  • 261. Data: 2024-08-09 20:44:32
    Temat: Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak nie?

    "W pewnej wiosce mieszkał sobie gospodarz, który miał kurnik. Co noc do
    tego kurnika przychodził sprytny lisek i pożerał jedną kurę albo koguta,
    zależy na co miał chrapkę. I tak to trwało miesiącami, aż pewnego dnia
    gospodarz
    schwytał liska i zapytał:
    - Czy to ty wyjadasz stopniowo mój drób?
    Na co sprytny lisek odpowiedział:
    - Nie!
    A tak naprawdę to był on."

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 262. Data: 2024-08-09 20:46:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 15:50, nadir pisze:

    > Nadal piłka jest po stronie kobiety.

    Wiem jak jest (choć wcale nie do końca jak piszesz) - zastanwaiam się
    jak powinno być.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 263. Data: 2024-08-09 20:48:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 9 Aug 2024 20:21:03 +0200, Shrek wrote:
    > Dla odmiany powiem, że ja w liceum chodziłem na religię jako "wolny
    > słuchacz". Nie zapisałem się, religia była w okienku (po niej miałem
    > fakultet). Katecheta (świecki) był na tyle fajny że po prostu we trójkę
    > zostawaliśmy bo on ciekawie gadał i chyba uważał że nasz sprzeciw w
    > dyskusji jest ciekawszy niż milczenie tych cielaków;)
    >
    > Ps - jeśli bóg by istnial to musiałby być niezłym chujem - ten całkiem
    > dobry i porządny człowiek zginął w wypadku i to wcale nie miłą i szybką
    > śmiercią:(

    No ale przecież śmierć dla katolika to w zasadzie nagroda.
    Rozpoczyna życie wieczne, szczęsliwe ...

    J.

  • 264. Data: 2024-08-09 20:50:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Krynico mądrości! Nie przyszło Ci do głowy, że komisja poborowa od
    > czasów zawieszenie Zasadniczej Służby Wojskowej nie ma nic wspólnego z
    > poborem żołnierzy do wojska w czasie pokoju?

    Krynico mądrości - załóżmy że kodeks karny ustala że kobiety nie ponoszą
    odpowiedzialności. Twoim zdaniem nie ma tu dysktyminacji, bo przecież
    dopóki nie popełnisz przestępstwa to cię to nie dotyczy. Pewnie nierówny
    wiek emerytalny nie jest dyskryminacją mężczyzn, bo większość nie jest
    na emeryturze?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 265. Data: 2024-08-09 20:58:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 20:48, J.F pisze:

    > No ale przecież śmierć dla katolika to w zasadzie nagroda.
    > Rozpoczyna życie wieczne, szczęsliwe ...

    Taa. Zawsze mnie to bawi, że we wszystkich religiach śmierć jest
    początkiem życia wiecznego a jednocześnie wszyscy z tego powodu
    rozpaczają a pomoc w kupieni biletu do raju jest grzechem cieżkim czy
    jak im tam:P Banda hipokrytów;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 266. Data: 2024-08-09 21:27:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 18:06, J.F pisze:
    > No bo jak chcesz ustalic członków Koscioła?

    Też nie wiem. Co więcej nie za bardzo odczuwam taką potrzebę. Przed
    wojną odczuwano, co Niemcom doskonale ułatwiło wymordowanie Żydów. Od
    tego czasu jest to dość drażliwy temat. Bo gdyby nie to, to sposobów
    jest masa.

    > Skoro się tam dopisuje bierzmowania, małżeństwa i inne sakramenta,
    > to chyba jest ...

    To jest w zeszytach prowadzone. Jakbyś chciał znaleźć Jana KOWALSKIEGO
    nie wiedząc, gdzie go chrzczono, to może być problem.

    > No, mamy obowiązek szkolny. Ale to akurat szkoły i kuratoria liczą.

    Pewnie masz rację, tylko ja pytam w kontekście ewidencjonowania
    wiernych. Jakby mieli ewidencję, to chyba by liczyli ilu wiernych chodzi.

    > Po kolędzie przychodzi do Ciebie ksiądz z kartoteką.

    No właśnie już od lat nie.

    > Wiec kartoteki mają, ale ta akurat jest parafialna, i może być dość
    > złudna.

    No właśnie. To, o czym tu mowa, to są księgi parafialne. Zdarzało mi się
    z tego korzystać. To taki zeszyt, w którym wpisujesz chrzest i potem w
    odpowiednich rubrykach koniecznie piórem dopisujesz. Nie będę się
    kłócił, ale chyba I Komunii nie ma, bo do Bierzmowania dostarczasz
    świadectwo. Bierzmowania też chyba nie ma, bo chcieli do ślubu
    zaświadczenie. U mnie w klasztorze mnie uświadomili, że proboszczowie
    wysyłają wiernych po te zaświadczeni, a to jest obowiazek księdza
    udzielającego ślubu, by sobie to zebrać - sam biorący ślub ma obowiązek
    tylko wskazać parafię, w której dostępował do tych sakramentów. Dlatego
    też wydaje mi się, że nie odnotowują tego na bieżąco w księdze chrztu,
    ale na pewno odnotowują wydanie zaświadczenia o chrzcie celem ślubu, bo
    jest skomplikowana procedura na wypadek jego zgubienia.

    > Jest ryzyko. A nawet jak pochowani po katolicku, to nie wiem, czy
    > propaguje do tych ksiąg chrztów. To juz nie średniowiecze, że całe
    > życie w jednej parafii.

    Dokładnie. Ja każdy z sakramentów w innej parafii miałem.

    > Wow, slyszałem o takich chrztach, ale żeby od razu kilku kolegów ?
    > Jakaś aktywna sekta ?

    Akurat różne. To teraz w Polsce dość popularne.

    > Nie składał wniosków czy powiadomien, to ciągle katolik ?

    No właśnie. I tyle warta ta ewidencja. Równie dobrze mogliby sobie
    skopiować bazę od operatorów telekomunikacyjnych przykładowo.

    > Ano, w imię protestów niektórzy dokonywali apostazji. Ponoć nie było
    > łatwo, ale teraz RODO ?

    Nie będę się kłócił. Gdzieś widziałem wzmiankę o tym, ze akurat związków
    wyznaniowych to nie dotyczy.

    > To chyba nadal jest obowiązek księdza, ale była przerwa covidowa.

    Ale księdza, a nie wiernego. Osobiście mam niezbyt pochlebne zdanie o
    tym obowiązku. Zdarza mi się kawę wypić z księdzem i to częściej, niż
    raz w roku. Sensu obowiązkowej wizytacji nie pojmuję.

    > A teraz jeszcze coś się zmieniło https://www.money.pl/gospodarka/
    > kopia-chcesz-przyjac-ksiedza-musisz-sie- postarac-i-wyjsc-z-
    > domu-6978581584505344a.html "przykład parafii w Warszawie, która
    > oczekuje od wiernych z nowych bloków, że zgłoszą się do kancelarii i
    > poinformują księży o tym, że chcą przyjąć kolędę w okresie
    > noworocznym." Księży za mało, antykatolików za dużo, i ksiądz za
    > często jest obrażany, czy jakis obywatel ich oskarżył?

    Jak ktoś księdza przyjąć nie chciał, to mu nie otwierał. O wejściach
    siłowych nie słyszałem. Przecież oni ogłaszają, kiedy przyjdą. Przed
    księdzem idzie dziecko i pyta, czy się przyjmie. No przynajmniej u nas
    tak to wygląda.

    Ksiądz, to po prostu gość. Trzeba być niezłym burakiem, by swojego
    gościa obrażać, ale pewnie i tak się tacy oszołomi zdarzali. Były
    udziwnienia opisywane w Internecie, ze masz przykładowo w butach i
    krawacie oczekiwać, ale jeśli to się komuś ne podoba, to może
    księdza nie przyjąć, albo być w papciach - przecież klątwą nie będzie
    rzucał. Te żądania, które w Internecie widziałem były raczej sugestiami,
    niż poleceniami - które oczywiście urastały do jakiś nakazów w oczach
    tych, co je publikowali.

    > Cos tam słyszałem o laptopach, ale moze to plotki. spięcie z
    > telefonem wymaga programistów ... ale kościół liczny i bogaty, to
    > jest http://ecclesiasoftware.com/solutions/for-parishes/p
    arish-
    > files-4/ Kiedys smartfonów nie było, a laptopy już były.

    Ale ciekawostka - na tym obrazku są "wstąpienia / wystąpienia".
    Natomiast zrobienie takiej tabelki, to nie jest jakaś szczególnie trudna
    sprawa.

    Znalazłem tam coś takiego: Baza danych Programu Parafia Ewid znajduje
    się na dysku twardym komputera Użytkownika lub w obrębie jego sieci
    lokalnej niemającej połączenia z Internetem. Parafia Ewid 4 nie jest
    aplikacją internetową, ponieważ dane zapisane w bazie nie są
    zlokalizowane na serwerze zewnętrznym. Ja rozumiem, że pliki są na dysku
    lokalnym. Ale kto i w jaki sposób ogarnia brak dostępu do Internetu lub
    umieszczenie tego na dysku sieciowym?

    No i druga sprawa, czy program ma możliwość eksportu danych. Bo aż się
    prosi coś takiego. Natomiast nie wiem, czy ów program wyklucza
    prowadzenie ksiąg w formie papierowej.

    > Wizyty trzeba odnotowywać, porządek musi być ?

    Mnie się wydaje, że raczej chodziło o to, by sprawiać wrażenie, ze ksiądz
    w ogóle wie, do kogo przyszedł.

    > Kartotekę jednak ma, to może wiedziec kogo odwiedza.

    Dokładnie.

    > Znajomi dom zbudowali na wsi, to zaraz jakiś sąsiad przyszedł i
    > wręczył im ... harmonogram sprzątania kościoła ?

    Też o tym słyszałem. Tylko, to nei zawsze jest inicjatywa księdza.
    Często to jest domena miejscowych "aktywistów" parafialnych, którzy mogą
    w imieniu Rady Parafialnej zarządzać - choćby sprzątaniem kościoła. Te
    harmonogramy bywają różne. Znam coś takiego, jak harmonogram adoracji
    Najświętszego Sakramentu. Zrobiono harmonogram ciągłej adoracji i
    koleżanka miała środek tygodnia 2~3 rano. Musisz w środku nocy dotrzeć
    do kościoła i wrócić. To akurat wiejska parafia, a zatem jeśli ktoś nie
    ma samochodu, to zaczyna być problem. W wiejskich parafiach trafiają się
    takie pomysły. W miejskich mniej. No i tu z różnych powodów ludzie nie
    chodzą do swoich kościołów parafialnych.

    > Do planowania, do analizy spadku przychodów, może do planowania
    > akcji propagandowych, a może są na to za głupi/są ponad to ...
    > Może i warto, ale nie wiem czy jest taki zwyczaj.

    Też nigdy się nad tym nie zastanawiałem.

    > Mają tam jakies spotkania branżowe, mozna się wymieniac pomysłami.

    Zdrowy rozsądek by to nakazywał. Zresztą, to chyba w większości takich
    masowych zawodów. Imprezy policyjne, choćby nie wiem, jak planowano, ze
    się o robocie nie gada zawsze zaraz się kończą gadaniem o robocie.

    > Redemptorysci chyba nawet bardziej. Ksiądz Rydzyk dobrze wypełnia
    > misję ?

    W moim rejonie nie kojarzę ich. W Toruniu raz byłem kilkanaście lat
    temu, by zobaczyć ten przybytek w ramach przejazdu znad morza i
    zwiedzaniu Torunia.

    > Plotki różne krążą, ale ze plotki, to może nie piszmy.
    > stawka podatku przez parę lat nie wzrosła. Coś innego zabrał ?
    > A może po prostu szczęsliwe lata gospodarki ..

    Podniosą Ci akcyzę na paliwo i tyle. W cuda nie wierzę.

    > A to Twój problem? Niech się biskup martwi ?

    Mój, bo będę to finansował.

    > Przy czym oni na razie są finansowaniu tylko częsciowo ...

    To Ci się tylko tak wydaje. Przecież nie produkują nic, co by mogli
    sprzedawać. Wcześniej sprzedawali odpusty, Sprzedawali szczątki
    świętych. Teraz już chyba ne ma popytu na takie rzeczy.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 267. Data: 2024-08-09 21:31:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 19:06, Shrek pisze:
    > Hmmm... A zdarzały się? Naprawdę chcesz się wgłębiać na przyklad w to
    > jak Maryja będąc poślubiona Juzefowi została niepokalanie poczęta przez
    > "ducha świętego"?

    Wiesz, ile ja znam takich sytuacji dzisiaj? Tylko mniej są opisywane.
    :-) Dokąd są osoby, które w to wierzą, to już jest ich sprawa.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 268. Data: 2024-08-09 21:53:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 18:12, J.F pisze:

    > 54% jest bardzo niepokojące, jak na kraj w którym rzekomo jest 90%
    > katolików .. i kiepsko rokuje na przyszłość ?

    Bo ja wiem? Jak pamiętam moją szkołę średnią, to też z tą frekwencja
    szału nie było. Religia była kilkaset metrów od szkoły. Masa kolegów
    dojeżdżających spieszyła się i nie chodzili.

    Chyba w czwartej klasie ksiądz, chcąc podnieść frekwencję, obiecał, że
    uczestniczący dostaną Świadectwa kursu przedmałżeńskiego. Potem się z
    tego wycofał, w konsekwencji czego w piątej klasie, to już symbolicznie
    bywaliśmy tam.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 269. Data: 2024-08-09 22:01:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wiesz, ile ja znam takich sytuacji dzisiaj?

    Oczywiście że znasz. Tylko ciężkim frajerstwem jest twierdzić że
    małżonkę zapłodnił duch święty:P Takie to cuda:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 270. Data: 2024-08-09 22:07:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2024 o 20:58, Shrek pisze:
> [...]
    > początkiem życia wiecznego a jednocześnie wszyscy z tego powodu
    > rozpaczają a pomoc w kupieni biletu do raju jest grzechem cieżkim czy

    Szacuje się, że około 25% do 30% ludzi na świecie wierzy w reinkarnację,
    więc trochę trudno uznać, ze wszystkie religie utrzymują, ze śmierć jest
    początkiem wiecznego życia. Możemy ewentualnie uznać, ze wszystkie
    Tobie znane.

    Znam wiele wesel, na których ktoś się popłakał, a przecież z założenia
    nie z tego powodu, ze to takie okropne wydarzenie. Jak ludzie wyjeżdżali
    za "wielką wodę", to też płakano z powodu rozstania, a podobno tam miało
    być lepiej.

    Tak więc nie podzielam Twojego stanowiska.
    --
    (~) Robert Tomasik