  • 51. Data: 2008-10-28 19:19:09
    Temat: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    Od: armar <a...@p...fm>

    Paweł Ubysz pisze:

    > Cytuje Maykela ( z 1 postu w wątku ) :
    >
    > "Cześć;
    > Uczestniczyłem w kolizji drogowej która miała następujący przebieg:
    > sytuacja miła miejsce na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną
    > i wydzielonymi pasami ruchu. Ja skręcałem w lewo natomiast
    > pojazd jadący z naprzeciwka jechał prosto i doszło do kolizji"
    >
    > Nadal twierdzisz ze nie mógł jechac prosto?

    Twierdzę, że zgodnie z przepisami PORD nie mógł jechać prosto,
    a fakt, że miał taką ochotę by sobie olać znaki drogowe
    na skrzyżowaniu niczego przecież nie zmienia.

    Ponieważ nie stosował się do przepisów (co widać w dalszej części
    wypowiedzi: "Pojazd który jechał z naprzeciwka jechał po pasie
    który służył do skrętu w lewo") to doprowadził do kolizji.

    > EOT z mojej strony bo widze tu mnóstwo domorosłych interpretatorów prawa
    > usiłujacych namówic biedaka do bezsensownej walki w sądzie.
    > Bezsensownej i niemozliwej bo przyjął mandat.

    Ależ ja go nie namawiam do "bezsensownej walki w sądzie",
    tylko zwracam uwagę na to, że pomimo iż mógł czuć się winny
    zaistniałego zdarzenia, to nie naruszył żadnego przepisu
    i prawidłowo wykonywał manewr skrętu w lewo.
    Dziwię się więc Policjantom, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia
    że przyjęli wyjaśnienia o winie MAYkela, wręczając mu mandat.
    Jeśli czuje się pokrzywdzony takim obrotem sprawy,
    to zapewne jakiś "prawdziwy" prawnik mógłby mu udzielić porady.
    Tymczasem widzę powoływanie się na art 25 PORD, który w przypadku
    choćby tylko sygnalizowania zamiaru skrętu w lewo,
    a już w szczególności podczas wykonywania manewru skręcania w lewo
    (poprzez zajęcie odpowiedniego pasa ruchu na skrzyżowaniu)
    - nie ma tu zastosowania.

    Tak więc jeśli to Policjanci "przekonali" go o tym, by przyjął mandat
    "bo przecież zawinił" z art 25 (jak Ty to czynisz), to ma prawo
    do próby zmiany tego stanu, choćby (jak sugerujesz) - bezskutecznej.
    Szczególnie bezskutecznej jeśli w policyjnym raporcie
    jest informacja typu: "jechał pasem do jazdy na wprost",
    a nie "był w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo,
    gdy niespodziewanie zaczął skręcać w prawo, by pojechać prosto".
    ;)

    --
    Pozdrawia Marek

  • 52. Data: 2008-10-28 19:44:12
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    armar pisze:

    > Twierdzę, że zgodnie z przepisami PORD nie mógł jechać prosto,
    > a fakt, że miał taką ochotę by sobie olać znaki drogowe
    > na skrzyżowaniu niczego przecież nie zmienia.

    Zmienia o tyle ze poruszal sie po drodze z pierwszenstwem a skrecajacy w
    lewo mial obowiazek go przepuscic. Tak mowi PORD. Nie ma wyjatku dla
    jadacych prosto ze skretu w lewo.

    > Ponieważ nie stosował się do przepisów (co widać w dalszej części
    > wypowiedzi: "Pojazd który jechał z naprzeciwka jechał po pasie
    > który służył do skrętu w lewo") to doprowadził do kolizji.

    Pojazd skrecajacy w lewo takze nie stosowal sie do przepisow i to bylo
    glowna przyczyna kolizji. To nie na skrecajacym w lewo spoczywa
    obowiazek oceniania czy pojazd jedzie zgodnie z przepisami czy nie -
    jego obowiazkiem bylo ustapienie pierwszenstwa przejazdu wszystkim
    pojazdom jadacym prosto. Tam rowniez mogl jechac pojazd uprzywilejowany
    i ze skretu w lewo mialby prawo jechac prosto.

    > Ależ ja go nie namawiam do "bezsensownej walki w sądzie",
    > tylko zwracam uwagę na to, że pomimo iż mógł czuć się winny
    > zaistniałego zdarzenia, to nie naruszył żadnego przepisu
    > i prawidłowo wykonywał manewr skrętu w lewo.

    Gdyby prawidlowo wykonal manewr skretu w lewo i ustapil pierwszenstwa
    pojazdom jadacym prosto to nie doszloby do kolizji.

    > Dziwię się więc Policjantom, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia
    > że przyjęli wyjaśnienia o winie MAYkela, wręczając mu mandat.

    A ja sie nie dziwie. Pytanie czy jadacy prosto otrzymal mandat za swoje
    wykroczeni.

> [...]
    > a już w szczególności podczas wykonywania manewru skręcania w lewo
    > (poprzez zajęcie odpowiedniego pasa ruchu na skrzyżowaniu)

    Ma zasadnicze znaczenie. Moze zacytuje:
    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu
    z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

    Gdzie tu widzisz jakis wyjatek dla skrecajacego w lewo? Gdzie widzisz ze
    nie musi ustepowac pierwszenstwa jadacemu na wprost z pasa do skretu?

    Jacek Kustra

  • 53. Data: 2008-10-28 20:34:58
    Od: armar <a...@p...fm>

    castrol pisze:

> [...]
    >
    > Gdzie tu widzisz jakis wyjatek dla skrecajacego w lewo? Gdzie widzisz ze
    > nie musi ustepowac pierwszenstwa jadacemu na wprost z pasa do skretu?

    1. Widzę jasno, że skręcający w lewo nie ma obowiązku ustąpienia
    pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym z naprzeciwka,
    które skręcają w lewo.
    Mam nadzieję, że ta część jest logiczna i "interpretacja"
    nie odbiega od PORD, ani od zasad szkolenia na kursach.

    2. Pojazd z północy był w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    (poruszał się na odpowiednim do tego pasie ruchu).
    Nadal logiczne, czy już nie?

    3. Będąc już w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    niespodziewanie zmienił kierunek jazdy i zjechał ze swojego pasa ruchu
    uderzając w drugi pojazd.
    Jest prawdziwe, czy coś zepsułem swoją interpretacją zdarzenie?

    Pojazdom uprzywilejowanym się ustępuje bez względu na to,
    jakie manewry wykonują, więc porównania nie widzę.

    Sprawa dotyczy tego, czy MAYkel był świadom tego,
    że facet z północy ma zamiar jechać na wprost
    (i wówczas powinien ustąpić pierwszeństwa),
    czy też tego nie wiedział (i miał prawo do kontynuowania skrętu).
    I według mnie tylko to należy rozpatrywać, gdyż obecny mandat wskazuje,
    że MAYkel zobaczył faceta, który łamie przepisy drogowe
    i specjalnie wjechał mu pod koła, by mu pokazać, że tak się nie jeździ
    (a to byłoby właśnie wymuszenie pierwszeństwa).

    Gdyby kierujący z północy jechał prawym pasem, wówczas MAYkel
    miałby obowiązek ustąpić przejazdu bez względu na to,
    czy samochód z północy skręcił w prawo, czy też gdyby kontynuował
    jazdę na wprost - do zderzenia by nie doszło (i o tym jest art 25).

    Ponieważ zgodnie z przepisami znajdujący się na pasie do skrętu w lewo
    nie powinien zmieniać kierunku jazdy, to upieram się, że MAYkel
    mógł nie zauważyć zagrożenia ze strony pojazdu łamiącego przepisy,
    a właśnie to doprowadziło do zderzenia.

    --
    Pozdrawia Marek

  • 54. Data: 2008-10-28 21:38:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Oct 2008, armar wrote:

    > 1. Widzę jasno, że skręcający w lewo nie ma obowiązku ustąpienia
    > pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym z naprzeciwka,
    > które skręcają w lewo.

    Ano.

    > Mam nadzieję, że ta część jest logiczna i "interpretacja"

    Jest.
    Weź tylko i napisz co to znaczy "skręcają", dobrze? ;)
    Tak powoli, po polsku i wyraźnie - najlepiej z powołaniem na PoRD.

    > 2. Pojazd z północy był w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    > (poruszał się na odpowiednim do tego pasie ruchu).

    Nie był.

    > Nadal logiczne, czy już nie?

    Nie.
    Skręcanie jest stanem FAKTYCZNYM.
    Nie liczy się, czy on POWINIEN był skręcać.
    Liczy się, czy SKRĘCAŁ.

    > 3. Będąc już w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    > niespodziewanie zmienił kierunek jazdy

    "Trzymając kierownicę przyspawaną prosto sminił kierunek jazdy".
    No ładnie.
    To spawanie było do kitu ;)

    > i zjechał ze swojego pasa ruchu

    Ale ZMIANA PASA RUCHU to jest INNA, zupełnie ODRĘBNA czynność
    od ZMIANY KIERUNKU JAZDY!
    Sprawdź sobie np. przepisy o sygnalizacji skrętu - obie przyczyny
    sygnalizacji są wymienone!

    > uderzając w drugi pojazd.
    > Jest prawdziwe, czy coś zepsułem swoją interpretacją zdarzenie?

    Zepsułeś.
    Zmienił pas ruchu nie zmieniając kierunku jazdy - wszystko
    przez to, że pas skręcał.

    > Sprawa dotyczy tego, czy MAYkel był świadom tego,
    > że facet z północy ma zamiar jechać na wprost

    Ale świadomość nie zmieni przepisu.
    Jechał prosto - miał ustąpić pierwszeństwa.

    Nie pisz mi, że takie postawienie sprawy jest bzdurne :), bo dyskusji
    nt. "kto był WINIEN" jest od metra i bardzo często ktoś nie umie
    się pogodzić z faktem, że jadący z pierwszeństwem MA to pierwszeństwo,
    nawet jak łamie cały stos przepisów.
    Przyznaję, że dawno temu TEŻ wydawało mi się to dziwne, ale w przepisach
    nie liczy się "chłopski rozum" lecz zapisana treść.

    A treść jest taka:
    - obie strony łamią JAKIEŚ przepisy
    - jadący po znakach łamie przepisy z rozporządzenia ministra
    (które definiuje znaki)
    - skręcający (zgodnie ze znakami) łamie przepis ustawy, która
    nakazuje ustąpić pierwszeństwa
    - tu masz zasady prawne:

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=lex+superior+der
    ogat+legi+interiori&btnG=Szukaj+w+Google&lr=lang_pl

    ...a tekst do szukania jest przypadkowy ;)

    Przepis o powodowaniu *wypadku* brzmi tak:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-1_2_1
    44.html
    +++
    Art. 177
    § 1. Kto, naruszajšc, chociażby nieumyœlnie, zasady bezpieczeństwa
    w ruchu lšdowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyœlnie wypadek
    [...]
    ---

    Mądrzy ludzie od prawa twierdzą, że wynika nie jest oczywiste.
    Ja tam jestem szarym nieprawnikiem ;)

    > (i wówczas powinien ustąpić pierwszeństwa),
    > czy też tego nie wiedział (i miał prawo do kontynuowania skrętu).

    Skreśl słowa "czy wiedział".
    Liczy się czy MÓGŁ przewidzieć - jakby "tamten" był zasłonięty
    czapką niewidką, to byłoby usprawiedliwieniem.
    Jak nie był, to mógł przewidzieć, że jeśli pojedzie prosto to
    trzeba będzie mu ustąpić pierwszeństwa.

    Jeszcze raz, większymi literami: jakby co to NIE KRZYCZ NA MNIE.
    Reklamacje na Wiejską w W-wie ;)

> [...]
    > i specjalnie wjechał mu pod koła, by mu pokazać, że tak się nie jeździ
    > (a to byłoby właśnie wymuszenie pierwszeństwa).

    Nie, to byłoby UMYŚLNE spowodowanie wypadku, poszukaj w Kodeksie
    Karnym podobnych do powyższego przepisów, ale bez słowa "nieumyślne" :)

    > Gdyby kierujący z północy jechał prawym pasem, wówczas MAYkel
    > miałby obowiązek ustąpić przejazdu bez względu na to,

    A tak też miał.

    > Ponieważ zgodnie z przepisami znajdujący się na pasie do skrętu w lewo
    > nie powinien zmieniać kierunku jazdy, to upieram się

    Wolno Ci.
    Problem jest taki, że np. ja nie twierdzę że TAKIE zapisy są
    rozsądne. Ale wiem, że twierdząc inaczej prezentuję pogląd
    "jak mogłyby sensowniej wyglądać przepisy", a nie że takie SĄ ;)

    > mógł nie zauważyć zagrożenia ze strony pojazdu łamiącego przepisy,
    > a właśnie to doprowadziło do zderzenia.

    No właśnie.
    Nieuwaga doprowadziła :]
    Kto ma uważać - mający pierwszeństwo czy ten drugi?

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2008-10-28 22:12:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    MAYkel pisze:

    > Od 15 lat 3 razy dziennie jeżdżę przez to skrzyżowanie więc znam na pamięć
    > jego układ, po kolizji upewniłem się że organizacja ruchu nie została

    Aha. Kolejny nieprzytomny jeżdżący na pamięć.

    > zmieniona. Nie wiem czemu tak uparłeś się co ja widziałem a czego nie
    > widziałem, to chyba nie ma znaczenia. Fakty są takie, że wymusiłem

    Nie chodzi nawet o to, że tych znaków nie widziałeś - one ciebie i tak
    nie dotyczyły, więc nawet dysponując zwiadem satelitarnym w czasie
    rzeczywistym i tak masz psi obowiązek ustępować pierwszeństwa jadącym
    prosto.

    I do zdarzenia doprowadziło właśnie to, że się do tego nie zastosowałeś.

    > pierwszeństwo przed pojazdem który zignorował nakaz skrętu w lewo i nie wiem
    > jak mam cała sprawę dalej poprowadzić dlatego proszę o wskazanie podstawy
    > prawnej wykroczenia drugiego kierowcy.

    Co za szmata... Nie dość, że spowodował kolizję, to jeszcze chce komuś
    złośliwie dowalić... Przeprowadź śledztwo czy pasy miał zapięte!
    Kontrolę skarbową na niego napuść - może dochody ukrywa!

  • 56. Data: 2008-10-28 22:16:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    MAYkel pisze:

    > Mogę wiedzieć np z tąd, że jego pas ruchu znajduje się na przeciwko lewej
    > strony jezdni po drugiej stronie skrzyżowania (wysepki nie leżą na przeciwko
    > siebie) Kierujący drugim pojazdem nie mógł by pojechać idealnie prosto
    > ponieważ z drugiej strony skrzyżowania wjechał by pod prąd.... Tylko jakie
    > to ma znaczenie.... ???

    Nigdy nie byłeś w Warszawie i nie widziałeś skrzyżowania Prostej z
    Żelazną. Innymi słowy - bredzisz.

  • 57. Data: 2008-10-28 22:16:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    szerszen pisze:

    > w wiadomości news:08ajt5-9vh.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > ale dla jadacego z przeciwka a i owszem

    Tak, ale to nie on spowodował zderzenie.

  • 58. Data: 2008-10-28 22:17:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    TomaSz. pisze:

    > Rozumiem, że jak skręcasz w lewo z pasa do tego celu przeznaczonego (obok
    > pasy do jazdy na wprost, a nad nimi czerwone światło), to czekasz, aż Ci z
    > naprzeciwka (też skręcający w swoje lewo) przejadą, bo nie wiesz, jakie
    > mają znaki od swojej strony, tak?

    Bingo.

    Ewentualnie jeśli będzie już wyraźnie widać, że będą skręcać - czyli
    zwalniają prawie do zatrzymania i mają włączony właściwy kierunkowskaz.

  • 59. Data: 2008-10-28 22:18:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    armar pisze:

    > Samochód znajdujący się na pasie do skrętu w lewo nie skręcił
    > zgodnie z przepisami i ten właśnie fakt był przyczyną kolizji,

    Brednie.

  • 60. Data: 2008-10-28 22:19:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    armar pisze:

    > Pojazd skręcający w lewo nie wymusił pierwszeństwa przejazdu,
    > gdyż jego tor jazdy nie kolidował z torem jazdy pojazdu z naprzeciwka,
    > który powinien skręcić w lewo, a tego nie zrobił.

    Ciągle bredzisz. Nakaz dla skręcającego w lewo ustąpienia jadącym z
    przeciwka jest bezwzględny - nie ma tam wyjątków typu "nie dotyczy,
    jeśli jadący prosto pojechał niewłaściwym pasem, o czym drogą
    telepatyczną dowiedział się skręcający w lewo".