  • 1. Data: 2002-12-05 19:16:16
    Temat: [SA] CZY MOZNA APORTOWAC MIESZKANIE DO SPOLKI Z O. O. lub SA?
    Od: "Aleksander" <s...@o...pl>

    1) Jeśli na działce budowlanej będącej moja własnością, przeznaczonej pod
    zabudowę jednorodzinna, chciałbym zbudować dom wielorodzinny, to mi NIE
    WOLNO pomimo tego, ze jest to moja WLASNOSC, prawda?
    2) Ale jeżeli posiadam na własność mieszkanie i prowadzę działalność
    gospodarcza jako osoba fizyczna, to mogę sobie zrobić osobne wejście do
    jednego z pokoi, zaadaptować go na biuro i tam prowadzić działalność
    usługowa. WOLNO MI, prawda?
    3) Czy zatem mógłbym kupić mieszkanie (w planie zagospodarowania
    przestrzennego gminy przeznaczone pod zabudowę mieszkalna), a następnie
    wyodrębnić sobie pokoik na biuro, zrobić osobne wejście, remont, a potem BEZ
    WYSTEPOWANIA Z WNIOSKIEM o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego
    gminy, "samowolnie" notarialnie podzielić to mieszkanie na dwa lokale w tym
    jeden mieszkalny, a drugi usługowy i ten lokal usługowy wnieść jako aport do
    spółki z o. o., a lokal mieszkalny sprzedać? Czy mi wolno? Gdybym zamiast
    wynajmować od kogoś lokal użytkowi kupił mieszkanie 2 pokojowe, wyodrębnił
    pokoik na biuro oraz mieszkanie 1 pokojowe i to 1 pokojowe sprzedał to tanim
    kosztem zdobyłbym lokal na prowadzenie działalności. Czy taki lokal (w
    planie zagospodarowania mieszkalny, naprawdę użytkowy) mogę zaaportować do
    spółki z o. o. lub spółki akcyjnej, która wykorzysta go jako biuro obsługi
    klienta, w którym będzie np. prowadzić pośrednictwo kredytowe? CZY MI WOLNO?
    4) Czy nie narusza to jakiegoś prawa? Czasami jest jakiś przepis, którego
    ludzie nie przestrzegają, bo im nikt tego nie wyciągnie. Np. ktoś kto kupi
    mieszkanie własnościowe, a dalej mieszka w czynszowym, teoretycznie powinien
    czynszowe oddać do gminy bez żadnego odszkodowania. Wiele osób tak nie robi
    i nikt nie robi z tego problemu, bo nikt o tym nie wie. Ja prowadząc
    działalność na duża skale nie mogę liczyć na fuksa i musze mięć pewność, ze
    wnoszenie do spółki z o.o. biur pozyskanych przeróbki mieszkań jest legalne,
    bo ktoś na pewno zechce mi to wyciągnąć...

    pozdrawiam
    Aleksander

  • 2. Data: 2002-12-07 18:33:19
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aleksander" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 1) Jeśli na działce budowlanej będącej moja własnością, przeznaczonej pod
    > zabudowę jednorodzinna, chciałbym zbudować dom wielorodzinny, to mi NIE
    > WOLNO pomimo tego, ze jest to moja WLASNOSC, prawda?

    Ehe.

> [...]
    > gospodarcza jako osoba fizyczna, to mogę sobie zrobić osobne wejście do
    > jednego z pokoi, zaadaptować go na biuro i tam prowadzić działalność

    Jeśli uzyskasz wszystkie wymagane zgody i pozwolenia ( nie chce mi sie nawet
    mysleć, ile ich trzeba ), to w zasadzie tak.

> [...]
    BEZ
    > WYSTEPOWANIA Z WNIOSKIEM o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego

    A po co niby? Przecież zabudowa pozostaje dalej tego samego typu, czyli
    mieszakaniowa.

> [...]
    > spółki z o. o. lub spółki akcyjnej, która wykorzysta go jako biuro obsługi
    > klienta, w którym będzie np. prowadzić pośrednictwo kredytowe? CZY MI

    A czemu nie? Jeśli cos posiada zdolność aportową, tzn. jest prawem
    zbywalnym, ma zdolność bilansową itp to droga wolna. Czy odpowiednie organy
    tudzież podmioty ( spółdzielnia np. ) pozwolą na wykorzystywanie tego lokalu
    w ten sposób to odrebna sprawa. Jełśi zgodnie z prawem ustanowisz odrębną
    własnosc to potem przenoś ja na koga chcesz. Ponownie zwracam uwagę, że plan
    zagospodarowanie przestrzennego _nie dotyczy_ wykorzystania poszczególnych
    lokali, tylko typu zabudowy. Nie można na jego podstawie zabronić
    prowadzenia biura w lokalu mieszkalnym.

    > 4) Czy nie narusza to jakiegoś prawa?

    A jakiego niby?

    Depi.