  • 1. Data: 2012-01-09 19:48:17
    Temat: Przekształcenie rodzaju działki
    Od: Krzysiek <K...@n...email>

    Witam,

    W latach 60-tych została kupiona działka o pow. 20 arów. Została kupiona
    jako działka rolnicza - są na niej obecnie drzewa owocowe i jest
    wybudowany dom. Kilka lat temu miasto (pewnie rada miasta),
    przekształciło działkę w działkę nierolniczą. Efektem tego, jak można
    się domyślać jest dużo większy podatek od nieruchomości. Działkę i dom
    zamieszkują moi rodzice będący w podeszłym wieku, dla których tak wysoki
    podatek jest teraz bardzo znacznym obciążeniem.

    W związku z tym miałbym pytania następujące:
    1) Czy miasto (rada miasta) miała prawo tak postąpić - tzn. zmienić
    rodzaj działki z rolniczej na nierolniczą?
    2) Co zrobić, aby przywrócić poprzedni rodzaj użytkowanej działki?
    3) Kto w takim przypadku powinien ponieść koszty przekształcenia?

    Z góry dziękuję za sugestie,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2012-01-10 08:20:56
    Temat: Re: Przekształcenie rodzaju działki
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@W...gazeta.pl>

    Nie znam odpowiedzi na Twoje pytania, ale napisałbym zapytanie do
    Ministerstwa Rolnictwa.
    Jak podasz imię, nazwisko i adres składającego zapytanie, to mają ustawowy
    obowiązek odpowiedzieć, zwykle 30 dni.
    A równolegle wysłałbym takie samo zapytanie do wojewody, jak wyżej.

  • 3. Data: 2012-01-11 11:50:05
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 09 Jan 2012 20:48:17 +0100, Krzysiek napisał(a):

    > W związku z tym miałbym pytania następujące:
    > 1) Czy miasto (rada miasta) miała prawo tak postąpić - tzn. zmienić
    > rodzaj działki z rolniczej na nierolniczą?

    A miasto to tereny rolnicze?
    :-]
    Miało prawo. Bo miasto to nie wieś.

    > 2) Co zrobić, aby przywrócić poprzedni rodzaj użytkowanej działki?

    Albo rybka, albo pipka - chcesz być w mieście i mieć działkę rolną???

    > 3) Kto w takim przypadku powinien ponieść koszty przekształcenia?

    Wariat, który do tego doprowadzi.
    --
    XL

  • 4. Data: 2012-01-11 11:58:54
    Od: XL <i...@g...pl>

> [...]

    > 2) Co zrobić, aby przywrócić poprzedni rodzaj użytkowanej działki?
    > 3) Kto w takim przypadku powinien ponieść koszty przekształcenia?

    Sorry za kpiący ton w poprzednim mailu.
    Miasto miało prawo to zrobić - najprawdopodobniej ruszy albo już ruszyło
    tam budownictwo. Wiem, ze opłaty podatkowe w mieście są duże. Jednakże
    przez zmianę kwalifikacji działki znacznie wzrosła jej wartość - można ją
    teraz dzielić i uzyskane działki sprzedać. Na terenie rolnym działki
    poniżej 30 arów są niepodzielne.
    Więc coś za coś.

    Powtórna zmiana kwalifikacji gruntów jest możliwa tylko po zrobieniu od
    nowa projektu zagospodarowania - a to jestbaaardzo droga rzecz i nie
    dotyczy tylko jednej działki, lecz musi ująć cały teren - sprawa zatem
    raczej nie do przeprowadzenia jednostkowo, chyba ze zapłącicie za nowy
    projekt, co też jak sądze jest nierealne.
    Pozostajke NSA - chyba. I też wątpię.

    --
    XL

  • 5. Data: 2012-01-11 12:41:36
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 11 Jan 2012 12:58:54 +0100, XL napisał(a):

> [...]
    > raczej nie do przeprowadzenia jednostkowo, chyba ze zapłącicie za nowy
    > projekt, co też jak sądze jest nierealne.

    Ponadto wobec najprawdopodobniej planowanego lub już postępujacego
    budownictwa (rozwój infrastruktury i wzrost wartości działki) na terenach,
    na których położona jest działka, w przypadku zbycia należałoby się obawiać
    tzw renty planistycznej.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Renta_planistyczna
    A w przypadku ogólnym - tzw opłaty adiacenckiej:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Op%C5%82ata_adiacencka
    --
    XL