  • 1. Data: 2003-02-12 14:46:33
    Temat: Pytanie techniczne z dziedziny Prawa o Ruchu Drogowym
    Od: "xaree" <x...@p...onet.pl>

    Pytanie jest następujące:

    Art. 49 pkt.1 ust.2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi co następuje:

    "Zabrania się zatrzymywania pojazdu na przejściu dla pieszych, na
    przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10m przed tym
    przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu
    zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem".

    Czy w takim razie dozwolone jest parkowanie w istniejącej zatoce parkingowej
    usytuowanej w odległości mniejszej niż 10m od przejścia dla pieszych??

    No i pytanie przewrotne (głupkowate): Czy wobec tego żeby przepuścić
    pieszego przez przejście trzeba się zatrzymać 10 m przed nim? A jeżeli jest
    się bliżej przejścia niż 10m to nie można się już zatrzymać i "trzeba
    wymusić pierwszeństwo na pieszym".

    P.S. Szczególnie gorąco zapraszam do wypowiedzi osoby znające się na
    przepisach prawnych. Ja w tej materii jestem laikiem...

    Pozdrawiam całą Grupę
    Adam R.

  • 2. Data: 2003-02-12 16:17:34
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    xaree wrote:

    >Czy w takim razie dozwolone jest parkowanie w istniejącej zatoce parkingowej
    >usytuowanej w odległości mniejszej niż 10m od przejścia dla pieszych??
    /.../
> [...]
    >pieszego przez przejście trzeba się zatrzymać 10 m przed nim? A jeżeli jest
    >się bliżej przejścia niż 10m to nie można się już zatrzymać i "trzeba

    Raczej nie ;), pkt.4 cytowanego przez Ciebie art.49 tej ustawy mówi:
    'Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia
    pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.'

    Czyli np. w sytuacji przepuszczania pieszego, zatrzymania na czerwonym
    świetle, przed znakiem STOP czy na oznaczonym parkingu.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2003-02-12 17:11:32
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

> [...]
    >
    > Czyli np. w sytuacji przepuszczania pieszego, zatrzymania na czerwonym
    > świetle, przed znakiem STOP czy na oznaczonym parkingu.

    Ba, jak mowil moj instruktor, wtedy samochod mimo ze stoi, to jest w ruchu.
    :-)

    Hubert

  • 4. Data: 2003-02-12 17:46:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    parkingowej
    | usytuowanej w odległości mniejszej niż 10m od przejścia dla pieszych??

    Tak, pod warunkiem że zatoczka taka będzie oznaczona znakiem. W razie
    sprzeczności przepisów i znaków drogowych, stosuje się te ostatnie.

> [...]
    jest
    | się bliżej przejścia niż 10m to nie można się już zatrzymać i "trzeba

    Zatrzymanie się na skutek warunków drogowych nie stanowi zatrzymania pojazdu
    w rozumieniu powołanego przez Ciebie artykułu.

  • 5. Data: 2003-02-12 18:18:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ba, jak mówił mój instruktor, wtedy samochód mimo ze stoi, to jest w
    ruchu.

    Tak, szczególnie, jak jest to FIAT 126p. On nawet jak stoi, to się rusza,
    szczególnie na małych obrotach. ;-)))))))))))

  • 6. Data: 2003-02-12 18:43:49
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    >
    > P.S. Szczególnie gorąco zapraszam do wypowiedzi osoby znające się na
    > przepisach prawnych. Ja w tej materii jestem laikiem...

    "Zatoka parkingowa" jest miejscem stworzonym do parkowania, a jej odległość
    od przejścia to już problem tych co ją zaprojektowali a nie twój. Drugie
    pytanie jak sam napisałeś jest głupkowate :)

    Pzdr
    Tomek

  • 7. Data: 2003-02-12 20:49:52
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >W razie sprzeczności przepisów i znaków drogowych, stosuje się te ostatnie.
    Podasz podstawe prawna takiego twierdzenia ?
    Artur Golański

  • 8. Data: 2003-02-12 22:24:29
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > Podasz podstawe prawna takiego twierdzenia ?
    podstawy nie podam ale dorzucę do koszyka. Najpierw stosujemy się do:
    1. poleceń osoby kierującej ruchem
    2. sygnałów świetlnych
    3. znaków drogowych (bodaj najperw pionowych później poziomych)
    4 przepisów

    innymi słowy jak policjat "mówi" jechać na czerwonym świetle, znaczy jechać
    :) Jak mówi jechać "pod prąd" znaczy jechać "pod prąd". Jak "mówi" zatrzymać
    się dokładnie w tym miejscu nawet jak to jest przejście dla pieszych, to
    znaczy zatrzymać się tam itd.

    Stryket

  • 9. Data: 2003-02-13 09:01:00
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    zatrzymać
    > się dokładnie w tym miejscu nawet jak to jest przejście dla pieszych, to

    Dodam że jeśli stoi przed Tobą znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" to mimo że
    nadjeżdżasz z mojej prawej strony to i tak to ja mam pierwszeństwo.Na tym
    polega "wyższość " znaków nad przepisami.

    Pozdr
    Leszek

  • 10. Data: 2003-02-13 09:14:53
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> wrote in message
> [...]
    zatrzymać
    > się dokładnie w tym miejscu nawet jak to jest przejście dla pieszych, to

    Dokladnie tak..
    Pamietam jak gosc nie chcial przejsc na czerwonym..
    Policjant pokazywal mu by szedl, samochody czekaly,
    a gosc policjantowi pokazywal na czerwone.....

    Wesolo bylo...

    Boguslaw