  • 1. Data: 2004-11-20 18:06:59
    Temat: Sad Grodzki
    Od: "Butcher" <b...@g...pl>

    Witam! Mam kilka pytan.
    1) Kto moze zalozyc (i komu) sprawe w sadzie grodzkim? (chodzi o naruszenie
    Art. 51 KC, sasiedzi ciagle sie skarza i przysylaja policje o rzekoma
    glosnosc w moim mieszkaniu, policja ciagle zwraca uwage i straszy sprawa w
    grodzkim)
    2) Ile kosztuje zalozenie sprawy w grodzkim?
    3) Ile moze ciagnac sie taka sprawa, jaki moze byc wymiar kary (Art. 51 KC)
    i konsekwencje ukarania (jakies wpisy w papiery?)
    4) Czy mam obowiazek wpuscic policje do chaty? Jesli nawet wiadomo, ze ktos
    jest w domu, bo swiatla sie pala i slychac jakies glosy ze srodka to czy
    musze wpuszczac policje, a jesli nie wpuszcze to czy moge miec z tego powodu
    jakies dodatkowe nieprzyjemnosci?
    5) Czy policja, jesli juz wtargnie do domu (bo przypadkowo ktos ich spusci
    ;] ) ma prawo mnie wylegitymowac i spisac?
    Z gory dzieki za wszelka pomoc!

    Butcher

  • 2. Data: 2004-11-20 19:22:41
    Temat: Re: Sad Grodzki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Butcher" <b...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cno12a$pho$1@opal.icpnet.pl...

> [...]
    > Art. 51 KC, sasiedzi ciagle sie skarza i przysylaja policje o rzekoma
    > glosnosc w moim mieszkaniu, policja ciagle zwraca uwage i straszy sprawa w

    Policja raczej straszy w kontekście odpowiedzialności za wykroczenie. Czemu
    kodeks cywilny?

    > 2) Ile kosztuje zalozenie sprawy w grodzkim?

    Nic.

    > 3) Ile moze ciagnac sie taka sprawa, jaki moze byc wymiar kary (Art. 51
    KC)
    > i konsekwencje ukarania (jakies wpisy w papiery?)

    Aha, nie kc, a kw - kodeks wykroczeń. Konsekwencje są takie, że grzywnę
    trzeba zapłacić.

> [...]
    > jest w domu, bo swiatla sie pala i slychac jakies glosy ze srodka to czy
    > musze wpuszczac policje, a jesli nie wpuszcze to czy moge miec z tego

    No, raczej tak. Jak im otworzysz, to zgodnie z art. 41 kpow mogą Cię
    pouczyć. Albo mandat za 20 zł nałożyć. Jak nie otworzysz, to nawet im szansy
    nie dajesz. Spotkanie przed sądem raczej pewne. A Sąd za lecenie w kulki z
    organem, to sięga po te kary z górnej półeczki.

    > 5) Czy policja, jesli juz wtargnie do domu (bo przypadkowo ktos ich spusci
    > ;] ) ma prawo mnie wylegitymowac i spisac?

    Ba, nawet mają prawo zatrzymać jako sprawcę wykroczenia, jeśli inaczej nie
    będzie można ustalić Twojej tożsamości.Choć to raczej mało prawdopodobne,
    ale jednak się zdarza.

  • 3. Data: 2004-11-20 19:49:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Policja raczej straszy w kontekście odpowiedzialności za wykroczenie. Czemu
    > kodeks cywilny?

    Chyba mu się pomieszało z KW.

    51 KW to właśnie ogólnie 'zakłócanie spokoju', o ile dobrze pamiętam :)

  • 4. Data: 2004-11-20 19:54:51
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <cno66j$kgq$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:

    > pouczyć. Albo mandat za 20 zł nałożyć. Jak nie otworzysz, to nawet im szansy

    Mi się obiło o uszy, że 200zł, ale to z prasy jest więc nie wiem jak
    wiarygodne.

    Renata

  • 5. Data: 2004-11-20 19:55:55
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    > No, raczej tak. Jak im otworzysz, to zgodnie z art. 41 kpow mogą Cię
    > pouczyć. Albo mandat za 20 zł nałożyć.

    Albo zastrzelić, jak tych dwóch chłopaków, którzy im się nie zatrzymali w
    Poznaniu, chyba że strzelisz pierwszy w obronie własnego życia.

    > Jak nie otworzysz, to nawet im szansy nie dajesz. Spotkanie przed sądem
    raczej pewne.
    > A Sąd za lecenie w kulki z
    > organem, to sięga po te kary z górnej półeczki.

    Np. kara śmierci dla niewinnej dziewczyny, która sprzedawała gofry na
    Juvenaliach w Łodzi i ochroniarza za to, że znaleźli się pomiędzy zbuntowaną
    młodzieżą, która dosyć już ma tego ciągłego kanciarstwa i afer SLD. Wyrok na
    postrach wykonał "dzielny policjant - prawa ręka sądu". Nie chcę już nudzić,
    ale proszę pamiętać o wyroku śmierci na księdza Jerzego za mówienie prawdy
    na kazaniach o niesprawiedliwości w Polsce, wykonanym przez policjantów z
    SB.

    Lepiej przyciszyć to disco, albo jeżeli pan jest cicho, a ci sąsiedzi
    naprawdę pomawiają pana z czystej ludzkiej komunistycznej złośliwości rodem
    z SLD (te przypadki patologiczne nie są mi obce), to radzę ściągnąć do
    pomocy oddział Marines US Army, bo z niektórymi policjantami nie da się
    wygrać ani grzecznymi słowami, ani gołymi rękami nawet gdy jest się
    niewinnym.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz Kruk, Ph.D.

  • 6. Data: 2004-11-20 20:54:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Nie chcę już nudzić,

    Chwała Bogu, ze choć dostrzegasz to, ze się nudny robisz.

  • 7. Data: 2004-11-20 21:42:27
    Od: "Butcher" <b...@g...pl>

    Sorry, faktycznie pomieszaly mi sie kodeksy - chodzi o KW.

  • 8. Data: 2004-11-20 22:11:21
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    > Chwała Bogu, ze choć dostrzegasz to, ze się nudny robisz.

    Prawo jest dla mnie nudne i niesprawiedliwe. To chciałem oznajmić.
    Szczerze muszę powiedzieć, że dużo nudniejsze niż informatyka, czy fizyka.
    Nie ma w nim wielu nowości, brak dynamicznego rozwoju. Jedynie czasami nowe
    fragmenty zapisów (np. o zakazie wpuszczania gołębi na portret i pomnik
    Lenina), potem powroty do starego i tak dalej jak na huśtawce.
    To jest oczywiście moja subiektywna opinia.
    Nic dziwnego, że mój były szkolny kolega prokurator z żalu, że wybrał taki
    kierunek studiów i z nudów rozpił się, potrącił kogoś na pasach w stanie
    wskazującym, przedstawił sę innym nazwiskiem - szkolnej "ofiary losu", po
    czym założył sobie księgarnię. Zawsze był pełen energii i dowcipu. To prawo
    go chyba dobiło.

    Grzegorz Kruk, Ph.D.

  • 9. Data: 2004-11-20 22:37:37
    Od: Lukasz <s...@f...onet.pl>

    Witam,

    W liscie datowanym 20-11-2004 <mid:cnoffb$15b$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Ph.D.(g...@t...pl)napisal(a):

    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > [...]

    Miales juz chyba nie nudzic...

    --
    Pozdrawiam,
    Lukasz mailto:s...@f...onet.pl

    Zalaczniki:
    1) <none>

  • 10. Data: 2004-11-20 22:50:55
    Od: "Grzechu" <t...@g...pl>

    > 1) Kto moze zalozyc (i komu) sprawe w sadzie grodzkim?

    To nie KC - Kodeks Cywilny tylko KW - Kodeks Wykroczen. Sprawe kieruje
    Policja o ile sasiedzi zloza zawiadomienie oficjalne na komisariacie (zgodza
    sie byc swiadkami w sprawie). Jesli tego nie zrobia a policja bedzie slyszec
    halas po 22 to teoretycznie moze przeciwko Tobie wniesc wniosek o ukaranie
    do Sadu Rejonowego Wydzialu Grodzkiego ale raczej sie to nie zdarza. Co
    najwyzej przyjda, zadzwonia do drzwi, poucza lub ukaza mandatem.

    > 2) Ile kosztuje zalozenie sprawy w grodzkim?

    Zlozenie sprawy nie kosztuje nic gdyz jest to sad powszechny. Jednak jesli
    przegrasz sprawe to sad oprocz nalozonej grzywny, ograniczenia wolnosci lub
    kary aresztu moze obciazyc cie kosztami postepowania (niekiedy wiekszymi niz
    grzywna)

    > 3) Ile moze ciagnac sie taka sprawa, jaki moze byc wymiar kary

    Taka sprawa w sadzie rozpocznie sie prawdopodobnie po roku od momentu kiedy
    zostaniesz wezwany pisemnie na Komisariat Policji i zostana ci postawione
    zarzuty do ktorych musisz sie ustosunkowac. Niekoniecznie jednak postawienie
    zarzutu wiaze sie ze skierowaniem sprawy do sadu. Policja nie musi tego
    zrobic, bo np. powiesz takie madrosci, ze nie bedzie mozna ci udowodnic, ze
    zaklocasz cisze zlosliwie, a tylko to jest podstawa ukarania - OBWINIONY
    MUSI ZAKLOCAC CISZE ZLOSLIWIE i trzeba mu to udowodnic. Przypadkowe
    zaklocanie nie nadaje sie do sadu, chociaz oczywiscie policja ma prawo
    wyslac wniosek o ukaranie, ale mozesz wowczas bronic sie przed sadem. Jezeli
    zapadnie wyrok niekorzystny dla Ciebie (na pierwszym lub drugim posiedzeniu)
    to masz prawo sie odwolac do Sadu Okregowego. Przed tym sadem rozstrzygane
    bedzie jednak jedynie to, czy Sad I instancji prawidlowo podciagnal stan
    faktyczny pod przepisy prawne. Przed Sadem Okregowym nie mozesz juz
    udowadniac, ze robiles cos niezlosliwie itd. Tam nie liczy sie stan
    faktyczny a stan prawny i z reguly dlatego podtrzymywany jest wyrok I
    instancji.Post. w sprawie o wykroczenia toczy sie w dwoch instancjach. Nie
    mozesz wiec odwolywac sie juz od wyroku Sadu Okregowego.

    > i konsekwencje ukarania (jakies wpisy w papiery?)

    Przez dwa lata jestes w rejestrze sadowym, ze byles ukarany o zaklocanie
    ciszy. Wykroczenie jednak nie ciagnie za soba zadnych powazniejszych
    konsekwencji. Z reguly poprostu placisz zasadzona grzywne.

    > 4) Czy mam obowiazek wpuscic policje do chaty?

    Tylko nakaz prokuratorski pozwala policji wejsc do Twojego mieszkania. Nie
    musisz im otwierac ani wogole wychodzic nawet jak masz wlaczone swiatlo itp.
    Czasami policja moze wejsc bez nakazu, jezeli ma uzasadnione popelnienie
    przestepstwa, w gre wchodzi zdrowie i zycie ludzkie, majatek... ale to cie
    nie dotyczy. Nie musisz otwierac policjantowi. Jesli i tak beda chcieli z
    Toba rozmawiac wysla ci wezwanie na komisariat. Od 22 do 6 wogole policja
    nie ma prawa wejsc do mieszkania, czyli nawet jak otworzysz, musza gadac z
    Toba na klatce.

    > jakies dodatkowe nieprzyjemnosci?

    Praktycznie nie.

    > 5) Czy policja, jesli juz wtargnie do domu (bo przypadkowo ktos ich spusci
    > ;] ) ma prawo mnie wylegitymowac i spisac?

    Tak, policja ma prawo legitymowac, spisywac itp.

    Powodzenia.
    P.S. Najlepiej unikac glosnych zachowan w nocy jak i w dzien i starac sie
    zrozumiec sasiadow ktorym przeszkadzasz. Poza tym oczywiscie dobrze jest
    wspolpracowac z policja i przestrzegac obowiazujacego prawa. Pamietaj, ze
    wszystko co jest ci zarzucane musi zostac udowodnione abys zostal ukarany a
    wystapic musi conajmniej domniemanie ze to ty zaklocasz cisze by policja
    skierowala wniosek przeciwko tobie do sadu. Zycie jednak nie czesto jest
    takie proste.