  • 1. Data: 2007-07-26 10:35:27
    Temat: Reklamacja a ochrona danych osobowych
    Od: "kf" <m...@b...gg19840.pl>

    Witam,
    chciałbym się dowiedzieć jak wygląda sparawa ochrony danych osobowych w
    przypadku reklamacji?
    Dokładnie rzecz mówiąc sprawa wygląda nastepująco:
    Klient coś u mnie kupuje - na paragon. Po jakimś czasie przychodzi z
    reklamacją - wypełniam
    więc w komputerze gotowy do tego formularz w którym wpisuję dane osobowe
    (m.in. imię, nazwisko, telefon)
    klienta i wydaję mu podpisany przeze mnie formularz - jak potwierdzenie
    przyjęcia, nie wymagając jego podpisu
    Następnie pełną informację o takim zgłoszeniu przekazuję do serwisu
    producenta.
    Jak to się ma do kwestii ochrony danych osobowych? Nie dość, że gromadzę
    dane osobowe
    (teoretycznie bez akceptacji) - to jeszcze przekazuje je dalej, innemu
    podmiotowi.
    Zaciekawiło mnie to, bo wiem że to codzienna praktyka w wielu branżach ...

    pozdrawiam
    kf

  • 2. Data: 2007-07-26 12:02:14
    Temat: Re: Reklamacja a ochrona danych osobowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jul 2007, kf wrote:

    > Witam,
    > chciałbym się dowiedzieć jak wygląda sparawa ochrony danych osobowych
    > w przypadku reklamacji?

    Tak jak z fakturą? :]
    Czy przeglądałeś ostatnie posty? Netykieta nakazuje ;)

> [...]
    > z reklamacją - wypełniam
    > więc w komputerze gotowy do tego formularz w którym wpisuję dane osobowe

    Pytanie: czy jest możliwe załatwienie reklamacji BEZ tych danych?
    IMHO - nie.
    Czyli potrzebne są do wypełnienia ustawowego obowiązku, dobrze piszę?

    > Następnie pełną informację o takim zgłoszeniu przekazuję do serwisu
    > producenta.

    Hm...
    Pytanie j.w. :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-26 12:11:40
    Od: "kf" <m...@b...gg19840.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0707261359390.1512@athlon64...
    > On Thu, 26 Jul 2007, kf wrote:
    >
    > Tak jak z fakturą? :]
    OK. Ale faktura jest wystawiana na firmę a nie naosobę
    fizyczną - a to chyba różnica ? Czy nie :)? (nie wiem, gdybam)

    > Czy przeglądałeś ostatnie posty? Netykieta nakazuje ;)
    Tak, ale hotel to nie zupełnie to samo ... ponieważ...czytaj poniżej ...

    > Hm...
    > Pytanie j.w. :)
    No własnie nie wiem jak jest tutaj. Serwis teoretycznie nie potrzebuje tych
    informacji żeby
    dokonać naprawy gwarancyjnej - potrzebuje jedynie na "wszelki wypadek" -
    czyli gdyby na przykład okazało się, że naprawa będzie odpłatna

    pozdrawiam
    kf

  • 4. Data: 2007-07-26 12:19:48
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Pytanie: czy jest możliwe załatwienie reklamacji BEZ tych danych?
    > IMHO - nie.
    > Czyli potrzebne są do wypełnienia ustawowego obowiązku, dobrze piszę?

    Chyba, że jest to reklamacja na podstawie gwarancji - nie uregulowanej
    ustawowo.

    M.

  • 5. Data: 2007-07-26 22:39:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jul 2007, kf wrote:

    > OK. Ale faktura jest wystawiana na firmę a nie naosobę
    > fizyczną - a to chyba różnica ? Czy nie :)? (nie wiem, gdybam)

    Na OF też może być - tyle, ze obowiązek wystawienia jest tylko jak
    kupujący zażąda (a jak kupuje firma to jest obowiązek wystawienia
    zawsze).

    > Tak, ale hotel to nie zupełnie to samo ... ponieważ...czytaj poniżej ...

    :)

> [...]
    > dokonać naprawy gwarancyjnej - potrzebuje jedynie na "wszelki wypadek" -
    > czyli gdyby na przykład okazało się, że naprawa będzie odpłatna

    Poczekamy na komentarze, może ktoś ma pomysł.
    [dopisek]
    Po wysmażeniu posta do Macieja, naszło mnie coś takiego: jeśli gwarantem
    jest *producent* (a nie sprzedawca), to przecież sprzedawca zbiera dane
    dla *producenta* jako jego *przedstawiciel*!
    Tak, jakby przyszedł i dane klienta zbierał pracownik producenta (bo czym
    niby ma różnić się pracownik od zleceniobiorcy?)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-07-26 22:42:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jul 2007, Maciej Bebenek wrote:

    > Chyba, że jest to reklamacja na podstawie gwarancji - nie uregulowanej
    > ustawowo.

    Gwarancja jest jak najbardziej uregulowana ustawowo - zdefiniowana
    w ustawie itp.
    A to że ustawa daje SWOBODĘ ustalenia warunków gwarancji (od jej
    nieustalenia w ogóle zaczynając) to inna sprawa :)

    Popatrz na to tak: faktury dla osoby nie prowadzącej DG też nie musisz
    wystawiać - *chyba*, że owa osoba chce.
    Jak chce, to jej dane są "w bazie" (u sprzedawcy) z mocy ustawy
    (o VAT - bo trzeba i kopię f-ry i wpis o niej do ewidencji ująć)
    i już.
    Z gwarancją jest podobnie: jak sprzedawca/producent/... CHCE
    gwarancji udzielić a kupujący CHCE z niej skorzystać, no to
    proszę, wpisujemy... :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-07-27 05:56:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Gwarancja jest jak najbardziej uregulowana ustawowo - zdefiniowana
    > w ustawie itp.
    > A to że ustawa daje SWOBODĘ ustalenia warunków gwarancji (od jej
    > nieustalenia w ogóle zaczynając) to inna sprawa :)

    Cholera, zapomnialem ;-) Ale jednak dalej nie nie widze podstawy prawnej.
    Dane osobowe podlegają szczególnej ochronie prawnej - w przypadku innych
    ustaw określony jest dokładnie zakres danych podlegających
    przetwarzaniu, podmioty upoważnione do przetwarzania itp.
    W przypadku ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
    obowiązkowo masz... podać dane gwaranta. Nie ma nic na temat, że
    przetwarzanie danych kupujacego jest dozwolone.

> [...]
    > Jak chce, to jej dane są "w bazie" (u sprzedawcy) z mocy ustawy
    > (o VAT - bo trzeba i kopię f-ry i wpis o niej do ewidencji ująć)

    ALe ustawa, a później rozporządzenie określa chociażby zakres danych.
    Nie możesz podczas wystawiania faktury np. skopiować DO starego typu ze
    stronami zawierającymi dane o dzieciach, w takich sprawie były już
    decyzje GIODO potwierdzone przez sąd.

    > Z gwarancją jest podobnie: jak sprzedawca/producent/... CHCE
    > gwarancji udzielić a kupujący CHCE z niej skorzystać, no to
    > proszę, wpisujemy... :)

    Ja bym tam formułkę dopisał :) I tak - zgodnie z inną opinią - nikt tego
    nie czyta.

    M.