  • 1. Data: 2004-12-06 14:17:06
    Temat: Pytanie do specjalistów z prawa autorskiego
    Od: Tomek <t...@p...onet.pl>

    Witam.

    Nie znam się na prawie i mam problemy z interpretacją ustawy w
    konkretnym przypadku.
    Jest serwis internetowy, który odpłatnie (wysłanie płatnego SMSa)
    umożliwia użytkownikowi wysłanie dowolnej grafiki na telefon komórkowy.
    Serwis sam nie publikuje żadnej grafiki, tylko udostępnia technologię
    umożliwiającą wysłanie na telefon.

    W związku z tym mam pytania:
    1. Czy taka działalność może naruszać prawa autorskie, jeżeli użytkownik
    wysyła sobie na telefon plik graficzny, który ma na swoim komputerze? W
    jakim przypadku?
    2. Czy naruszenie praw może wystąpić jeżeli to samo (wysłanie na
    telefon) dotyczy np. zdjęć opublikowanych i ogólnodostępnych w Internecie?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2004-12-06 16:36:05
    Temat: Re: Pytanie do specjalistów z prawa autorskiego
    Od: tierrra <n...@t...com>

    Tomek wrote:
> [...]
    > 1. Czy taka działalność może naruszać prawa autorskie, jeżeli użytkownik
    > wysyła sobie na telefon plik graficzny, który ma na swoim komputerze? W

    Moge podpowiedziec jaka jest wykladnia w ojczyznie Internetu. Mianowicie
    amerykanskie sady uznawaly wielokrotnie ze uslugodawca jest
    odpowiedzialny kiedy mial kontrole nad przesylka. W tym wypadku bedzie
    to sprzedaz cudzego mienia.

    > 2. Czy naruszenie praw może wystąpić jeżeli to samo (wysłanie na
    > telefon) dotyczy np. zdjęć opublikowanych i ogólnodostępnych w Internecie?
    >
    > Pozdrawiam
    > Tomek

    Nie wiem czy to pomoze, ale j.w. Mn posesji mojego sasiada leza
    "ogolniedostepne" cegly. Czy to znaczy ze moge je sobie wziac? To czy
    sa dostepne w sieci nie ma zwiazku z tym czy istnieje pozwolenie na
    sprzedaz przez osoby trzecie.

  • 3. Data: 2004-12-06 19:02:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem na obydwa pytania odpowiedź jest jednakowa: nie. Tak samo, jak
    telekomunikacja nie odpowiada za to, ze jeden abonent drugiemu przez telefon
    naubliża albo zgoła groźby karalne przedłoży.

  • 4. Data: 2004-12-07 08:53:38
    Od: Tomek <t...@p...onet.pl>

    Witam.

    Użytkownik tierrra napisał:
> [...]
    > amerykanskie sady uznawaly wielokrotnie ze uslugodawca jest
    > odpowiedzialny kiedy mial kontrole nad przesylka. W tym wypadku bedzie
    Rozumiem. Tylko czy w opisanym przypadku ja *mam kontrolę* nad
    przesyłką? Bo wiem że coś przesyłam, ale nie wiem co to jest i skąd
    pochodzi... (czy np. Poczta ma kontrolę nad przesyłkami w tym znaczeniu?)

    I jeszcze jeden aspekt. Co z odpowiedzialnością np. producenta kabelka,
    który umożliwia dokładnie tą samą funkcję? Czyżby sprzedawał cudzą własność?

> [...]
    > "ogolniedostepne" cegly. Czy to znaczy ze moge je sobie wziac? To czy
    > sa dostepne w sieci nie ma zwiazku z tym czy istnieje pozwolenie na

    Tylko czy to aby na pewno jest *sprzedaż*? Czy to nie jest odpłatne
    wykonanie usługi pod tytułem: daj mi plik danych a ja ci go przetworzę w
    określony sposób?

    I bardziej konkretnie: chodzi o zdjęcia samochodów publikownych na
    stronach producentów tych samochodów. Czy można je umieścić na swojej
    stronie internetowej? I czy można je (wykonując odpłatną usługę
    przetwarzania danych) wysłać komuś na telefon?

    Pozdrawiam
    Tomek