-
1. Data: 2008-06-27 22:31:35
Temat: Rękojmia na Allegro
Od: a...@g...com
Zdaję sobie sprawę, że było kilka podobnych tematów, ale wydaje mi
się, że moja sprawa jest dość finezyjna i laikowi, jak mnie, nawet po
zapoznaniu się z KC i podobnymi wątkami trudno wypracować pewną
konkluzję.
Sprzedałem na Allegro notebooka (jako osoba fizyczna osobie
fizycznej). Praktycznie do dnia sprzedaży używałem go i nie miałem
żadnego z nim problemu. Po 26 dniach od wysyłki (a więc sporym czasie
na przetestowanie go) otrzymałem komentarz na Allegro, w którym stan
sprzedanego notebooka był określony jako świetny. Po 3 miesiącach i 3
tygodniach (112 dniach od wysyłki) dostałem od kupca maila, w którym
twierdzi, że notebook ma uszkodzoną płytę główną i żąda zwrotu kosztów
naprawy, którą przeprowadzi w serwisie w swoim mieście. W następnym
zaś mailu stwierdza, że kłopoty z tym notebookiem miał od pierwszego
dnia po otrzymaniu.
Czy moje rozumowanie jest słuszne:
- jeśli problemy z komputerem zauważył na samym początku (zakładając,
że to co napisał w drugi mailu jest prawdą) to upłynął już miesiąc
ustawowy, w którym powinien mi ten fakt zgłosić,
- jeśli zaś uszkodzenie zauważył pomimo użytkowania (sam pisze, że go
użytkował) dopiero po prawie 4 miesiącach to uszkodzenie powstało u
niego a ja wydałem mu sprzęt sprawny.
Dlaczego uważam sprawę za finezyjną. Ponieważ jako miejsce uszkodzenia
wskazał płytę główną. Z tego co się dowiadywałem uszkodzenie płyty
głównej nie jest widoczne, zwykle stwierdza się je po objawach (takich
jak on pisze tj. zawieszanie się komputera lub samoistne
restartowanie) i wyeliminowaniu innych przyczyn i najczęściej wymienia
się całą płytę bez wdawania się w szczegóły. I tu powstaje moje
pytanie. Jeśli będę chciał na własną rękę sprawdzić, że płyta jest
uszkodzona. Każę mu przesłać komputer i u mnie albo w serwisie, do
którego ja oddam komputer te objawy się nie pojawią. Odeślę mu z
powrotem a on nadal będzie twierdził, że u niego komputer źle działa,
to co wtedy??
Następna kwestia jest taka, nabył ode mnie ten komputer wczesną
wiosną, teraz jest lato i temperatury są dużo wyższe. Jeśli nie zadbał
o właściwe chodzenie (cyrulację powietrza) to rzeczywiście mógł jakiś
układ (mniej ważny, np. jakiś kontroler) na płycie głównej "paść".
Żeby znaleźć, jaki to układ potrzeba byłoby szczegółowej ekspertyzy. I
tu powstaje następne pytanie - kto za nią powinien zapłacić? Ale to
nie jest największy problem! Bo moje zasadnicze pytanie jest takie -
kto w takim razie oceniłby, czy uszkodzenie na płycie (jeśli zostałoby
znalezione) powstało u mnie przed wysyłką czy już u niego?
Z góry dziękuję za pomoc i rzeczowe odpowiedzi.
-
2. Data: 2008-06-28 01:56:57
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: "Tom" <t...@t...plz>
<a...@g...com> wrote in message
news:bdc2374b-c8a0-468e-818c-a4cb4b41d5a1@z72g2000hs
b.googlegroups.com...
żadnego z nim problemu. Po 26 dniach od wysyłki (a więc sporym czasie
na przetestowanie go) otrzymałem komentarz na Allegro, w którym stan
sprzedanego notebooka był określony jako świetny. Po 3 miesiącach i 3
tygodniach (112 dniach od wysyłki) dostałem od kupca maila, w którym
twierdzi, że notebook ma uszkodzoną płytę główną i żąda zwrotu kosztów
naprawy, którą przeprowadzi w serwisie w swoim mieście. W następnym
jakie warunki sprzedazy dales, gwarancje na rok, w takim przypadku musisz
pokryc koszta naprawy
jak go sprzedales taki jaki jest w dobrym stanie i gosc stwierdza ze stan
jest super po otrzymaniu wtedy nie masz zadnych zobowiazan
a potem sie popsul no coz, ma nauczke na nastepny raz kupowac w sklepie z
roczna gwarancja a nie na aukcjach za pol ceny i potem miec protensje nie
wiadomo o co
-
3. Data: 2008-07-01 22:45:13
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: Cut <c...@c...pl>
Jeśli w warunkach aukcji nie napisałeś, że dajesz gwarancje na jakiś
czas (który nie minął) lub nie zapewniłeś, że będziesz pokrywał
wszystkie koszty napraw, to po 10 dniach od sprzedaży kupujący może
najwyżej cmoknąć cię w d... ;p
-
4. Data: 2008-07-01 22:52:24
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: <s...@a...pl>
> Jeśli w warunkach aukcji nie napisałeś, że dajesz gwarancje na jakiś czas
> (który nie minął) lub nie zapewniłeś, że będziesz pokrywał wszystkie koszty
> napraw, to po 10 dniach od sprzedaży kupujący może najwyżej cmoknąć cię w d...
> ;p
A gdzie ma całować przed upływem 10 dni?
Pytam poważnie, bo zastanawia mnie, skąd te 10 dni?
-
5. Data: 2008-07-01 22:59:04
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: Cut <c...@c...pl>
s...@a...pl pisze:
najwyżej cmoknąć cię w d... ;p
>
> A gdzie ma całować przed upływem 10 dni?
> Pytam poważnie, bo zastanawia mnie, skąd te 10 dni?
http://egp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=
article&id=84197
Każdy ma 10 dni na zwrot towaru kupionego w sieci bez podania przyczyny.
(poza kilkoma towarami -płyty i takie tam)
-
6. Data: 2008-07-02 04:04:59
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
On 2008-07-01, Cut <c...@c...pl> wrote:
[...]
>> A gdzie ma całować przed upływem 10 dni?
>> Pytam poważnie, bo zastanawia mnie, skąd te 10 dni?
>
> http://egp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=
article&id=84197
>
> Każdy ma 10 dni na zwrot towaru kupionego w sieci bez podania przyczyny.
> (poza kilkoma towarami -płyty i takie tam)
Ale AFAIK w takim wypadku sprzedawcą musi być firma, a nie os. fizyczna.
A licytacja też chyba nie podlega tym przepisom.
--
Wojciech Bańcer
p...@p...pl
-
7. Data: 2008-07-02 05:47:55
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: kam <x#k...@w...pl#x>
Cut pisze:
> Jeśli w warunkach aukcji nie napisałeś, że dajesz gwarancje na jakiś
> czas (który nie minął) lub nie zapewniłeś, że będziesz pokrywał
> wszystkie koszty napraw, to po 10 dniach od sprzedaży kupujący może
> najwyżej cmoknąć cię w d... ;p
nie słyszałeś o rękojmi?
KG
-
8. Data: 2008-07-02 05:52:33
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: januszek <j...@p...irc.pl>
kam napisał(a):
>> Jeśli w warunkach aukcji nie napisałeś, że dajesz gwarancje na jakiś
>> czas (który nie minął) lub nie zapewniłeś, że będziesz pokrywał
>> wszystkie koszty napraw, to po 10 dniach od sprzedaży kupujący może
>> najwyżej cmoknąć cię w d... ;p
> nie słyszałeś o rękojmi?
O czym?
j.
-
9. Data: 2008-07-02 12:27:22
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: Cut <c...@c...pl>
kam pisze:
>
> nie słyszałeś o rękojmi?
>
> KG
wrzuciłem rękojmię do jednego pudła z gwarancją. Jeśli ktoś nie
zobowiązał się udzielić rękojmi lub gwarancji, lub ją udzielił na czas
określony, a czas ten miną to kupujący może sobie tylko pogwizdać.
-
10. Data: 2008-07-02 14:22:38
Temat: Re: Rękojmia na Allegro
Od: <s...@a...pl>
> wrzuciłem rękojmię do jednego pudła z gwarancją.
Błąd. To są dwie różne rzeczy.
> Jeśli ktoś nie zobowiązał się udzielić rękojmi
Błąd. Rękojmia jest "z urzędu". Jej nie udzielasz, ona jest z mocy prawa. Można
ją w niektórych przypadkach wyłączyć.