  • 1. Data: 2019-12-08 17:39:00
    Temat: Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność - księgi wieczyste
    Od: Dąbrowski <n...@a...pl>

    Witam
    Posiadam połowę domu (bliźniak) wybudowanego w latach 60 XX wieku na
    działce, która była użyczona od skarbu państwa na zasadzie prawa do
    użytkowania wieczystego. W tamtych latach nie było możliwości kupna tej
    działki na własność.
    W dniu 10.11.2019r otrzymałem od starosty zaświadczenie, że na podstawie
    ustawy z dnia 20.07.2018r prawo użytkowania wieczystego zostało
    przekształcone we własność. Zadeklarowałem opłatę jednorazową. Wniosłem
    opłatę i otrzymałem zaświadczenie o wniesieniu tej opłaty. Z tym
    zaświadczeniem złożyłem wniosek do sądu o wykreślenie z księgi
    wieczystej roszczenia o zapłatę za przekształcenie. W sądzie okazało
    się, że to roszczenie zostało wpisane nie do księgi wieczystej założonej
    dla działki a do księgi wieczystej założonej dla lokalu mieszkalnego, bo
    tak rzekomo nakazuje ustawa. Musiałem udać się do starostwa w celu
    zmiany numeru księgi wieczystej na zaświadczeniu, bo w starostwie
    wpisali numer księgi wieczystej działki a nie lokalu. Po dostarczeniu do
    sądu nowego zaświadczenia z poprawionym numerem księgi wieczystej
    wniosek został przyjęty. Po kilku dniach sprawdziłem przez internet
    księgi wieczyste lokalu i działki. Okazało się, że owszem w księdze
    wieczystej lokalu roszczenie zostało wykreślone, ale w księdze
    wieczystej działki nadal jako właściciel działki jest wpisany starosta.
    Zapytałem w sądzie dlaczego tak jest i otrzymałem odpowiedź, że dopóki
    wszyscy współużytkownicy działki, czyli w moim przypadku także
    właściciel drugiej połowy domu, nie wpłacą pełnej opłaty
    przekształceniowej, dopóty w księdze wieczystej działki jako właściciel
    działki będzie wpisany starosta. Sąsiad, z którym na spółkę budowaliśmy
    dom zmarł w 2011r. Wdowa po nim, która w księdze wieczystej jest
    wymieniona jako współwłaściciel (razem ze zmarłym sąsiadem) drugiej
    połowy budynku, nie ma zamiaru wnosić opłaty jednorazowej. Czyli, według
    tego co powiedzieli w sądzie, przez 20 lat właścicielem działki, która
    po przekształceniu niby stanowi w części moją własność, będzie według
    księgi wieczystej starosta. Czy w sądzie mają rację?

  • 2. Data: 2019-12-09 13:52:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Wow, macie po pół bliźniaka na jednej działce - i każda połówka to lokal wydzielony -
    więc tworzycie wspólnotę mieszkaniową?
    Aleś się na tej spółce wkopał...
    Możesz jeszcze próbować ze zniesieniem współwłasności - ale to też będzie roga przez
    mękę.
    Albo, jak Ci bardzo zależy, wyciągnąć drugą połowę opłaty jednorazowej z własnej
    kieszeni - może wtedy wdowa się zgodzi.

  • 3. Data: 2019-12-09 19:51:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wg nowych przepisów dom jednorodzinny może mieć dwa osobne wydzielone lokale.
    Dom jednorodzinny nie tworzy wspólnoty mieszkaniowej.

    -----

  • 4. Data: 2019-12-10 14:19:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 9 grudnia 2019 19:51:44 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Wg nowych przepisów dom jednorodzinny może mieć dwa osobne wydzielone lokale.
    > Dom jednorodzinny nie tworzy wspólnoty mieszkaniowej.

    A co to za nowe przepisy? Ustawa o Własności Lokali czy jakis inny wynalazek (ew.
    wymysł)?
    Jeśli jest nawet tylko jeden lokal wydzielony to wspólnota powstaje z mocy prawa
    (UoWL).

  • 5. Data: 2019-12-10 14:28:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Powujkuj.

    -----

  • 6. Data: 2019-12-10 15:17:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 14:19:29 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Jeśli jest nawet tylko jeden lokal wydzielony to wspólnota powstaje z mocy prawa
    (UoWL).

    Coś chyba nie tak
    Dom moich rodziców jest podzielony na dwa lokale mieszkalne(parter i piętro) działka
    i części wspólne w budynku(np piwnica, korytarz)jest współwłasnością właścicieli tych
    lokali mieszkalnych.
    Aktualnie właścicielem parteru jest moja siostra a ja z mamą jesteśmy właścicielami
    lokalu na piętrze
    Żadnych wspólnot nie musieliśmy tworzyć
    Artykuł 2, ustęp 1 Ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości mówi, że ,,Ustanowienie
    odrębnej własności samodzielnego lokalu mieszkalnego następuje zgodnie z ustaleniami
    miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo treścią decyzji o warunkach
    zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zgodnie z pozwoleniem na budowę, albo
    skutecznie dokonanym zgłoszeniem i zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie. Odrębną
    nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa
    samodzielne lokale mieszkalne."

  • 7. Data: 2019-12-10 15:45:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 15:17:06 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa

    Hmmm, z tym może być jak z kwadratem i prostokątem.
    Żeby lokal można było wydzielić, musi być samodzielny.
    Ale lokal samodzielny nie musi być wydzielony.
    Prosty test - lokal wydzielony ma własną księgę wieczystą.
    A osobną księgę ma działka oraz części wspólne budynku - a właściwie budynek "minus"
    lokale wydzielone, bo wcale nie musi być tak, że w "głównej" KW nie ma lokali
    samodzielnych, które zdecydowanie częściami wspólnymi nie są.
    O numery nie pytam - ale ile macie na ten podzielony dom w sumie ksiąg wieczystych?
    Jeśli tylko jedną, to oczywiście wspólnoty nie ma (a wspólnoty się nie tworzy, ona
    powstaje sama z mocy prawa w chwilą wydzielenia pierwszego lokalu).

  • 8. Data: 2019-12-10 15:49:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Swoją drogą fajne prawo - "budynek jednorodzinny", a mogą być dwa lokale.
    Oczywiście pytanie, "ile" to jest rodzina? ;>
    A jest tam powiedziane, jakie to są te budynki jednorodzinne?
    Czy bliźniaki - z samej konstrukcji inne, np. z osobnymi wejściami, instalacjami - a
    dzielące właściwie jedną ścianę i wycinek dachu nad tą ścianą (bo i działki mogą być
    osobne, przecież zakaz budowania w granicy to tylko ochrona i za zgodą sąsiada można
    w granicy budować) - też są "jednorodzinne"?
    A szeregowce?

  • 9. Data: 2019-12-10 16:03:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Może poszukaj w materiałach sejmowych uzasadnień do projektu ustawy.
    BTW to niezła zmiana, nawet poszerzyłbym do 3-4 (np. dla rodzin 3-pokoleniowych,
    łatwiej o osobne umowy na media itp. itd.).
    Fajnie mieszkać z dziećmi, ale niech się uczą płacić za siebie ;-)
    I nie musi babcia utrzymywać z renty KRUS dwóch młodszych pokoleń.

  • 10. Data: 2019-12-10 16:12:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 15:46:01 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > O numery nie pytam - ale ile macie na ten podzielony dom w sumie ksiąg wieczystych?

    1- lokal stanowiący odrębna nieruchomość
    (DZIAŁ I-SP: UDZIAŁ WŁAŚCICIELI LOKALU NR 1 WE WSPÓŁWŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI I
    CZĘŚCIACH WSPÓLNYCH BUDYNKU DZIAŁKI NR xxx/x OBSZARU 0,12,00, Z KTÓREJ LOKAL ZOSTAŁ
    WYDZIELONY WYNOSI POŁOWĘ.)

    2- lokal stanowiący odrębna nieruchomość
    (DZIAŁ I-SP: UDZIAŁ WŁAŚCICIELKI LOKALU NR 2 WE WSPÓŁWŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI I
    CZĘŚCIACH WSPÓLNYCH BUDYNKU I DZIAŁKI NR xxx/x OBSZARU 0,12,OO HA.Z KTÓREJ LOKAL
    ZOSTAŁ WYDZIELONY WYNOSI POŁOWĘ.)

    3-- nieruchomość gruntowa
    (DZIAŁ I-SP - SPIS PRAW ZWIĄZANYCH Z WŁASNOŚCIĄ-BRAK WPISÓW,
    DZIAŁ II -WŁASNOŚĆ-właściciele wyodrębnionych lokali)

    > Jeśli tylko jedną, to oczywiście wspólnoty nie ma (a wspólnoty się nie >tworzy, ona
    powstaje sama z mocy prawa w chwilą wydzielenia pierwszego >lokalu).
    A nie jest tak że z mocy prawa to wspólnoty tworzy się tylko jak:
    -budynek wybudowany przez developera i sprzedane chociaż jedno mieszkanie
    -w budynku należącym do spółdzielni z chwilą wyodrębnienia własności ostatniego
    lokalu w danej nieruchomości?