  • 11. Data: 2009-10-30 10:11:40
    Temat: Re: Przeniesienie działalności jednoosobowejna męża
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 30 Oct 2009 10:54:08 +0100, Damian Michalik napisał(a):

    > Sprzedaż firmy następowała by w małżeństwie. Czy w takim układzie cena
    > za firmę musi być rynkowa, czy żona może sprzedać coś mężowi po jakieś
    > symbolicznej cenie ?

    Uważam, że po wartości rynkowej, rzecz jasna.

    > Może rozszerzę opis tych umów z klientami. Są to usługi na dostarczanie
    > klientom internetu. Czy treść tych umów może mieć jakieś szczególne
    > znaczenie przy takiej operacji ?

    No właśnie. Uważam, że nabywca przedsiębiorstwa po prostu wstępuje w
    tamte umowy i z głowy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 12. Data: 2009-10-30 14:10:19
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Olgierd <n...@n...problem> napisał(a):

    > Bankowi i telekomowi nic się w zasadzie nie zmieni, ponieważ
    > kredytobiorca i następca odpowiadają solidarnie. Zresztą w obu rodzajach
    > umów zwykle są klauzule uniemożliwiające ich przeniesienie bez zgody
    > strony, co IMHO odpowiada właśnie wyłączeniu z art. 55(2) kc.

    Oczywiście, że zastrzeżenie w umowie klauzuli de non cedendo oznacza
    niemożność zbycia tego elementu przedsiębiorstwa, bowiem pakt taki ma skutek
    erga omnes i stanowi wyjątek od art. 57 KC.

    W braku takiego zastrzeżenia JEST OCZYWISTE (co wynika wprost z przepisu, no
    ludzie!), że można zbyć wierzytelności. Podkreślam, wierzytelności, a nie
    zobowiązania, bowiem długi nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa. z tego
    względu nie można mówić Olgierdzie o sukcesji generalnej. Była na ten temat
    uchwała SN-u, której wszystkie tezy podzielam.

    pozdrawiam serdecznie
    kuba

  • 13. Data: 2009-10-30 14:14:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > W braku takiego zastrzeżenia JEST OCZYWISTE (co wynika wprost z przepisu, no
    > ludzie!), że można zbyć wierzytelności. Podkreślam, wierzytelności, a nie

    Nikt tu tego nie neguje. Tyle że umowy z klientami to zwykle nie są
    wierzytelności, tylko dwustronne zobowiązania.

    > zobowiązania, bowiem długi nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa. z tego

    Wcześniej pisałeś, że tak (np. roszczenie związane z reklamacją) i
    zbycie przedsiębiorstwa powoduje również przejście tegoż długu.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2009-10-30 14:15:47
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Damian Michalik <g...@i...pl> napisał(a):

    > Sprzedaż firmy następowała by w małżeństwie. Czy w takim układzie cena za firmę
    >
    > musi być rynkowa, czy żona może sprzedać coś mężowi po jakieś symbolicznej
    cenie?

    Jak tak chcecie, to dokonajcie darowizny przedsiębiorstwa.

    > Może rozszerzę opis tych umów z klientami. Są to usługi na dostarczanie kliento
    > internetu. Czy treść tych umów może mieć jakieś szczególne znaczenie przy takie
    > operacji ?

    Nie. Przy wykazie składników przedsiębiorstwa zaznaczacie, że należą do nich
    wierzytelności z umów takich a takich. Co do długów z tych umów (tj. obowiązku
    dostarczania internetu) zobowiązujesz się względem zwolnić ja z tego długu i
    wszystko.

  • 15. Data: 2009-10-30 14:18:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > dostarczania internetu) zobowiązujesz się względem zwolnić ja z tego długu i

    Czyli kto będzie ten internet dostarczał?

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2009-10-30 14:19:02
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Wcześniej pisałeś, że tak (np. roszczenie związane z reklamacją) i
    > zbycie przedsiębiorstwa powoduje również przejście tegoż długu.

    Ja tak pisałem? A zacytujesz? Nie pamiętam i dam sobie rękę uciąć, że tak nie
    napisałem.
    Pewnie napisałem, że nabywca przedsiębiorstwa odpowiada solidarnie za takie
    zobowiązanie wraz ze zbywcą, a to jest różnica.

  • 17. Data: 2009-10-30 14:21:20
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Czyli kto będzie ten internet dostarczał?

    Nabywca. A jak nabywca nie będzie, to kontrahenci będą mieli roszczenie i do
    zbywcy i do nabywcy (solidarnie). Jeżeli wyegzekwują od zbywcy, to nabywca
    poniesie wszelkie koszty z tym związane, bo zobowiązał się zwolnić zbywcę z
    długu. Proste :)

  • 18. Data: 2009-10-30 14:48:30
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    wombi <w...@o...eu> napisał(a):

    > Podzielam pogląd Liwiusza.
    > Jak ktoś chce niech przeczyta np. decyzję RŁO-23/2004 na
    > http://www.uokik.gov.pl/pl/orzecznictwo_prezesa_uoki
    k/decyzje_prezesa/

    Przejrzałem. I dalej nie rozumiem w czym problem. Decyzja wydaje się jak
    najbardziej sensowna, w końcu przedsiębiorca podał swoim abonentom
    nieprawdziwe informacje, co do konieczności zawarcia "przepisania umowy", a
    konieczność taka nie zachodziła.

    Istotą zbycia przedsiębiorstwa nie jest to, że następuje zmiana dłużnika,
    tylko tzw. pomnożenie podmiotowe albo kumulatywne przystąpienie do długu (w
    odróżnieniu od translatywnego przejęcia - art. 519 KC).

    Nie ma więc potrzeby zmian w treści umów, nie jest też potrzeba na nic zgoda
    wierzyciela. Jego interesy są przecież wystarczająco dobrze chronione.

  • 19. Data: 2009-10-30 14:57:38
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 30 Oct 2009 14:10:19 +0000, kuba napisał(a):

    > Podkreślam, wierzytelności, a
    > nie zobowiązania, bowiem długi nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa. z
    > tego względu nie można mówić Olgierdzie o sukcesji generalnej.

    Może i w skład nie wchodzą, natomiast znajduję wyrok SA w Katowicach (I
    ACa 693/06), w myśl którego długi te mogą być przejęte, aczkolwiek
    właśnie wg zasad z art. 519 kc.
    No i jest jeszcze art. 55(4) kc.

    > Była na
    > ten temat uchwała SN-u, której wszystkie tezy podzielam.

    Byłbyś łaskaw?...

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 20. Data: 2009-10-30 15:02:43
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 30 Oct 2009 14:57:38 +0000, Olgierd napisał(a):

    > Może i w skład nie wchodzą, natomiast znajduję wyrok SA w Katowicach (I
    > ACa 693/06), w myśl którego długi te mogą być przejęte, aczkolwiek
    > właśnie wg zasad z art. 519 kc.
    > No i jest jeszcze art. 55(4) kc.

    Git, już jarzę. Chodzi właśnie o istotę zmiany z 2003 r. ;-) znów muszę
    sobie poodgrzewać ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd