  • 1. Data: 2010-04-08 06:59:37
    Temat: Przerwa na karmienie piersią - JAKI wymiar ?
    Od: l...@v...pl

    Art. 187. § 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch
    półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca
    więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy, po 45 minut każda.
    Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.

    § 2. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy
    na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6
    godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

    Chodzi o pracownicę z wymiarem czasu pracy nie przekraczającym 6 godzin. W ZUZP
    wprowadzony był zapis, że jest to jedna 30 minutowa przerwa, z opinii organu
    rejestrującego PIP otrzymałem odp. iż kp. 187 par. 2 wprowadza ograniczenie
    jedynie co do liczby przerw a nie wprowadza ograniczenia co do czasu. Więc moje
    pytanie jaki jest wymiar tej jednej przerwy ? 30 min 45 min a może 6 godzin

    Poza tym PIP zakwestionował to, iż przerwa udzielana jest na wniosek pracownicy
    i na podstawie stosownego zaświadczenia lekarskiego o karmieniu dziecka piersią
    ? Czyli pracodawca nie ma szans na weryfikowanie tego, czy pracownik posiada
    prawo do przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

  • 2. Data: 2010-04-08 11:58:00
    Temat: Re: Przerwa na karmienie piersią - JAKI wymiar ?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl pisze:

    > Więc moje pytanie jaki jest wymiar tej jednej przerwy ? 30 min 45 min a może 6
    godzin

    To chyba zależy ile tych dzieci karmi: 1 - 30 minut, 2 i więcej - 45
    minut. Przepis jest dość jasny, jakoś nie widać manewru interpretacyjnego.

    > Poza tym PIP zakwestionował to, iż przerwa udzielana jest na wniosek pracownicy
    > i na podstawie stosownego zaświadczenia lekarskiego o karmieniu dziecka piersią
    > ?

    Jak to zakwestionował? Tak powinno być.

    > Czyli pracodawca nie ma szans na weryfikowanie tego, czy pracownik posiada prawo do
    przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

    Niektórzy karmią. A droga do weryfikacji by się znalazła.

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2010-04-08 13:57:07
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 8 Kwi, 13:58, Johnson <j...@n...pl> wrote:
    do przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

    > Niektórzy karmią. A droga do weryfikacji by się znalazła.

    Ostatnio sie zastanawialem jak to mozna zweryfikowac. Masz jakis
    pomysl?

  • 4. Data: 2010-04-08 14:01:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    badzio pisze:

    > Ostatnio sie zastanawialem jak to mozna zweryfikowac. Masz jakis
    > pomysl?

    Jak mawia klasyk: wiem ale nie powiem :)

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2010-04-08 14:34:48
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik badzio napisał:
    do przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

    > Ostatnio sie zastanawialem jak to mozna zweryfikowac. Masz jakis
    > pomysl?

    Metoda jest prosta, ale medyczna - jeśli piersi produkują mleko to
    kobieta karmi, jak mleka nie produkują to nie karmi (pomijam przypadek
    braku karmienia a celowego ściągania mleka dla podtrzymania jego
    produkcji). Drugi sposób też medyczny to badanie z krwi poziomu hormonu
    który jest pobudzany do wydzielania w przypadku karmienia piersią.

  • 6. Data: 2010-04-09 11:17:26
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 8 Kwi, 16:34, cyklista <c...@k...pl> wrote:

    prawo do przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

    > Metoda jest prosta, ale medyczna - jeśli piersi produkują mleko to
    > kobieta karmi, jak mleka nie produkują to nie karmi

    I to mleko mialby sprawdzac kto - pracodawca? :)

    > (pomijam przypadek
    > braku karmienia a celowego ściągania mleka dla podtrzymania jego
    > produkcji).

    Wiesz, obywatele maja wyobraznie... :)

    > Drugi sposób też medyczny to badanie z krwi poziomu hormonu
    > który jest pobudzany do wydzielania w przypadku karmienia piersią.

    to jest jakies rozwiazanie. aczkolwiek spotkalem sie juz z kilkoma
    przypadkami kiedy poziom wszelakich hormonow podczas ciazy/karmienia
    odbiegal od normy
    ale teraz pytanie dot. Twoich propozycji - czesto sie zdarza ze po
    powrocie do pracy kobieta karmi dziecko 1-2x dziennie (wieczorem,
    czasami rano). kodeks nie precyzuje chyba czestotliwosci karmienia,
    wiec taka kobieta tez ma prawo do przerwy w pracy?

  • 7. Data: 2010-04-12 07:31:01
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik badzio napisał:

    prawo do przerwy tj. karmi dziecko ? W sumie można i 5 latka karmić.

    > I to mleko mialby sprawdzac kto - pracodawca? :)

    Jeśli pracodawca jest lekarzem to jak najbardziej może on, ale jako
    lekarz a nie pracodawca

    > Wiesz, obywatele maja wyobraznie... :)

    Mają, mają

    > to jest jakies rozwiazanie. aczkolwiek spotkalem sie juz z kilkoma
    > przypadkami kiedy poziom wszelakich hormonow podczas ciazy/karmienia
    > odbiegal od normy

    Dlatego prawo nie bawi się w takie sprawdzanie, bo w weszlibyśmy w
    gąszcz przepisów, norm, komisji, odwołań i zyski z tego wielokrotnie
    byłyby niższe od kosztów jakie by to spowodowało

> [...]
    > czasami rano). kodeks nie precyzuje chyba czestotliwosci karmienia,
    > wiec taka kobieta tez ma prawo do przerwy w pracy?

    Dlaczego nie miałaby miec tej przerwy? Uznaj ją nie jako czas na
    fizyczne karmienie (bo wtedy sposób sprawdzenia byłby prosty, kobieta by
    fizycznie musiała to dziecko karmić w miejscu pracy - nie podejmuje się
    sposobu rozwiązania miejsca i procedury), ale dodatek okolicznościowy
    dla zachęcenia kobiet do naturalnego karmienia.