  • 1. Data: 2006-09-04 22:51:23
    Temat: Riksza to rower?
    Od: "nius" <n...@U...pl>

    Czy riksza to rower?
    Czy stajac rowerem w miejscu gdzie nie wolno stac lamie przepisy?
    A riksza?

    dzieki pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-09-05 01:15:06
    Temat: Re: Riksza to rower?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    nius wrote:
    > Czy riksza to rower?

    Definicję roweru masz na samym początku ustawy "prawo o ruchu drogowym".

    Tu masz cytat:
    "47) rower -- pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni
    osoby jadącej tym pojazdem;"

    Teraz jasne?

    > Czy stajac rowerem w miejscu gdzie nie wolno stac lamie przepisy?

    Ależ skąd - rowery są eksterytorialne i nie podlegają polskiej
    jurysdykcji ;->

    > A riksza?

    A jak kombi stanie tam, gdzie jest zakaz, to kierowca zostanie ukarany
    tak samo, jak kierowca kabrioleta?

  • 3. Data: 2006-09-05 09:15:47
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 05-09-2006 o 03:15:06 Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    > "47) rower -- pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni
    > osoby jadącej tym pojazdem;"

    Ok, jestem w kolku naukowym i planujemy zrobic pojazd, ktory bedzie
    magazynowal energie wytworzona w skutek pedalowania. Pozniej trafia ona do
    ukladu napedowego przedniej i tylniej osi (pojazd jest dwusladowy). Moze
    zdarzyc sie sytuacja, ze osoba, ktora siedziala w tym pojezdzie wczesniej
    naladowala calkowicie akumulator i ta, ktora siedzi w nim obecnie zeby
    jechac pedalowac nie musi. Czy w tym momencie ten pojazd nie jest juz
    rowerem?

    Motorower to to nie jest (bo nie ma silnika spalinowego), ani tez pojazd
    szynowy (chociaz nie znalazlem definicji pojazdu szynowego). Skoro tak
    jest chyba pojazdem silnikowym. Moze zatem byc pojazdem wolnobieznym (albo
    samochodowym jesli uda sie go usprawnic do jazdy szybciej niz 25km/h) albo
    wspomnianym rowerem (a moze tez i jednym i drugim w zaleznosci od stanu
    akumulatora). Co to za pojazd?

    Przy okazji: czy jesli zepsuje mi sie moje 126p i bede go w pojedynke
    pchal po drodze to tez bedzie pojazdem silnikowy i jednoczesnie rowerem?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 4. Data: 2006-09-05 09:39:31
    Od: m...@g...com

    Jasko Bartnik wrote:
    [...]
> [...]
    > wspomnianym rowerem (a moze tez i jednym i drugim w zaleznosci od stanu

    Tak abstahując od tego co to za pojazd ... jakim cudem wogóle pomyślałeś że
    to może mieć cokolwiek wspólnego z pojazdem szynowym?

    p. m.

  • 5. Data: 2006-09-05 09:56:32
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 05-09-2006 o 11:39:31 <m...@g...com> napisał(a):

    > Tak abstahując od tego co to za pojazd ... jakim cudem wogóle pomyślałeś
    > że to może mieć cokolwiek wspólnego z pojazdem szynowym?

    Podobnie jak tramwaj ma naped elektryczny (ale sa tez lokomotywy
    spalinowe) a z racji braku definicji pojecia moze wlasnie jest pojazdem
    szynowym :P Wykluczenie pojazdu szynowego jest potrzebne do stwierdzenia
    czy jest to pojazd silnikowy (zgodnie z definicja jest to pojazd
    posiadajacy silnik, z wylaczeniem motoroweru i pojazdu szynowego).

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 6. Data: 2006-09-05 10:20:00
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Jasko Bartnik napisał(a):

> [...]
    > czy jest to pojazd silnikowy (zgodnie z definicja jest to pojazd
    > posiadajacy silnik, z wylaczeniem motoroweru i pojazdu szynowego).

    IMHO bez sensu sa te rozwazania.
    Opisywany pojazd bedzie rowerem. Tak samo jak rower z silnikiem
    elektrycznym - akumulatorowym lub nawet spalinowym (byly takie swego
    czasu) byl traktowany jako rower.
    Zreszta jesli z samochodu wymontowac slinkik, wstawic pedaly, lancuch
    itp to karta rowerowa i tak nie bedzie upowazniac do poruszania sie
    takowym pojazdem po drogach publicznych, bo to jest nadal samochod.
    Zreszta pewno na dodatek niesprawny technicznie :)

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 7. Data: 2006-09-05 10:34:57
    Od: m...@g...com

    Przemyslaw Osmanski wrote:

> [...]
    > takowym pojazdem po drogach publicznych, bo to jest nadal samochod.
    > Zreszta pewno na dodatek niesprawny technicznie :)

    No ja bym już wtedy nazwał to rowerem. Cholernie ciężkim w pedałowaniu - ale
    rowerem.

    p. m.

  • 8. Data: 2006-09-05 11:08:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jasko Bartnik wrote:
    [ciach]

    > Ok, jestem w kolku naukowym i planujemy zrobic pojazd, ktory bedzie
    > magazynowal energie wytworzona w skutek pedalowania. Pozniej trafia ona
    > do ukladu napedowego przedniej i tylniej osi (pojazd jest dwusladowy).

    To nie będzie to pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni.

> [...]
    > wczesniej naladowala calkowicie akumulator i ta, ktora siedzi w nim
    > obecnie zeby jechac pedalowac nie musi. Czy w tym momencie ten pojazd

    Omówienie niuansów dotyczących lekkich pojazdów z silnikiem elektrycznym
    znajdziesz w rozporządzeniu w sprawie homologacji (między innymi)
    motorowerów.

    > Motorower to to nie jest (bo nie ma silnika spalinowego), ani tez pojazd

    Może być i motorower. Zależy od mocy silnika i innych cech
    konstrukcyjnych (oraz przeznaczenia) może to być rower z silnikiem
    wspomagajacym, motorower, pojazd samochodowy inny albo wózek inwalidzki.

    > szynowy (chociaz nie znalazlem definicji pojazdu szynowego). Skoro tak

    Odkrywcza myśl: może to taki pojazd, co jeździ po szynach?

    [ciach]

    > Przy okazji: czy jesli zepsuje mi sie moje 126p i bede go w pojedynke
    > pchal po drodze to tez bedzie pojazdem silnikowy i jednoczesnie rowerem?

    A co masz w dowodzie rejestracyjnym, hmm?

  • 9. Data: 2006-09-05 11:13:46
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 05-09-2006 o 12:20:00 Przemyslaw Osmanski

> [...]
    > takowym pojazdem po drogach publicznych, bo to jest nadal samochod.
    > Zreszta pewno na dodatek niesprawny technicznie :)

    'Rower' z silnikiem spalinowym to motorower (zakladajac pewne ograniczenie
    co do pojemnosci silnika i predkosci maksymalnej). 'Rower' z silnikiem
    elektrycznym czy spalinowym (tym nie spelniajacych warunkow na motorower)
    jest pojazdem silnikowym. Gdyby mial boczny wozek bylby motorem ... a tak
    to nie wiem, ktore przepisy stosowac do tego pojazdu i jakiego prawa jazdy
    potrzebuje? Pojazd Flinstonow to rower w mysl definicji PoRD ... obawiam
    sie, ze 'moj' pojazd moze miec problemy z poruszaniem sie po drogach:
    - bede potrzebowal prawa jazdy do kierowania nim (kat. B)
    - bede musial omijac trasy ze sciezkami rowerowymi poniewaz:
    a) jako rower mialbym obowiazek jechac po sciezce rowerowej
    b) jako pojazd silnikowy (do tego wolnobiezny) po tej sciezce jezdzic bym
    nie mial prawa
    a obawiam sie, ze w razie zatrzymania pojazdu policja naciagnelaby grupe
    pojazdu do swoich potrzeb ... tzn. pod mandat.

    A moze wygodniej jest dac ten pojazd do jakiejs ekspertyzy i dostac
    zaswiadczenie na pismie czym jest. Jesli tak to gdzie mozna by sie
    zglaszac z takimi wnioskami?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 10. Data: 2006-09-05 12:03:40
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > 'Rower' z silnikiem spalinowym to motorower (zakladajac pewne ograniczenie
    > co do pojemnosci silnika i predkosci maksymalnej).
    Nie. Motorower jest konstrukcyjnie przystosowany do napędu silnikiem jako
    napędu zasadniczego, często jedynego.
    Rower z silnikiem (np doczepnym) to rower i tylko rower. Nie podlega
    obowiązkowi rejestracji a kierowca nie musi pomykać w kasku i z włączonymi
    na stałe światłami.

    Obydwa pojazdy mają swoje określenia w danych producenta: kupując rower masz
    w papierach wpisany rower, kupując motorower - masz motorower. Budując
    pojazd samodzielnie- sam określisz jaki to pojazd, zgodnie z KRD i opiniami
    rzeczoznawcy.

    45) motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem -
    wielośladowy,

    46) motorower - pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik
    spalinowy o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm sześc., którego
    konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h,

    47) rower - pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby
    jadącej tym pojazdem,

    48) wózek inwalidzki - pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się
    osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego
    konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego,