  • 1. Data: 2007-07-27 07:11:47
    Temat: Pytanie dotyczące dziedziczenia mieszkania
    Od: "kowal" <m...@s...getin.pl>

    Witam

    Posiadam mieszkanie własnościowe kupione przed zawarciem małżeństwa. Zgodnie z
    prawem, w takim przypadku jest ono moją własnością i nie podlega pod wspólnotę
    małżeńską, jak dobra nabyte po ślubie. Nie mamy podpisanej intercyzy ani
    żadnego innego dokumentu stwierdzającego rozdzielność majątkową.

    Pytanie:

    Co stanie się z mieszkaniem w przypadku mojej śmierci? Czy żona nabywa wówczas
    prawo do niego? Co mogę zrobić, aby w takim - odpukać - przypadku nie miała
    ona żadnych problemów i mogła dalej w nim mieszkać?

    Tak poza wątkiem, ale w temacie: ciekawi mnie sytuacja, gdy właścicielem
    mieszkania jest starsza samotna osoba nie posiadająca żadnej rodziny. Kto
    przejmuje wówczas mieszkanie po jej śmierci. Państwo?

    --
    Pozdrawiam, kowal

  • 2. Data: 2007-07-27 08:41:32
    Temat: Re: Pytanie dotyczące dziedziczenia mieszkania
    Od: "jk" <j...@w...pl>

    ad 1) napisać testament
    ad 2) jeżeli nie ma testamentu to spadkobiercą ustawowym jest gmina

    jureK

  • 3. Data: 2007-07-27 09:52:14
    Od: "kowal" <m...@s...getin.pl>

    > ad 1) napisać testament

    W wątku "spadek po wujku kawalerze", którego fragment pozwolę sobie zacytować:

    "prawie pół roku temu zmarł mój wuj - brat mojego taty, który nie miał
    ani żony, ani dzieci. Pozostawił po sobie dość duży majątek, między
    innymi ponad 40ha ziemi rolnej, ale nie zostawił testamentu.
    Z różnych źródeł wyczytałam już, że skoro wujek nie miał swojej
    rodziny, to spadek "wraca" do rodziców." (...)

    mamy podobną sytuację. Umiera wuj nie mający rodziny, który nie zostawia
    testamentu. W odpowiedziach na tego posta są podane różne - zdaniem ich
    autorów poprawne - możliwości podziału spadku. Nie ma słowa o tym, że majątek
    przepada. Odnosząc się więc do mojej sytuacji, to wydaje mi się, że brak
    testamentu byłby co najwyżej przeszkodą utrudniającą - ale nie
    uniemożliwiającą - dalsze użytkowanie tego lokalu przez żonę. Bo jeśli nie, to
    co: gmina zabiera mieszkanie, pomimo tego że jest rodzina czyli spadkobiercy i
    wyrzuca żonę na bruk chociaż jest ona tam zameldowana i płaci czynsz?

    --
    pozdrawiam, kowal

  • 4. Data: 2007-07-27 13:01:22
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "kowal" <m...@s...getin.pl> wrote in message
> [...]
    > miała
    > ona żadnych problemów i mogła dalej w nim mieszkać?

    Jakby było kupione po zawarciu małżenśtwa to pół byłoby jej a pół byłoby
    masą spadkową.
    Jak jest kupione przed to całość jest masą spadkową.
    Ona, ewentualnie dzieci będą się nim dzieliły. Ona dostanie trochę i dzieci
    dostaną trochę.
    Różnica polega tylko na tym, że raz dzielą pół, a raz dzielą całe.

    > Tak poza wątkiem, ale w temacie: ciekawi mnie sytuacja, gdy właścicielem
    > mieszkania jest starsza samotna osoba nie posiadająca żadnej rodziny. Kto
    > przejmuje wówczas mieszkanie po jej śmierci. Państwo?

    tak.

  • 5. Data: 2007-07-27 17:40:48
    Od: "JureK" <j...@N...pl>

    Moja odpowiedź, że jeżeli nie ma testamentu to spadkobiercą ustawowym
    jest gmina dotyczyła Twojego pytania:
    "ciekawi mnie sytuacja, gdy właścicielem mieszkania jest starsza
    samotna osoba nie posiadająca żadnej rodziny. Kto
    przejmuje wówczas mieszkanie po jej śmierci. Państwo?"
    Natomiast w Twoim przypadku to nawet jeżeli nie ma testamentu to
    następuje dziedziczenie ustawowe. Jeżeli nie macie dzieci to
    dziedziczy żona, rodzice i rodzeństwo. Jeżeli macie dzieci to
    dziedziczy żona i dzieci.

    jureK

    Użytkownik "kowal" <m...@s...getin.pl> napisał w
    wiadomości news:353d.00000055.46a9c04d@newsgate.onet.pl...