  • 11. Data: 2006-03-05 01:20:24
    Temat: Re: Przemoc psychiczna w rodzienie - jak sobie z nią poradzić?
    Od: "A K" <a...@g...pl>

    Tifer, odbierz PW :)

  • 12. Data: 2006-03-05 08:42:00
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    A K napisał(a):
> [...]
    > swoje obowiązki, zresztą nie od dzisiaj, ale to już nie jest rozmowa na grupę ;)
    >
    > sg, pisałeś o alimentach. Mam wątpliwości czy sąd może mi je przyznać, jeśli
    > się uczę w szkole wieczorowej dla dorosłych (płatnej). Matka mówi, że nie ma
    > wobec mnie żadnych zobowiązań finansowych, ponieważ nie chodzę do dziennej
    > szkoły i robi mi często problemy jeśli trzeba dać na utrzymanie, ale wydaje mi
    > się że próbuje mnie tylko zastraszyć i zatrzymać przy sobie, bo tak naprawdę
    > boi się samotności. Jak to jest w świetle prawa?

    w KRO nie ma słowa na temat szkoły wyższej czy dziennej, ale jest
    powiedziane tylko o nauce do 25 roku życia

    sg

  • 13. Data: 2006-03-05 13:27:45
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    sg napisał(a):

    > w KRO nie ma słowa na temat szkoły wyższej czy dziennej,

    Prawda

    > ale jest
    > powiedziane tylko o nauce do 25 roku życia

    Nieprawda

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 14. Data: 2006-03-05 13:54:45
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Nieprawda

    Do skonczenia 26-go roku zycia? Przynajmniej w kwestii renty tak jest...
    Zastanawiam sie, czy jest jakiekolwiek ograniczenie wiekowe, w koncu na
    przyklad rodzice moga wystepowac o alimenty od dzieci, jezeli ich poziom
    zycia znacznie odbiega od poziomu zycia np. pociech-dyrektorow ;-)

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 15. Data: 2006-03-05 13:55:07
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    > Prawda

    > Nieprawda

    hm.........
    no fakt, się zagalopowałem z tym trochę za bardzo, sprawdziłem właśnie i
    rzeczywiście słowa nie ma o wieku, znaczy się zawsze można żądać
    alimentów od rodziców ;-)

    sg

  • 16. Data: 2006-03-06 20:18:41
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Tiger napisał(a):

    > Do skonczenia 26-go roku zycia? Przynajmniej w kwestii renty tak jest...

    Nie, nie ma wyrażonego wprost żadnego ograniczenia wiekowego.

    > Zastanawiam sie, czy jest jakiekolwiek ograniczenie wiekowe, w koncu na
    > przyklad rodzice moga wystepowac o alimenty od dzieci, jezeli ich poziom
    > zycia znacznie odbiega od poziomu zycia np. pociech-dyrektorow ;-)

    Tu musisz odróżnić od siebie 2 kwestie.
    1) Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka,
    które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że
    dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego
    utrzymania i wychowania.
    2)Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest
    tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.

    Niedostatek jest przypadkiem naprawdę skrajnym i wtedy można żądać
    alimentów od dzieci, wnuków, rodziców, brata, siostry, byłego męża, czy
    byłej żony.

    Natomiast alimentacja dziecka, które nie jest jeszcze w stanie się
    samodzielnie utrzymać dotyczy sytuacji bardziej zwyczajnych. Dziecko
    wcale nie musi cierpieć biedy, żeby mieć do tego prawo.
    I dlatego niektórzy spodziewają się tu ograniczenia wiekowego, jednak
    ustawodawca go nie przewiduje. Sąd ocenia wyłącznie, czy dziecko już
    jest w stanie utrzymać się samodzielnie. Może się zatem zdarzyć, że
    alimentów nie otrzyma 21-latek, a może się zdarzyć, że otrzyma je
    27-latek. Oczywiście sądy starają się oceniać rzecz racjonalnie i np.
    podejrzliwie patrzą na tzw. wiecznych studentów.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl