  • 11. Data: 2009-04-13 08:52:54
    Temat: Re: Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Atlanticus" <a...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:

    > Chodzi mi o możliwość wygrania sprawy w sądzie - czy płacąc 100%
    > czynszu+opłat za wodę mogę panią główną lokatorkę pozwać o 50% kosztów?

    Zdecydowanie.
    Jeśli ta kobita jest tak niesprawna psychicznie, że nie kuma co robi, to
    może warto pomyśleć o jej ubezwłasnowolnieniu?
    Może mógłbyś legalnie zarządzać jej majątkiem?

  • 12. Data: 2009-04-14 13:54:23
    Od: Błażej Kucz <b...@g...com>

    Witam!

    Na moje to będzie tak:

    > Umawiam się z panią, że płacę jej część czynszu, który potem ona ma wpłacać
    d>o administracji.

    Oki. Tu jest treść umowy dotycząca rozliczeń. Trzeba by zastanowić
    się, jaka to jest umowa (użyczenie, najem?), żeby ustalić, jakie
    świadczenia jesteś zobowiązany spełniać wobec głównego lokatora.

    > Jako że tam mieszkam i nie chcę dopuścić do nadmiernego zadłużenia
    >mieszkania, spokojnie spłacam administracji zaległości z własnych środków -
    >ratami.

    Być może - jeśli okaże się, że masz ze starszą panią zawartą umowę
    najmu i musisz jej płacić czynsz (czyli jeśli przyjąć, że to, co
    umówiliście się, że będziesz jej płacił jej czynszem najmu), to
    zastosowanie ma art. 452 kc

    Art. 452. Jeżeli świadczenie zostało spełnione do rąk osoby nie
    uprawnionej do jego przyjęcia, a przyjęcie świadczenia nie zostało
    potwierdzone przez wierzyciela, dłużnik jest zwolniony w takim
    zakresie, w jakim wierzyciel ze świadczenia skorzystał. Przepis ten
    stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy świadczenie zostało spełnione
    do rąk wierzyciela, który był niezdolny do jego przyjęcia.

    Innymi słowy, jeśli starsza pani zażądałaby od Ciebie pieniędzy
    tytułem czynszu najmu, to jesteś z tego najmu zwolniony w takim
    zakresie, w jakim ona skorzystała z tego, że płaciłeś czynsz do
    spółdzielni.

    > Czy mam prawną możliwość odzyskania od tej pani kwot, które jej wpłacałem na
    >czynsz (są dowody wpłat), a które na czynsz nie zostały przeznaczone?
    Myślę, że część tak. Skoro zamieszkujesz w tym lokalu i jesteś
    pełnoletni, to jesteś wobec spółdzielni zobowiązany do zapłaty czynszu
    solidarnie z głównym lokatorem. Nie pamiętam, który przepis o tym
    stanowi, ale jestem przekonany na 99 %, że właśnie taka jest
    regulacja.

    Skoro jesteś zobowiązany solidarnie, to spółdzielnia może całą
    należność wyegzekwować od Ciebie. Pozostaje Ci regres wobec starszej
    pani.

    Tu wracamy do początku posta - jeśli zapłaciłeś 10.000 do spółdzielni,
    to zasadniczo 5.000 mógłbyś od starszej pani wyegzekwować.
    Jednakże, jeśli ona będzie mogła wykazać, że wiąże was umowa najmu, na
    mocy której Ty powinieneś jej płaić jakąś kwotę (o której wspomniałeś
    na początku), to będziesz mógł odzyskać 5.000 minus to, co powinieneś
    płacić jej.

    Pozdr
    bk

  • 13. Data: 2009-04-14 14:01:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Błażej Kucz pisze:

> [...]
    > mocy której Ty powinieneś jej płaić jakąś kwotę (o której wspomniałeś
    > na początku), to będziesz mógł odzyskać 5.000 minus to, co powinieneś

    Zaraz, na moje oko powinien móc odzyskać całe 10 tysięcy (minus to,
    na co się umawiali przy "najmie"). Inaczej mielibyśmy do czynienia z
    dziwną sytuacją:

    - wynajmujesz od kogoś mieszkanie i płacisz umówioną kwotę
    - spółdzielnia cię ściga za zaległy czynsz, którego najemca nie płacił -
    Ty go spłacasz
    - powinieneś móc dochodzić całości spłaconej zaległości, Twoim
    zobowiązaniem wobec najemcy jest bowiem tylko uzgodniona wysokość czynszu

    A w ogóle czy najemca spółdzielczego lokatorskiego lokalu może go
    wynajmować?

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2009-04-14 14:21:42
    Od: Błażej Kucz <b...@g...com>

    Witam!

    >    Zaraz, na moje oko powinien móc odzyskać całe 10 tysięcy (minus to,
    > na co się umawiali przy "najmie").  Inaczej mielibyśmy do czynienia z
    > dziwną sytuacją:
    Fakt.

    art. 688 (1) kc mówi:
    § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają
    solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.
    § 2. Odpowiedzialność osób, o których mowa w § 1, ogranicza się do
    wysokości czynszu i innych opłat należnych za okres ich stałego
    zamieszkiwania.

    Z tego wynika, że jeśli jest stostunek najmu między np. spółdzielnią i
    starszą panią, to za zapłatę czynszu solidarnie odpowiedzialni ze
    starszą panią są wszyscy pełnoletni stale zamieszkujący. Skoro
    solidarnie, to spółdzielnia może całość wyegzekwować od jednego, a
    potem między sobą dlużnicy solidarni stosują regres i rozliczają się.

    KC w tym miejscu ignoruje zupełnie to, czy między pełnoletnimi i
    najemcą jest nawiązany jakikolwiek stosunek prawny, z którego
    wynikałoby, że pełnoletni mają płacić jakieś pieniądze najemcy. Więc
    jeśli nie umówiono się inaczej, to wszyscy pełnoletni są solidarnie
    zobowiązani wobec spółdzielni, razem ze starszą panią.

    Źle napisałem w poprzednim poście. Jest tak, jak pisze Liwiusz:
    spółdzielnia może ściągnąć 10 k od pełnoletniego, a on (jeśli
    udowodni, że umówił się ze starszą panią, że będzie płacił jej x) może
    od niej wyegzekwować tytułem regresu 10 k - x.
    Tak by wynikało z:
    KC - Art. 376. § 1. Jeżeli jeden z dłużników solidarnych spełnił
    świadczenie, treść istniejącego między współdłużnikami stosunku
    prawnego rozstrzyga o tym, czy i w jakich częściach może on żądać
    zwrotu od współdłużników. Jeżeli z treści tego stosunku nie wynika nic
    innego, dłużnik, który świadczenie spełnił, może żądać zwrotu w
    częściach równych.

    Przy okazji dla autora wątku: jeśli starsza pani zejdzie, to Twoje
    roszczenie będzie długiem spadkowym (uwaga na przedawnienie: 3 lata).

    > A w ogóle czy najemca spółdzielczego lokatorskiego lokalu może go
    > wynajmować?
    To też dobre pytanie.

    pozdr
    bk

  • 15. Data: 2009-04-15 17:33:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Cavallino pisze:

    > Natomiast to co wpłaciłeś w spółdzieni możesz sobie potrącić z dalszych
    > wpłat dla właścicielki.

    Niby na jakiej podstawie ? Nic nie może.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 16. Data: 2009-04-15 17:39:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Błażej Kucz pisze:

> [...]
    > stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy świadczenie zostało spełnione
    > do rąk wierzyciela, który był niezdolny do jego przyjęcia.

    Nie. Ten przepis tu nie ma zastosowania. Spółdzielnia nie potwierdzi mu
    że spłacił dług jaki miał wobec tej pani.

    > Tu wracamy do początku posta - jeśli zapłaciłeś 10.000 do spółdzielni,
    > to zasadniczo 5.000 mógłbyś od starszej pani wyegzekwować.

    Nic by nie mógł wyegzekwować.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 17. Data: 2009-04-15 17:45:16
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

    > Niby na jakiej podstawie ? Nic nie może.

    Po namyśle, prostuje może. Mój błąd :)

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 18. Data: 2009-04-15 17:47:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

    > Nie. Ten przepis tu nie ma zastosowania. Spółdzielnia nie potwierdzi mu
    > że spłacił dług jaki miał wobec tej pani.

    > Nic by nie mógł wyegzekwować.

    Prostuje swoją wypowiedź :)
    Art. 452 kc oczywiście się nie stosuje, ale podstawą roszczeń w tym
    wypadku będzie jednak art. 518 §1 pkt 1 kc. Zapomniałem o tej solidarnej
    odpowiedzialności za czynsz.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars