  • 141. Data: 2008-10-29 13:27:17
    Temat: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Steel wrote:

    > mozesz miec zepsuty kierunkowskaz... tego kierujacy z naprzeciwka nie moze
    > wiedziec...

    Ale nie ma prawa zakładać że mam zepsuty kierunkowskaz, więc na pewno skręcę
    w lewo.

    > bedac na pasie do skretu w lewo oznaczonego pionowymi i poziomymi znakami
    > nakazu skretu w lewo - MASZ OBOWIAZEK skrecic w lewo...

    Ale jadący z naprzeciwka nie ma prawa zakładać że ten pas jest do skrętu w
    lewo, bo nie zna znaków które stoją po drugiej stronie skrzyżowania.

    p. m.

  • 142. Data: 2008-10-29 13:28:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Steel wrote:

    > Nie moze jesli PAS JEST TYLKO DO JAZDY W LEWO!!!!

    Może. Co najwyżej zarobi mandat.

  • 143. Data: 2008-10-29 13:32:13
    Od: armar <a...@p...fm>

    mvoicem pisze:

    > W tym przypadku, Maykel nie miał prawa zakładać że tamten będzie skręcał w
    > lewo, bo nie widział znaków które są po tamtej stronie.

    MAYkel napisał:
    "Od 15 lat 3 razy dziennie jeżdżę przez to skrzyżowanie więc znam na
    pamięć"
    Ty twierdzisz, że mimo to nie wiedział jakie tam są znaki?

    Malowanie go zmyliło i myślał, że zmieniono orientację ruchu
    - dlatego się przyznał do winy.
    Potem sprawdził, że nic się nie zmieniło i pas lewy
    pozostał pasem do skrętu w lewo.

    --
    Pozdrawia Marek

  • 144. Data: 2008-10-29 13:34:02
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Może. Co najwyżej zarobi mandat.

    zarobi, za niezastosowanie sie do znakow pionowych i poziomych, zmiane pasa
    ruchu bez sygnalizacji i spowodowanie kolizji :)

  • 145. Data: 2008-10-29 13:39:38
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Ale nie ma prawa zakładać że mam zepsuty kierunkowskaz, więc na pewno
    > skręcę
    > w lewo.

    ale on nie zalozyl ze ma zepsuty kierunkowskaz, on zalozyl ze poruszajac sie
    pasem do skretu w lewo, pojedzie zgodnie z tym co mu znaki nakazuja

    > Ale jadący z naprzeciwka nie ma prawa zakładać że ten pas jest do skrętu w
    > lewo, bo nie zna znaków które stoją po drugiej stronie skrzyżowania.

    zapominasz o jednym, puknely sie dwa samochody w tej samej sytuacji
    drogowej, oba byly na pasach do skretu w lewo, pytajacy jechal zgodnie z
    przepisami, nie popelnil zadnego wykroczenia, jadacy z naprzeciwka, popelnil
    dwa wykroczenia, ktore w efekcie przyczynily sie do kolizji, gdyby jechal
    zgodnie z przepisami nic by sie nie stalo

    jak gosciu jadacy sasiednim pasem po twojej prawej stronie, wjedzie przed
    ciebie nie sygnalizujac takiego zamiaru i go stukniesz, to tez bedzie twoja
    wina, bo on byl z prawej i mial pierszenstwo?

  • 146. Data: 2008-10-29 13:44:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    szerszen pisze:

    > jak gosciu jadacy sasiednim pasem po twojej prawej stronie, wjedzie
    > przed ciebie nie sygnalizujac takiego zamiaru i go stukniesz, to tez
    > bedzie twoja wina, bo on byl z prawej i mial pierszenstwo?

    Poprawniejszym przykładem byłby: czy wyjeżdżający z drogi pod prąd ma
    pierwszeństwo na skrzyżowaniu, skoro drogi są "równorzędne" - czyli nie
    ma przed nimi znaku określającego pierwszeństwo (i po co ma być, skoro
    nikt z drogi poprzecznej w ten sposób nie powinien wyjeżdżać).

    Czyja jest wina w przypadku stłuczki?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 147. Data: 2008-10-29 13:54:53
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Poprawniejszym przykładem byłby: czy wyjeżdżający z drogi pod prąd ma
    > pierwszeństwo na skrzyżowaniu, skoro drogi są "równorzędne"

    tez o tym pozniej pomyslalem :)

    ewentualnie bardziej obrazowo dla upierajacych sie przy winie pytajacego

    czy jakby tam wymalowac wysepke, przez ktora przejechal jadacy z
    naprzeciwka, albo wrecz wybudowac wysepke przez ktora by przejechal, to czy
    nadal byscie sie tak upierali, ze to pytajacy jest sprawca kolizji?

  • 148. Data: 2008-10-29 13:58:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    szerszen wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > zazwyczaj tak, co?

    Zapytałeś się, czy zmieniam pas ruchu lub kierunek jazdy (w kontekście
    stania na pasie do skrętu). Odpowiedziałem, że zazwyczaj tak (bo przyczyn
    stania na pasie może być trochę więcej, np. wóz mi się "rozkraczył").

    > w tym przypadku kierujacy pojazdem ktory w efekcie pojechal prosto, nie
    > mial wlaczonego kierunkowskazu, wiec nie sygnalizowal zmiany
    > pasa/kierunku,

    Istotnie,

    > zatem pytjacy mial prawo przypuszczac, ze skoro porusza sie
    > pasem do skretu w lewo i nie ma wlaczonego migacza, to bedzie skrecal w
    > lewo tak jak mu nakazuja znaki i jak go pas prowadzi,

    No strasznie pokrętna logika: skoro nie sygnalizował to skręci :).

    Zwróć uwagę, że dla pytającego jedyną wiarygodną daną na temat tego czy
    jadący z naprzeciwka będzie skręcał czy jechał prosto - jest migacz
    jadącego z naprzeciwka.

    > natomiast delikwent
    > poruszajacy sie z przeciwka, po piwersze zignorowal znaki poziome i
    > pionowe,

    To jest zupełnie nieistotne w tym kontekście sprawy - pytający nie ma prawa
    jechać wg. znaków stojących po drugiej stronie skrzyżowania (może z
    wyjątkiem znaków "ustąp pierwszeństwa", "droga z pierwszeństwem przejazdu"
    i "stop") - bo ich nie zna.

    > a po drugie zmienil pas ruchu bez sygnalizacji zamiaru takiego
    > manewru czym przyczynil sie do kolizji

    Tutaj bym ewentualnie widział jakiś punkt zaczepienia. Ale słabiutki -
    kiepsko widzę związek przyczynowo-skutkowy między brakiem migacza w prawo,
    a kolizją.

    p. m.

  • 149. Data: 2008-10-29 14:04:41
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

    > To zinterpretuj art 5 PORD w inny sposób niz ja to zrobiłem Życze
    > powodzenia.

    widzisz ty dzieki sygnalizacji swietlnej wyrzuciles wszystkie inne reguly do
    kosza... ja tego nie robie wiec zastanow sie...

    > Nie wiem czy zauwazyłes ale w pewnym momencie dyskusja przeszła z
    > tematów szczególowych na ogólne.
    >
    > P.S. Prawo jazdy mam już 28 lat i jeszcze zyję.

    jak dla mnie mozesz miec i 10 min... dla mnie nie ma znaczenia jesli znasz
    PORD
    Znam ludzi co maja 40 lat prawko a stwarzaja takie zagrozenie ze az sie
    czlowiekowi wierzyc nie chce!
    Wyjatkowe glupoty piszesz ze sygnalizacja kasuje znaki i reguly prawej
    reki....

    > Moze Cie to zdziwić
    > ale gdy mam przed sobą czerwone światło to zatrzymuję sie ponieważ
    > wiem że nie mam pierwszeństwa na tym skrzyzowaniu. Ba , zatrzymuję
    > sie nawet gdy nie widze zadnego pojazdu. A gdy mam czerwone swiatło a
    > policjant nakazuje dalsza jazdę to jade - zgodnie z art 5 PORD. Moze
    > żyje w innym swiecie niz Ty , to by wiele tłumaczyło....

    Ja nawet jak mam zielone to nie jade na oslep...
    a co do policjanta co jesli chcesz w lewo skrecic a on ci pokazuje ze masz
    jechac prosto? jedziesz w lewo?
    tu jest taka sama sytuacja miales nakaz jazdy w lewo a kolo z polnocy
    pojechal w prawo (przedostajac sie prosto przez skrzyzowanie)
    Za sygnalizatorem obowaiazuja tez zasady bo gdyby ich nie bylo, kazdy by sie
    pozabijal.

    Steel

  • 150. Data: 2008-10-29 14:06:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Zapytałeś się, czy zmieniam pas ruchu lub kierunek jazdy (w kontekście
    > stania na pasie do skrętu). Odpowiedziałem, że zazwyczaj tak (bo przyczyn
    > stania na pasie może być trochę więcej, np. wóz mi się "rozkraczył").

    ale jadac tym pasem nie zmieniasz pasa ruchu, ani kierunku jaki on wyznacza,
    wiec nie masz co sygnalizowac, rownie dobrze moglbys wlaczac migacz na
    kazdym skrecie/luku drogi

    > No strasznie pokrętna logika: skoro nie sygnalizował to skręci :).

    nie pokretna, jechal pasem ruchu ktory nie dawal mozliwosci wyboru gdzie sie
    chce jechac, wiec nie bylo czego sygnalizowac

    > Zwróć uwagę, że dla pytającego jedyną wiarygodną daną na temat tego czy
    > jadący z naprzeciwka będzie skręcał czy jechał prosto - jest migacz
    > jadącego z naprzeciwka.

    nie, dla pytajacego wiarygodna dana byla znajomosc skrzyzowania, oraz brak
    sygnalizacji checi wykonania innego manewru niz to co co nakazuja znaki,
    przez jadacego z naprzeciwka

    > To jest zupełnie nieistotne w tym kontekście sprawy

    wlasnie ma

    > Tutaj bym ewentualnie widział jakiś punkt zaczepienia. Ale słabiutki -
    > kiepsko widzę związek przyczynowo-skutkowy między brakiem migacza w prawo,
    > a kolizją.

    zwiazek jest zasadniczy, wykonal niesygnalizowany manewr ktory byl
    bezposrednia przyczyna kolizji