranicza odpowiedzialności członków zarządu,
    twierdzenie zatem, że odpowiadają oni tylko w takim stopniu, w jakim
    wierzyciel zostałby zaspokojony w postępowaniu upadłościowym, jest -
    imho - nadinterpretacją, która nie wynika z brzmienia przepisu

    2. Zgodnie z art. 11 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik jest
    niewypłacalny jeśli kapitał zakładowy jest mniejszy niż długi, choćby
    były one na bieżąco regulowane. Zatem członek zarządu powinien zawsze
    zgłaszać upadłość, jeśli kapitał zrówna się z długami. Tym samym, jeśli
    po zgłoszeniu upadłości okaże się, że brak środków na zaspokojenie
    wierzycieli, to znaczy, ze upadłość została zgłoszona za późno.
    Teoretycznie w prawidłowo zgłoszonej upadłości (pomijając koszty
    postępowania upadłościowego) zawsze powinno starczyć środków na
    zaspokojenie wierzycieli. Stąd wniosek, że członek zarządu powinien
    odpowiadać za całość długów spółki, jeśli nie spełni swojego obowiązku.
    Twierdzenie, że "po zgłoszeniu upadłości w terminie wierzyciel i tak nie
    zostałby zaspokojony" jest fałszywe - terminowo zgłoszona upadłość
    powinna zaspokoić wierzycieli.

    Zapraszam do dyskusji :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 14. Data: 2008-03-07 21:01:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > wierzyciel zostałby zaspokojony w postępowaniu upadłościowym, jest -
    > imho - nadinterpretacją, która nie wynika z brzmienia przepisu

    Wynika z linii obrony jaką może zastosować pozwany (zarząd) "...albo że
    pomimo niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcia
    postępowania układowego wierzyciel nie poniósł szkody". Czyli jakby
    zgłosił wniosek o upadłość to i tak byłoby w istocie to samo.

> [...]
    > były one na bieżąco regulowane. Zatem członek zarządu powinien zawsze
    > zgłaszać upadłość, jeśli kapitał zrówna się z długami.

    Czemu zrówna? Chyba jak pasywa > aktywa.

    > Tym samym, jeśli po zgłoszeniu upadłości okaże się, że brak środków na zaspokojenie

    > wierzycieli, to znaczy, ze upadłość została zgłoszona za późno.

    Dynamika działalności gospodarczej jest zbyt duża by twoje twierdzenie
    było prawdziwe.

    > Teoretycznie w prawidłowo zgłoszonej upadłości (pomijając koszty
    > postępowania upadłościowego) zawsze powinno starczyć środków na
    > zaspokojenie wierzycieli.

    Teoretycznie właśnie to zawsze przy prawidłowej upadłości jest niedobór.
    Upadłość zgłasza się gdy pasywa > aktywa, a nie gdy pasywa = aktywa.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 15. Data: 2008-03-07 21:09:50
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Teoretycznie właśnie to zawsze przy prawidłowej upadłości jest niedobór.
    > Upadłość zgłasza się gdy pasywa > aktywa, a nie gdy pasywa = aktywa.

    Teoretycznie do wystarczy 10 groszy różnicy, w praktyce można
    powiedzieć, że jest to równianie, a nie nierówność.

    A jeśli dynamika działalności gospodarczej powoduje, że przez 3 dni w
    miesiącu pasywa przewyższają o 30% aktywa, to jest to raczej powód do
    zwiększenia aktywów. Po coś jednak ten art. 11 puin istnieje i nie można
    zawsze tłumaczyć się dynamiką.

  • 16. Data: 2008-03-07 21:58:34
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > zaspokojenie wierzycieli. Stąd wniosek, że członek zarządu powinien
    > odpowiadać za całość długów spółki, jeśli nie spełni swojego obowiązku.

    Tylko obawiam się, że gdyby rzeczywiście jakaś firma stosowała, to
    musiałaby złożyć wniosek o upadłość w momencie pierwszej lepszej,
    czasowej utraty płynności finansowej, która jest przecież całkowicie
    normalnym zjawiskiem. A złożenie wniosku o upadłość powoduje, że dla
    wielu innych firm, firma go składająca przestaje być postrzegana jako
    wiarygodny partner do interesów.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 17. Data: 2008-03-08 08:20:16
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 21:39:21 +0100, Johnson napisał(a):

> [...]
    > art. 299 ksh), lecz za swoje własne zobowiązanie, powstałe na skutek
    > zawinionego wyrządzenia szkody (deliktu)

    Mam na myśli raczej to, że rozumując art. 299 ksh w sposób przedstawiony
    przez Liwiusza w pkt. 2, doszlibyśmy do wniosku, że de facto członek
    zarządu nie dostanie po kościach za to, że jest nieudacznikiem.

  • 18. Data: 2008-03-08 08:21:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > nie dostanie po kościach za to, że jest nieudacznikiem.

    Jak już mówiłem bycie nieudacznikiem nie jest karalne :) To dopust boży.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 19. Data: 2008-03-08 08:25:19
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 22:58:34 +0100, Any User napisał(a):

> [...]
    > normalnym zjawiskiem. A złożenie wniosku o upadłość powoduje, że dla
    > wielu innych firm, firma go składająca przestaje być postrzegana jako

    Rzecz w tym zatem, aby zarząd dbał o to, by do takiej sytuacji nie
    doszło. Jednym ze sposobów jest dokapitalizowanie spółki, ale fakt, że tu
    zarząd może mieć niewiele do powiedzenia, jeśli wspólnicy się nie zgodzą.
    Wówczas nie pozostaje nic innego jak zrezygnować ze stanowiska *przed*
    popadnięciem w niewypłacalność.

  • 20. Data: 2008-03-08 08:28:32
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 22:01:50 +0100, Johnson napisał(a):

> [...]
    > postępowania układowego wierzyciel nie poniósł szkody". Czyli jakby
    > zgłosił wniosek o upadłość to i tak byłoby w istocie to samo.

    Ja czegoś nie rozumiem: owszem, wskutek niezłożenia stosownego wniosku
    rozmiar szkód się nie powiększa (bo jest konstans jeśli chodzi o bilans
    spółki), ale jednak wierzyciel ma stratę wynikającą z tego, że spółka nie
    spłaca zobowiązań.
    IMHO w takiej sytuacji nie ma przyczyn, dla których członek zarządu
    mógłby się uchylić przed naprawieniem całej szkody.

    BTW dla mnie jest ciekawsza sprawa: założenie, że na podobnych zasadach
    odpowiada likwidator za długi powstałe przed objęciem przezeń zaszczytnej
    funkcji (bo nie dyskutuję ze szkodami wyrządzonymi podczas likwidacji,
    chociaż to chyba nie znajduje uzasadnienia w przepisie).