  • 71. Data: 2015-01-25 19:03:52
    Temat: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-01-25 15:35, grzech wrote:

    > Następny znafca gówna propagandowego się odezwał.
    > Pół dolca za dniówkę to dostawałeś po kursie czarnorynkowym,
    > niestosowanym w obrocie międzynarodowym. Po kursie czarnorynkowym to na
    > przykład jajko wtedy kosztowało ułamek centa. Dziś kosztuje niemal
    > ćwierć dolara. Chleb bywało, że kosztował około 1 centa. Obecnie

    LOL. Może jeszcze ruble transferowe wyciągniesz jako argument;)

    Shrek.

  • 72. Data: 2015-01-25 21:10:31
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-01-25 o 15:35, grzech pisze:
    > Chleb bywało, że kosztował około 1 centa. Obecnie kosztuje około dolara.

    w 1970 roku dolar po cenie wolnorynkowej kosztował 100 zł, a chleb 2,5
    zł. Co oznacza ze chleb kosztował 2,5 centa. W USA wtedy chleb srednio
    kosztował 24 centy.
    Benzyna w PRL: 6,5 centa, USA: 40, ale za galon
    Mleko PRL: 3,3 centa, USA: 132 centów za galon
    Jajka PRL: 2,7 centa sztuka, USA: 25 centów...za tuzin
    telewizor PRL: 78$ (czarno biały) USA: 530 (kolor)

    Maluch w 1973 roku kosztował ok. 690$ (urzedowo) albo 1100$(rynkowo), w
    tym czasie przecietny, nowy samochód "dla ludu" w USA kosztował 3500$

    przecietny dochód PRL: 22,35 USD miesiecznie USA:745$

    --
    @foe_pl

  • 73. Data: 2015-01-25 21:29:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (...)

    > przecietny dochód PRL: 22,35 USD miesiecznie USA:745$

    Z tym, że cenę dolara z tego co pamiętam kreował koszt wódki w PEWEX-ie :-)

  • 74. Data: 2015-01-26 00:06:02
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > (...)

    > Z tym, że cenę dolara z tego co pamiętam kreował koszt wódki w PEWEX-ie :-)

    W latach 80 tak było ale w 70 chyba jeszcze nie.
    Alkohol był dostępny bez ograniczeń za złotówki.
    Głównie sprzedawano wtedy materiały budowlane, potem może samochody.

    Pozdrawiam

  • 75. Data: 2015-01-26 00:07:49
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    > Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > (...)

    > Z tym, że cenę dolara z tego co pamiętam kreował koszt wódki w PEWEX-ie :-)

    tak to prawda. Zapwne dlatego, ze kosztowała 1$ i w Pewexie mozna było
    ja kupic przed 13.00 ;)
    A tak serio, to dlatego, ze był to produkt który spełniał kryteria
    pieniadzą lepiej niż złotówka. Wódka byłą powszechniej akceptowana, w
    ogole nie traciła na wartosci i lepiej nadawała się na przeliczanie
    rzeczywistej wartosci towarów i usług. Gdyby cinkciarz zszedl z ceną
    dolara ponizej ceny wodki (gdy ta w Pewexie szła za 1USD) to straciłby
    tych klientów którzy sprzedawali dewizy by kupic wódę.

    --
    @foe_pl

  • 76. Data: 2015-01-26 00:41:09
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 00:07, the_foe pisze:

> [...]
    > usług. Gdyby cinkciarz zszedl z ceną dolara ponizej ceny wodki (gdy
    > ta w Pewexie szła za 1USD) to straciłby tych klientów którzy

    To trochę nie tak do końca było. Cenę dolara głównie trzymała wódka
    dostarczana na "mety". To od różnicy ceny wódki pomiędzy sklepem a
    PEWEX-em oraz dostępności wódki w sklepie zależał w główniej mierze
    kurs. Dochodziły do tego ceny towarów deficytowych które można było
    kupić niemal od ręki w tzw eksporcie wewnętrznym np. samochody.
    Nie pamiętam jaki był w tym czasie oficjalny kurs wymiany. Coś mi się
    kojarzy, że za Gierka w PKO można było kupić 100 dolarów po 5 zł za
    jednego dolara w przypadku wyjazdu za granicę. Skupowano je po około 4
    złote. Tych ostatnich danych nie jestem pewien.

  • 77. Data: 2015-01-26 07:36:22
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    pusta, w drugiej zachodnie firmy wynajmują mieszkania dla swoich menagerów. Koszt
    wynajmu oczywiście idzie w koszty ich działalności, czyli zmiejsza podatek należny
    3RP.

    > Oczywiście nie wiesz o czym piszesz, jak zawsze. "Oczywiście" koszt
    > jednego jest zyskiem drugiego.

    Nie kłam. Ja piszę wyraźnie że taki system zwiększa koszty działalności firmy, a
    przez to zmiejsza należny 3RP podatek. Gdyby to dotyczyło jednej osoby to byłby
    niewielki problem, ale to jest duża skala.
    Natomiast jak pracownicy takiej firmy rozliczają sie z nią i czy to jest ich zysk, to
    decyduje umowa w której jest zapis o bezpłatnym zakwaterowaniu. Gdyby go nie było i
    gdyby z pensji menagerowie płacili czynsz za wynajem to podatek byłby i od firmy i od
    nich. Od nich mały, od firmy duży.

    pozdr

    ---
    Avast.

  • 78. Data: 2015-01-26 07:51:22
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    > To po co piszesz, skoro nie masz nic do powiedzenia? I jeszcze mnie
    > obrażasz.

    A nie zasługujesz na to? Pleciesz brednie i bzdury które paru ludzi Ci wcisnęło do
    głowy, a Ty je bezmyślnie przyjełeś jako dogmat, wbrew oczywistym faktom i dowodom.
    Miałeś odpowiedzieć na pytanie za co PRL budował fabryki i osiedla mieszkaniowe, za
    co utrzymywał służbe zdrowia, oświate, administracje, policje i wojsko?
    I jeszcze dodatkowe pytanie za co wypłacał renty i emerytury i jak opłacał darmowe
    leki dla 100% emerytów i rencistów?

    ---
    Avast.

  • 79. Data: 2015-01-26 07:57:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-26 o 07:36, Danusia pisze:
> [...]
    i gdyby z pensji menagerowie płacili czynsz za wynajem to podatek byłby i od firmy i

    Nadal nic nie rozumiesz - firma płacąca za najem ma koszt, wynajmujący
    ma zysk. Który na pewno opodatkuje w Polsce.

    No i nie wiem do czego pijesz - marudzisz, że mamy w PL podatek
    dochodowy, a nie obrotowy? Że inwestują u nas firmy i nawet wynajmują
    pracownikom mieszkania? Aż zęby bolą, jak się czyta ten a'lasenyszynowy
    bełkot.

    --
    Liwiusz

  • 80. Data: 2015-01-26 08:05:51
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > tym czasie przecietny, nowy samochód "dla ludu" w USA kosztował 3500$
    >
    > przecietny dochód PRL: 22,35 USD miesiecznie USA:745$

    I co z tego wynika? Że żywność była droższa niż w USA, że ludzie w USA zarabiali
    więcej niż w PRL? To oczywiste że tak, ludzie w USA zarabiali więcej niż w ludzie w
    PRL i więcej niż w Niemczech, Francji czy Itali.

    Porówywanie zarobków ludzi w PRL do USA to zwykła demagogia. Zapytaj sie swoich
    rodziców czy mieli ciągłe problemy finansowe, brak pracy lub pieniędzy, czy byli
    bezrobotni, czy korzystali z pomocy MOPS, czy zdychali pod płotem bo nie stać ich
    było na lekarza lub szpital?

    ---
    Avast.