  • 61. Data: 2006-01-11 18:54:33
    Temat: Re: Renoma - kontrola w KM
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Jest rzeczą, ale nie jest rzeczą ruchomą.

    Rzecz jest albo rzeczą ruchomą albo nieruchomością. Ponieważ
    nieruchomością z oczywistych względów nie jest, to jest rzeczą ruchomą.
    Szczególnie jeśli chodzi o kwestie własności, a taka została poruszona.
    Trochę inaczej w kodeksie karnym, ale to ze względu na specyfikę
    uregulowań. Zresztą nawet tu niektóre dokumenty są rzeczami ruchomymi -
    art.115§9.

    > Zobacz chociaż do kodeksu
    > karnego i zastanów się czemu mamy osobno art. 276 kk i całą gamę art.
    > 278-292 kk. Dokument jako taki nie posiada żadnej wartości
    > materialnej.

    Właśnie dlatego że dokument nie ma wartości materialnej. Gdyby nie było
    art.276, to większość czynów w których przedmiotem działania byłby
    dokument, byłaby wykroczeniami.

    KG

  • 62. Data: 2006-01-11 18:58:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kam [####k...@w...pl#.###] napisał:

> [...]
    > Trochę inaczej w kodeksie karnym, ale to ze względu na specyfikę
    > uregulowań. Zresztą nawet tu niektóre dokumenty są rzeczami

    Uważam, że nie masz racji. Dokument nie jest rzeczą. Nie możesz go
    sprzedać, podarować. Nie jest dziedziczony. Nie możesz go zastawić, a
    jak przyjmiesz w zastaw, to i tak musisz wydać na żądanie właściciela.

    > Właśnie dlatego że dokument nie ma wartości materialnej. Gdyby nie
    było
    > art.276, to większość czynów w których przedmiotem działania byłby
    > dokument, byłaby wykroczeniami.

    Ja myślę, ze z tego powodu że nie jest rzeczą.

  • 63. Data: 2006-01-11 19:11:11
    Od: ObywatelX <o...@a...email>

    Dnia Wed, 11 Jan 2006 16:32:45 +0100, kam napisał(a):

    > Który masz obowiązek okazać kontrolerowi działającemu w imieniu
    > przewoźnika.

    Paragraf poproszę.

    Pozdrawiam
    ObywatelX

  • 64. Data: 2006-01-11 19:15:29
    Od: ObywatelX <o...@a...email>

    Dnia Wed, 11 Jan 2006 19:58:53 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > sprzedać, podarować. Nie jest dziedziczony. Nie możesz go zastawić, a
    > jak przyjmiesz w zastaw, to i tak musisz wydać na żądanie właściciela.

    Ale jego pozyskanie jest dosć kosztowne:
    - zdjęcia
    - bieganie do urzędu = stracony czas
    - znaczki skarbowe(? dawno nie wyrabiałem) i koszt wyrobienia.

    Moim zdaniem jednak jest.
    Ale ja prawnikiem nie jestem.

    Pozdrawiam
    ObywatelX

  • 65. Data: 2006-01-11 19:21:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Uważam, że nie masz racji. Dokument nie jest rzeczą. Nie możesz go
    > sprzedać, podarować. Nie jest dziedziczony. Nie możesz go zastawić, a
    > jak przyjmiesz w zastaw, to i tak musisz wydać na żądanie właściciela.

    Jeśli chodzi o dowód osobisty to powyższe by się zgadzało. Ale wcale nie
    świadczy o tym, że dowód osobisty nie jest rzeczą w cywilnoprawnym
    rozumieniu tego pojęcia. A w odniesieniu do takiego pojęcia, a nie
    pojęcia rzeczy ruchomej z kk, można oceniać kwestie własności. Bo jeśli
    nie jest rzeczą, to czym jest? Kartka papieru bezspornie jest rzeczą,
    naniesienie na nią określonej treści i powstanie dokumentu nie powoduje
    przecież że przestaje to być rzecz. Określenie że coś jest dokumentem to
    tylko wskazanie pewnej cechy rzeczy.
    Co do innych dokumentów - jak najbardziej mogą być przedmiotem obrotu,
    dziedziczenia. Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że spadkobierca powinien
    zniszczyć wszystkie dokumenty jakie pozostaną po spadkodawcy :)

    > Ja myślę, ze z tego powodu że nie jest rzeczą.

    Ależ jest. Choć nie w rozumieniu kodeksu karnego (chodzi o dowód
    osobisty, bo już inne, wskazane dokumenty są rzeczami).

    KG

  • 66. Data: 2006-01-11 19:27:27
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    ObywatelX napisał(a):
    > Paragraf poproszę.

    Art.33a ust.4 pkt 1 prawa przewozowego. Jeśli kontroler ma prawo żądać
    okazania dokumentu, to temu uprawnieniu odpowiada obowiązek pasażera
    jego okazania. To że nie ma sankcji karnej (Robert jest innego zdania :)
    ) za jego niespełnienie o niczym nie świadczy. Nadal nieokazanie
    dokumentu jest działaniem bezprawnym wraz ze wszystkimi wiążącymi się z
    tym skutkami.

    KG

  • 67. Data: 2006-01-11 19:29:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Ależ jest. Choć nie w rozumieniu kodeksu karnego (chodzi o dowód
    > osobisty, bo już inne, wskazane dokumenty są rzeczami).

    Dowód osobisty jest rzeczą również w rozumieniu kodeksu karnego. Czemu
    by nie? Art. 115 parg 9 kk nie przewiduje węższej definicji rzeczy
    ruchomej niż kodeks cywilny, lecz definicję szerszą.
    Sprawca nie odpowiada za kradzież czy przywłaszczenie dowodu osobistego
    jak za przestępstwa przeciwko mieniu nie dlatego że dowód nie jest
    rzeczą, lecz dlatego że ustawodawca uznał że to rzecz szczególnego
    rodzaju dla której warto poświęcić odrębny przepis kodeku karnego (275
    kk, który pochłania - zazwyczaj - bardziej ogólne przepisy kodeksu karnego.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 68. Data: 2006-01-11 19:30:19
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Oj to miało miejsce około 4 lata temu.

    Tak z ciekawości spytałem, a nóż ktoś z moich...

    > Heh, no niestety ale takie są moje obserwacje np. podczas ostatniego
    > objazdu na turystyku, czterech biednych kolejarzy, którzy wracając
    > pośpiechem z pracy chciało sobie obalić w komfortowych warunkach flaszkę,
    za
    > wszelką cenę starało nas się wypłoszyć z jedynki, argumentami w stylu, że
    > zaraz przyjdzie konduktor i nam bilety sprawdzi.

    No ale to raczej nie jest uwaga do jakości pracy organów kontrolnych tylko do
    pijaczków - pracowników PKP :-)
    Ja ze swej strony powiem że właśnie kolejarze zaliczają się do grup
    najgorszych pasażerów - bezczelni, chamowaci i uważają że pociąg to ich
    własność.

    pdr
    Olo

  • 69. Data: 2006-01-11 19:46:06
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Chwileczję? jakie uciekanie? Chciałem odejść i mam do tego prawo, jestem
    > wolnym człowiekiem i de facto renomiarz nie ma żadnych praw w stosunku
    > do mnie. Nie może mi nic zrobić. Ba... Nie może mnei nawet dotknąć bez
    > mojego pozwolenia.

    Niektórym to się faktycznie z tej demokracji we łbach poprzewracało...

    pdr
    Olo

  • 70. Data: 2006-01-11 22:06:27
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

> [...]
    > ) za jego niespełnienie o niczym nie świadczy. Nadal nieokazanie
    > dokumentu jest działaniem bezprawnym wraz ze wszystkimi wiążącymi
    Wyraźnie napisałeś okazania a nie wręczenia do rąk kontrolerowi. Więc
    nie kontroler nie musi go dostać do rąk. Może sobie popatrzeć i
    koniec.