  • 1. Data: 2002-12-05 19:17:46
    Temat: [SA] osobowość prawna przed rozpoczęciem działalności statutowej?
    Od: "Aleksander" <s...@o...pl>

    czy sad rejestrowy wyda mi dokumenty rejestrowe kilka miesięcy
    przed rozpoczęciem działalności i czy możliwa jest sytuacja, by
    spółka zanim zacznie działać, już miała osobowość prawna i np.

    1) mogła zawrzeć z TP SA umowę o linie firmowa 0804
    2) po zawarciu umowy zmienić nazwę spółki np. na "0804654321"
    3) faktyczna działalność rozpocząć po kilku miesiącach

    pozdrawiam
    Aleksander

  • 2. Data: 2002-12-07 16:10:03
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aleksander" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > czy sad rejestrowy wyda mi dokumenty rejestrowe kilka miesięcy
    > przed rozpoczęciem działalności i czy możliwa jest sytuacja, by
    > spółka zanim zacznie działać, już miała osobowość prawna i np.

    Spółka uzyskuje osobowośc prawną w momencie wpisu do rejestru. Działalność
    nie ma tu nic do rzeczy, szczególnie, że, jak większość niefachowców, mylnie
    pojmujesz dziłalalność, o czym dalej.

    > 1) mogła zawrzeć z TP SA umowę o linie firmowa 0804

    Oczywiście, ale zawarcie takiej umowy jest własnie prowadzeniem
    działalnosci. Powszechne jest mniemanie, że "prowadzenie działalności"
    rozpoczyna się dopiero w momencie np. pierwszej sprzedaży. Błąd. Zawieranie
    umów, zakup materiałów itp to jak najbardziej prowadzenie działalności.

    > 2) po zawarciu umowy zmienić nazwę spółki np. na "0804654321"

    A czemu nie?

    > 3) faktyczna działalność rozpocząć po kilku miesiącach

    Patrz wyżej.

    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-08 00:00:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Dec 2002, Depilator wrote:
    [...]
> [...]
    >+ umów, zakup materiałów itp to jak najbardziej prowadzenie działalności.

    Miło mi że w moich poglądach nie jestem osamotniony :)
    (choc na *.podatki często tak to wygląda ! - a problem
    pojawia się w związku z momentem konieczności deklarowania
    VAT/nieVAT).
    Masz jakiś wyrok na poparcie ? byłbym wdzięczny :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (CC: mile widziane, choć staram się czytac jak tylko mogę !)

  • 4. Data: 2002-12-08 12:45:29
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> wrote in
    anpol.com.pl:

    > On Sat, 7 Dec 2002, Depilator wrote:
    > [...]
    >
    > Milo mi ze w moich poglądach nie jestem osamotniony :)
    > (choc na *.podatki czesto tak to wygląda ! - a problem
    > pojawia sie w związku z momentem konieczności deklarowania
    > VAT/nieVAT).
    > Masz jakiś wyrok na poparcie ? bylbym wdzieczny :)
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd
    > (CC: mile widziane, choc staram sie czytac jak tylko moge !)

    Moim zdaniem zaden wyrok nie jest tu potrzebny.Wystarczy tylko spojrzec na art.11
    ksh i juz wiadomo ze jak najbardziej przed rejestracja spolka w organizacji moze
    prowadzic dzialalnosc,nabywac prawa,zaciagac zobowiazania itd.A co do podatkow to
    mysle (chociaz moge sie mylic)ze wg ogolnej reguly ksiegi rachunkowe otwiera sie z
    dniem rozpoczecia dzialalnosci (czyli rozpoczecia faktycznej dzialalnosci),a dzien
    wpisu do rejestru jest takim ostatnim dniem jesli chodzi o zalozenie tych ksiag.

    - PzKw Panther Pawel -
    - gg 2561349 -

  • 5. Data: 2002-12-08 19:52:29
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > On Sat, 7 Dec 2002, Depilator wrote:
    > [...]
    Zawieranie

    > Miło mi że w moich poglądach nie jestem osamotniony :)

    Bo to są jedyne słuszne poglądy :-)))

    > (choc na *.podatki często tak to wygląda ! - a problem
    > pojawia się w związku z momentem konieczności deklarowania
    > VAT/nieVAT).

    Ja też miewam pytania odnośnie zadeklarowanej w zgłoszeniu do Ewidencji DG
    daty rozpoczęcia działalności. No ale fakt - obowiązek zgłoszenia
    podatkowego to najważniejszy problem z tym związany.

    > Masz jakiś wyrok na poparcie ? byłbym wdzięczny :)

    Niestety nie mogę znaleźć nic pod ręką, ale zapytam przyjaciół z ISP
    Modzelwski - pewnie pomogą :-) Jak coś będę miał, to dam znać.

    > Pozdrowienia, Gotfryd
    > (CC: mile widziane, choć staram się czytac jak tylko mogę !)

    OK,

    Depi.

  • 6. Data: 2002-12-08 20:04:57
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns92DE8C247763Epawelnjgwppl@193.42.231.152...

    > Moim zdaniem zaden wyrok nie jest tu potrzebny.

    Zawsze się przyda.

    >Wystarczy tylko spojrzec na art.11
    > ksh i juz wiadomo ze jak najbardziej przed rejestracja spolka w
    organizacji moze
    > prowadzic dzialalnosc,nabywac prawa,zaciagac zobowiazania itd.

    Ale tu chodzi o sytuacje juz _po_ rejestracji.

> [...]
    otwiera sie z
    > dniem rozpoczecia dzialalnosci (czyli rozpoczecia faktycznej

    Ignotum per ignotum? Ocywistym jest, przynajmniej dla mnie, że rozpoczęcie
    działalności jest pewnym stanem faktycznym i zachodzi wtedy, kiedy w imieniu
    danego podmiotu/osoby i dokonuje się pierwszej czynności prawnej. A ludziom
    się wydaję, że rozpoczęcie działalności jest albo ta data w
    zgłoszeniu/wniosku ( jurydyczny nonsens ) albo jak prowadzą sklepik w
    warzywami, to dopiero jak sprzedadzą pierwsza marchewkę. I co dziwne, zakupu
    tej marchewki wcale nie uważają za "działalność" :-)

    > a dzien
    > wpisu do rejestru jest takim ostatnim dniem jesli chodzi o zalozenie tych
    ksiag.

    A tu juz mnie zgubiłeś? Dlaczego niby tak? I co ma wpis do rejestru z
    księgami?

    Depi.

  • 7. Data: 2002-12-08 20:51:58
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "Depilator" <m...@p...onet.pl> wrote in

    > ksiag.
    >>
    > A tu juz mnie zgubileś? Dlaczego niby tak? I co ma wpis do rejestru z
    > ksiegami?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > --
    > Depi.
    Wlasnie ciezko mi powiedziec co ma wspolnego wpis z ksiegami ale taka opinie
    wyczytalem w komentarzu do ksh w czesci dotyczacej spolki z o.o. na stronie
    175,wydawnictwo Lexis Nexis.Cytuje:"...Zastosowanie powinna miec ogolna regula
    wskazana w art.12 ust.1 ustawy o rachunkowosci ze ksiegi rachunkowe otwiera sie na
    dzien podjecia dzialalnosci.Nalezy uznac,ze otwarcie ksiag rachunkowych powinno
    nastapic wedle faktycznie podjetej dzialalnosci,aczkolwiek najpozniej na dzien
    zarejestrowania spolki.Dzien zarejestrowania spolki moze byc najpozniejszym
    dniem,na ktory otwiera sie ksiegi rachunkowe,jednakze jako ostatni
    mozliwy..."koniec cytatu.Polemizowac nie bede :).W kazdym razie dalej autor w tym
    komentarzu podaje jakis wyrok przedwojenny wyrok NTA w tym zakresie dotyczacy
    podatku dochodowego a potem wyskakuje z ostatnim zdaniem,ze od 1 stycznia 2002
    sprawa ta nie bedzie juz budzic watpliwosci poniewaz zgodnie ze zmianami w ustawie
    o rachunkowosci za dzien podjecia dzialalnosci nalezy rozumiec dzien pierwszego
    zdarzenia wywolujacego skutki o charakterze majatkowym lub finansowym.

    - PzKw Panther Pawel -
    - gg 2561349 -

  • 8. Data: 2002-12-09 14:37:19
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns92DEDE9EA32CCpawelnjgwppl@193.42.231.152...
> [...]
    regula
    > wskazana w art.12 ust.1 ustawy o rachunkowosci ze ksiegi rachunkowe

    No i dotąd się zgadzam.

    > Nalezy uznac,ze otwarcie ksiag rachunkowych powinno
    > nastapic wedle faktycznie podjetej dzialalnosci,

    O! Dokładnie tak!

> [...]
    > dniem,na ktory otwiera sie ksiegi rachunkowe,jednakze jako ostatni
    > mozliwy..."koniec cytatu.Polemizowac nie bede :).

    A ja nie widze zupełnie przepisu, który by to nakazywał. BYłoby to
    domniemanie, że spółka zarejestrowana prowadzi faktyczna działalność, a
    wcale nie musi ( według mnie ).

> [...]
    pierwszego
    > zdarzenia wywolujacego skutki o charakterze majatkowym lub finansowym.

    No właśnie. A że 1.01.2002 już był, to chyba nie powinno juz byc wątpliwości
    żadnych. :-)))

    Depi.